Page 37

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

1◆ Taiteen perusopetukseen osallistuminen ja opetustarjonta asuinalueittain Seuraavaksi tarkastellaan, miten eri asuinalueilta osallistuttiin taiteen perusopetukseen vuonna 2014. Aluerajauksena käytetään Helsingin peruspiirijärjestelmää, ja oppilasmäärä on suhteutettu peruspiirien 0–18-vuotiaiden lukumäärään. Kaikki taiteenlajit yhteenlaskettuna eri alueiden keskimääräinen osallistumisprosentti oli 14,6 prosenttia helsinkiläisistä 0–18-vuotiaista. Alueiden välisessä osallistumisessa ilmenee suuria eroja. Eniten oppilaita oli Kulosaaren (38,6 %), Kallion (26,3 %) ja Ullanlinnan (25,3 %) ja vastaavasti vähiten Jakomäen (3,4 %), Mellunkylän (5,0 %) ja Östersundomin (6,1 %) peruspiireissä. 0–6-vuotiaille suunnatun varhaiskasvatuksen osalta osallistumisen erot olivat yhtä huomattavia. Kaupungin keskiarvo oli 14,4 prosenttia. Kulosaarelaisista 0–6-vuotiaista lapsista peräti 52,9 prosenttia osallistui taiteen perusopetuksen varhaiskasvatukseen. Muita korkean osallistumisen alueita olivat Munkkiniemi (28,1 %), Kallio (26,7 %) sekä Ullanlinna (23,6 %). Matalimmat osallistumisprosentit olivat Jakomäen (1,7 %), Mellunkylän (3,6 %) sekä Suutarilan (5,1 %) peruspiireissä. 7–18-vuotiaille suunnattuun yleisen ja laajan oppimäärän taiteen perusopetukseen osallistui varhaiskasvatusta enemmän lapsia ja nuoria. Yleisen ja laajan oppimäärän kaupungin keskiarvo oli 21,5 prosenttia ikäryhmästä. Tästä huolimatta alueelliset erot olivat varhaiskasvatuksen mukaiset. Eniten yleisen ja laajan oppimäärään osallistui oppilaita Kulosaaresta (48 %), Kalliosta (43 %) ja Ullanlinnasta (36,8 %). Niukinta osallistuminen oli Jakomäessä (5,0 %), Mellunkylässä (7,2 %) sekä Östersundomissa (7,7 %). Seuraavien sivujen kartoissa kuvataan opetuksen saatavuuden ja saavutettavuuden vaikutusta oppilaaksi hakeutumiseen eri asuinalueilta8. Jokaisesta taiteenlajista (sirkus ja teatteri yhdistetty samaan karttaan) on tehty kaksi erilaista yhdistelmäkarttaa. Ensimmäiseen yhdistelmäkarttaan on oppilastietojen lisäksi lisätty vuonna 2014 asukasmäärän suhteutetut opetustunnit kyseisellä asuinalueella. Yhdistämällä nämä kaksi tietoa voidaan arvioida opetustarjonnan saatavuuden vaikutusta taiteen perusopetuksen oppilaaksi hakeutumiseen. Tarjonnan lisäksi toinen tärkeä palvelujen käyttöön vaikuttava tekijä on niiden läheisyys. Taiteen perusopetukseen osallistumista tarkastellaan myös palvelun saavutettavuuden näkökulmasta. Taiteen perusopetuksen saavutettavuuden mittarina käytetään julkisen liikenteen matka-aikaa. Toisessa yhdistelmäkartassa jokainen peruspiiri on jaettu väestöruutuihin (250 m x 250 m), joista on laskettu 8. Sivutoimipisteet, joissa annettiin alle 100 oppituntia, on jätetty tarkastelun ulkopuolelle. Poisjätetyt tunnit vastaavat 0,2 prosenttia kaikista annetuista tunneista. Taiteen perusopetukseen osallistuminen ja opetustarjonta asuinalueittain 35


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above