Helsingin kaupunki    Helsingin kaupungin haku

Tiedote 15.6.2004

Oppiminen on läsnä helsinkiläisen arjessa

Yhteiskunnalliset muutokset vaativat oppimiskäsityksen laajentumista. Oppimista tapahtuu kouluissa, mutta sitä tapahtuu myös kirjastoissa, luontopoluilla, perheen parissa, työpaikoilla ja urheilukentillä. Media ja tietotekniikka laajentavat oppimisen kenttää entisestään. Eläminen, kasvaminen ja kouluttautuminen Helsingissä tuottaa yhteiskunnan tarvitsemia monipuolisia osaajia. Elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti alueita ja kaupunkeja on alettu tarkastella oppimista ja osaamista edistävinä kokonaisuuksina. Tästä esimerkkinä ovat Oppiva kaupunki -hankkeet (mm. Oppiva Helsinki).

Oppiminen helsinkiläisten elämänkulussa -tutkimuksen yhtenä tavoitteena on nostaa arkipäivässä tapahtuva oppiminen ihmisten tietoisuuteen ja lisätä sen arvostusta. Tutkimuksessa selvitettiin oppimisen merkitystä eri sukupolvia edustavien helsinkiläisten elämänkulussa ja kartoitettiin laajasti helsinkiläisten oppimiskokemuksia ja käsityksiä nykyisistä oppimismahdollisuuksista kotikaupungissaan. Tutkimusaineisto muodostuu 53 helsinkiläisen elämäkerrallisesta teemahaastattelusta. Haastatellut edustavat neljää eri sukupolvea, mukana ovat 1935, 1955, 1969 ja 1986 syntyneiden ikäryhmät.

Nuoret oppivat verkossa huomaamattaan

Nuoria leimaa elämyshakuisuus ja laajat oppimisen mahdollisuudet. Heille on tyypillistä laajentaa oppimisen kenttää tietotekniikan kautta maailman toiselle puolelle. Helsinki lukuisine internetkahviloineen ja kirjastoineen tarjoaa tähän hyvät mahdollisuudet. Kolmekymppisten oppimismahdollisuudet ovat laajemmat kuin aikaisempien sukupolvien edustajilla. Heille on ominaista toimia mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen, mutta myös kovan kilpailun yhteiskunnassa. Ajatus elinikäisestä oppimisesta on iskostunut heille jo koulu-uran alkuvaiheessa. Nuorimpien sukupolvien kokemuksissa ja oppimisympäristöissä korostuvat kulutus-, ravintola- ja kahvilakulttuurit.

Vanhemmat hankkivat täydennyskoulutusta

Vuonna 1955 syntyneille on ollut nuorempia sukupolvia tyypillisempää työssä oppiminen. Puuttuvat tutkintotodistukset saattavat muodostua heille ongelmaksi työelämän muutostilanteissa. Toisaalta aikuiskoulutuksen monipuolistuessa heillekin on avautunut tilaisuuksia täydentää tietojaan ja taitojaan. Vanhimmalle sukupolvelle Helsinki on näyttäytynyt nimenomaan kouluttautumiskaupunkina, mutta tarjonnut myös laajat arkipäiväisen oppimisen mahdollisuudet. Kaikille sukupolville Helsinki on suonut tilaisuuden kehittyä omien harrastus- ja työalojensa asiantuntijoiksi, osaajiksi ja opettajiksi.


Lisätietoja:
Tutkija Eija Mannisenmäki
Puh: (09) 490 332 ja
040 7288 377
Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö - Otus

Tutkimusjohtaja Jyri Manninen
Puh: (09) 191 54029
Palmenia

Tutkimusprofessori
Harry Schulman
Puh: (09) 169 3602

Lähde: Eija Mannisenmäki, Jyri Manninen: Oppiminen helsinkiläisten elämänkulussa. Helsingin kaupungin tietokeskus, tutkimuksia 2004:3

Hinta 14 euroa (sis alv. 8%).

Käteismyynti: Tietokeskuksen kirjasto
Katariinankatu 3 tai
verkkokauppa:
www.hel2.fi/stadinkauppa


Tilaukset: Puh. (09) 169 2423 tai
verkkokauppa:
tietokeskus.tilaukset@hel.fi


Hinnasto: - - - - - -

Aiheesta lisää: - - -
 
  PL 5500, 00099 Helsingin kaupunki - Puh: (09) 1691 - Fax: (09) 169 3777 - t ietokeskus.kirjaamo@hel.fi