Suoraan sisältöön

Vammaispalveluiden hakeminen

Voinko saada kaiken tarvittavan tiedon yhdestä numerosta?

Kaupungin vammaisten sosiaalityön sosiaalityöntekijät neuvovat yli 18-vuotiaita asiakkaita kolmessa alueellisessa toimipisteessä Helsingin eri alueilla. Alle 18-vuotiaiden vammaisten lasten ja nuorten perheitä palvellaan kahdessa perhekeskuksessa. Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät tästä linkistä.

Tietoa ja neuvontaa vammaispalveluista saat parhaiten oman osoitteesi postinumeron tai sukunimen etukirjaimen mukaan määrittyvältä alueen vammaispalvelujen työntekijältä. Soita kuljetuspalveluista alueesi kuljetuspalvelun sosiaaliohjaajalle, omaishoidon tuesta omaishoidon tuen sosiaaliohjaajalle ja henkilökohtaisesta avusta ja muista hakemuksista sosiaalityöntekijälle. Voit myös jättää soittopyynnön vammaispalvelujen toimistosihteereiden palvelunumeroon 09 3102 3100, ma-pe klo 8.15-16.

Miten haen vammaispalveluja?

Jos vamma, pitkäaikaissairaus tai niistä johtuva toimintakyvyn rajoite haittaa arkeasi ja yhdenvertaista osallistumistasi, vammaispalveluista voi olla apua. Ennen kuin haet vammaispalvelua, sinun kannattaa tutustua Helsingin kaupungin tarjoamiin vammaispalveluihin ja pohtia, mistä palveluista voisi olla sinulle apua. Hakemuksen kirjoittamista varten sinun kannattaa miettiä valmiiksi miten perustelet omin sanoin palvelun tarpeesi hakemuksessa.

Täytä vammaispalveluhakemus. Voit kirjoittaa tarvittavat tiedot sähköiseen hakemukseen. Tallenna ja tulosta hakemus. Muista allekirjoittaa hakemus.

Hae palvelua oman asuinalueen vammaisten sosiaalityön toimipisteestä sosiaalityöntekijältä. Lähetä hakemus hyvissä ajoin.

Ensimmäisen vammaispalveluhakemuksen liitteeksi tarvitset mielellään alle kuusi kuukautta vanhan B- tai C-lääkärinlausunnon, mahdollisesti terapeutin tai muun asiantuntijan lausunnon tai kustannusarvion.

Voinko lähettää hakemuksen sähköpostilla?

Vammaispalvelujen hakemus kannattaa aina ensisijaisesti lähettää postissa.

Helsingin vammaisten sosiaalityössä ei ole vielä käytössä suojattua sähköistä asiointia. Sähköinen asiointi tulee mahdolliseksi vasta, kun Apotti-tietojärjestelmä otetaan käyttöön keväällä 2021. Emme suosittele lähettämään sähköpostiviestejä, jotka sisältävät esimerkiksi henkilötunnuksen ja terveystietoja.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta lähettää hakemusta postitse, voit lähettää hakemuksen salatulla sähköpostilla. Käytä tätä linkkiä.

Salatun sähköpostin käyttö vaatii tunnistautumista pankkitunnuksilla. Skannaa allekirjoitettu hakemus tai ota siitä valokuva. Tarkista että kuva on tarpeeksi selkeä ja luettava. Viikon sisällä hakemuksen saapumisesta alueesi sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja lähettää sinulle hakemuksen saapumisilmoituksen/lisäselvityspyynnön. Jos et saa saapumisilmoitusta, ota yhteyttä työntekijään, jolle lähetit hakemuksen salatulla sähköpostilla.

Lähetin hakemuksen jo viikko sitten, miksi mitään ei kuulu?

Lähettämäsi hakemus saa asiasi käsittelyn alkuun eli vireille. Vammaispalvelujen tarpeen arvioimiseksi vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä ja/tai -ohjaaja tarvitsee tietoa toimintakykysi rajoitteesta. Sen perusteella hän tekee kanssasi arvion, mitkä palvelut vastaavat parhaiten sinun tarpeeseesi. Tämä tarkoittaa palvelusuunnitelman tekemistä tai päivittämistä.

Viikon sisällä hakemuksen saapumisesta alueesi sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja lähettää sinulle hakemuksen saapumisilmoituksen/lisäselvityspyynnön, jossa on myös hänen puhelinnumeronsa. Vammaispalvelulain mukaan hakemukset on käsiteltävä kolmen kuukauden kuluessa. Tänä aikana sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja ottaa sinuun yhteyttä ja sopii tarvittaessa tapaamisen palvelusuunnitelman päivittämiseksi ja tarvittavien tietojen perusteella tekee kirjallisen päätöksen hakemastasi palvelusta.



24.07.2020 14:59