Page 38

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

matka-aika julkisella liikenteellä lähimpään kyseistä taiteenlajia tarjoavaan opetuspisteeseen. Näin voidaan arvioida opetustarjonnan saavutettavuuden vaikutusta taiteen perusopetuksen osallistumiseen eri asuinalueilla. Kuvataiteen perusopetukseen vuonna 2014 osallistuneet 0–18-vuotiaat oppilaat ja annetut opetustunnit peruspiireittäin esitetään kartassa 1. Keskimäärin kuvataiteen perusopetukseen osallistui eri asuinalueilta 1,9 prosenttia alueen lapsista ja nuorista. Ylivoimaisesti eniten oppilaita oli Itä-Pakilassa (6,1 %). Tämän lisäksi Vironniemen (4,1 %), Länsi-Pakilan (3,9 %) sekä Tuomarinkylän (3,7 %) kaupunginosista osallistuttiin aktiivisesti kuvataiteen perusopetukseen. Oppilasmäärät olivat pienimpiä Östersundomissa (0,1 %) sekä Jakomäessä (0,4 %). Kuvataiteen perusopetuksen opetus on vahvasti keskittynyt viiteen kaupunginosaan (Itä-Pakila, Kampinmalmi, Herttoniemi, Malmi ja Vanhakaupunki), joissa annettiin 83 prosenttia kuvataiteen opetustunneista. 0–18-vuotiaiden määrään suhteu- tettuna opetustuntimäärät olivat suurimpia Itä- Pakilassa (2,1 tuntia/asukas) sekä Kampinmalmilla (0,93 tuntia/asukas). Näissä peruspiireissä sijaitsee kuvataideoppilaitosten pääopetuspisteitä, joissa annettiin paljon opetustunteja. Vähiten asukasmäärään suhteutettuna opetustunteja oli Munkkiniemen (0,01 tuntia/asukas), Haagan (0,04/asukas), Kaarelan (0,04 tuntia/asukas) sekä Vuosaaren peruspiireissä (0,04 tuntia/asukas). Asuinalueet, joilla ei annettu yhtään opetustuntia, sijoittuvat ympäri kaupunkia. Kuvataiteen opetustarjonnan saatavuus näyttää vaikuttavan oppilaaksi hakeutumiseen. Oppilasmäärät olivat korkeimpia niissä kaupunginosissa, joissa joko annettiin eniten opetustunteja tai jotka ovat isomman kuvataiteen oppilaitoksen viereisiä kaupunginosia. Erityisesti tämä näkyy Pohjois-Helsingissä, jossa Pohjois-Helsingin kuvataidekouluun (Itä-Pakila) hakeutuu suurin osa lähialueidensa, kuten Itä- ja Länsi-Pakilan, Maunulan sekä Tuomarinkylän, oppilaista. Näiden asuinalueiden kuvataiteen perusopetuksen oppilaista 67,5–92,9 prosenttia kartta 1. Kuvataiteen perusopetukseen osallistuneet 0–18-vuotiaat ja annetut opetustunnit vuonna 2014 36 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above