Aulahälsaren Marjo Karino.

Hälsningar från hälsostationens aulahälsare

Aulahälsare kom till hälsostationerna och familjecentren som en följd av coronavirusepidemin. Deras huvuduppgift är att ge kunderna ett varmt välkomnande samt att försäkra ett tryggt besök.

Aulahälsaren gör en bedömning av kundens mående med hjälp av olika frågor, och skickar hen vidare på basen av svaren. Hälsovådaren Marja Karino är aulahälsare vid Stensböle hälsostation.

"Vi frågar kunderna ifall de har infektion i andningsorganen, såsom feber, halsont, hosta, andnöd eller ont i magen, diarré eller nya hudutslag. Vid behov ber vi kunden besöka coronahälsostationen eller gå hem och vänta på hälso- eller sjukskötarens samtal", berättar Marja. "Vi instruerar såklart även kunderna angående andra hälsostationstjänster".

Aulahälsaren den första man möter

När kunden anländer till hälsostationen är aulahälsaren den som hen möter först. Hälsostationens personal fungerar som aulahälsare. 

"Under coronatiden önskar vi att hälsostationernas kunder sköter sina ärenden först elektroniskt eller per telefon, ifall möjligt. En del kunder är dock vana vid att komma till hälsostationen när de ska boka tid, förnya recept eller sköta andra ärenden”, berättar Marja. "Vi hjälper dem gärna".

Coronavirusepidemin har beaktats på hälsostationerna i användningen av utrymmen och med hjälp av skyddsutrustning. Marja har varit aulahälsare vid hälsostationen sedan början av coronatiden.

"En del av kunderna drar sig för att besöka hälsostationer med sina besvär, eftersom de är rädda för eventuell coronasmitta eller folkmassor. Personalen arbetar dock friska och man behöver inte vara rädd för att det är stora folkmassor på hälsostationerna", konstaterar Marja.

Hälsostationerna är öppna vardagar och man behöver inte avboka bokade tider. Det är tryggt att använda hälsotjänsterna även under coronatider.

Se även

DELA