Tietokeskus | Kirjasto ja tietopalvelu
Helsingin kaupunki    Helsingin kaupungin haku

Tiedote 19.6.2008

Valtio vähentänyt osuuttaan kuntapalvelujen rahoituksessa

Kuntien tehtävät ja toimintaedellytykset eivät ole tasapainossa. Kuntien tehtävät ja vastuut ovat laajentuneet. Samaan aikaan valtion osuus palvelujen rahoituksessa on pienentynyt. Kuntien mahdollisuudet niiltä edellytettyjen tehtävien hoitamiseen ovat heikentyneet. Hallitukset ovat ilmoitustensa mukaan vahvistaneet kuntien taloutta, mutta siitä huolimatta kuntien talous on kiristynyt ja kunnat ovat joutuneet lisäämään velkaa 2000-luvulla joka vuosi.

Vaikka kaikkien hallitusten ohjelmassa on ollut jonkinlainen kuntien valtionosuus- ja rahoitusjärjestelmän uudistus, ovat muutokset vuoden 1997 uudistuksen jälkeen jääneet vähäisiksi. Samanaikaisesti on muutettu verotukseen liittyvää lainsäädäntöä, mikä on hidastanut kuntien verotulojen kasvua.

Tutkimuksessa esitetään yhteenveto kaikista vuoden 1990 jälkeisistä valtionosuus- ja verouudistuksista sekä uudistusyrityksistä. Samalla kuvataan kuntien ja valtion välisen ilmapiirin kehitystä aiheeseen liittyvien uutisten avulla. Tutkimuksessa kuvataan ne tavat, joilla valtio on kuntataloutta kiristänyt.

Lisätietoja:
Erikoistutkija Heikki Helin
Helsingin kaupungin tietokeskus
Puh: (09) 310 78394,
sukunimi.etunimi@phnet.fi

Julkaisu:
Heikki Helin: Tapausten kulku. Valtionosuus- ja verouudistukset ja uudistussuunnitelmat 1990–2006 ja valtion toimenpiteiden vaikutus kuntien talouteen. (500 sivua)

Julkaisija: Helsingin kaupungin tietokeskus. Tutkimuksia 2008:4

Hinta: 14 euroa (sis. alv. 8 %)

Käteismyynti:
Tietokeskuksen kirjasto
Siltasaarenkatu 18-20 A