Erjastiina Heikkinen

För de äldre är det viktigt att dricka tillräckligt på sommaren

Speciellt de äldre borde dricka tillräckligt på sommaren. Annars kan symptomen på vätskebrist slå till mycket snabbt.

Åldersrelaterade förändringar utmanar upprätthållandet av vätskebalansen i kroppen. När man blir äldre dämpas känslan av törst. Samtidigt försämras kroppens värmereglering och njurarnas funktion. På sommaren bör särskild uppmärksamhet därför ägnas åt tillräckligt vätskeintag.

– När kroppen är torrare och inte innehåller lika mycket vätska sker uttorkningen lättare och snabbare. Följderna är också knepigare. Symptom på uttorkning kan vara yrsel, muntorrhet, förvirring, minskad urinering, illamående, huvudvärk och förstoppning, berättar näringsterapeuten Erjastiina Heikkinen.

Tips för att dricka tillräckligt som äldre:

  • De äldre har större behov av vätska än de yngre. Ca 1-1,5 liter per dygn är tillräckligt. Även vätskan i mat räknas.
  • Det är bra att de närstående följer med att den äldre dricker tillräckligt. Man kan t.ex. ha en vattenkanna framme och följa med hur mycket det går åt.
  • Måendet säger mycket; ifall man känner sig trött och sliten har man troligtvis inte druckit tillräckligt.
  • Ha påminnelser på telefonen eller sätt upp ett drickschema på kylskåpsdörren.
  • Ifall man märker att man har vätskebrist ska man dricka det man har lust för. Det behöver inte bara vara vatten. Även mineralvatten och sportdrycker är bra. Man kan också dricka saft eller bärsoppa, ifall mat inte smakar. Att sänka temperaturen i rummet, att vädra och att bära lätta kläder kan få en att må bättre.
  • Ha vatten- eller saftkannan konstant inom räckhåll.
  • Kombinera drickandet med något annat. T.ex. kan man alltid dricka ett glas vatten då man går på toaletten.
  • Gemensamma drickstunder är bra. Då påminner man varandra om att dricka.
  • Det lönar sig att fundera ut vilka drycker den närstående äldre tycker mest om och på så sätt är mest lockande.
  • Ofta räcker det att man diskuterar hur viktigt det är att dricka tillräckligt och påminner om att det är bra att dricka fast man inte är törstig.

Hur är det med kaffe och alkohol?

- Koffein är vätskedrivande, men om man är van att dricka kaffe inverkar det inte så mycket. Men ifall man ersätter måltiderna med kaffe är det bra att överse användningen, säger Erjastiina.

Alkoholen rekommenderar näringsterapeuten att lämna bort helt och hållet, speciellt under varma sommardagar.

- Alkoholen påverkar de äldre starkare. Ifall kroppen redan är torr kan konsekvenserna vara tråkiga.


Skyddsåtgärder mot svår hetta, Institutet för hälsa och välfärd

Nyheten har publicerats första gången 17.6.2019. Nyheten har uppdaterats 24.6.2020. Rekommendationerna angående vätskebehov för de äldre har uppdaterats.