Page 53

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

oppilasta. Selvää on, että osallistumisprosentin ylläpitämisestä nykyisellään tai sen kasvattamisesta syntyy uusia palveluntarpeita, jolloin annetut opetustuntimäärät tulevat kasvamaan. Samalla kasvaa taideoppilaitosten lisärahoituksen tarve, jota voidaan paikata joko avustusmäärärahaa nostamalla, oppilaiden lukukausimaksuja korottamalla tai uusia tulonlähteitä kehittämällä. Jos taiteen perusopetuksen lisärahoituksen tarvetta ei kyetä kattamaan avustusmäärärahaa kasvattamalla, taideoppilaitokset joutuvat etsimään uusia tulonlähteitä, joista todennäköisin vaihtoehto on lukukausimaksujen korottaminen. Tällöin pienituloisten perheiden lasten osallistuminen taiteen perusopetukseen tulee todennäköisesti vähenemään nykyisestä. Tällä hetkellä taiteen perusopetukseen osallistuminen on vähäisintä niillä asuinalueilla, joissa asuu suhteellisesti eniten pienituloisia lapsiperheitä. Lukukausimaksujen korottaminen tulisi ensimmäisenä vähentämään juuri näiden alueiden oppilaaksi hakeutumista ja sitä kautta opetustarjontaa, minkä seurauksena alueelliset erot taiteen perusopetukseen osallistumisessa ja opetustarjonnassa kasvaisivat nykyistä suuremmiksi. kartta 13. Taiteen perusopetukseen osallistuneet 0–18-vuotiaat ja annetut opetustunnit 2014 10. Kaupungin reuna-alueilta hakeutuu aiempien selvitysten perusteella oppilaita kuntarajan yli viereisen kaupungin taideoppilaitoksiin. Ylikunnallisten oppilaiden hakeutuminen jää kuitenkin tämän selvityksen ulkopuolelle. (TMS.) Paikkatietoanalyysin yhteenveto 51


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above