Kundrådgivare som sitter vid datorn. Illustration.

Enheten för boenderådgivning har öppnats i Helsingfors – i början ges råd per telefon och på chatten

Den nya boenderådgivningsenheten hjälper med olika slags utmaningar kring boende. Du kan också få hjälp med att söka bostad till exempel i en situation där du behöver anvisningar gällande e-tjänsterna. I fortsättningen erbjuder rådgivningsenheten även andra rådgivningstjänster, såsom ekonomi- och skuldrådgivning.

På grund av coronasituationen betjänar rådgivningsenheten för tillfället per telefon eller på chatten. Möten som är nödvändiga för kunden kan arrangeras efter tidsbokning i ämbetshuset i Berghäll eller Månsas eller i Monik rf:s lokaler i Botbyhöjden.

Walk-in-tjänsten tas i bruk stegvis före slutet av 2021. Detaljerad information kommer senare.

Vi ger telefonrådgivning och möter kunder ti-to kl. 9–14. Du kan boka tid genom att ringa till ett av numren nedan.

Ifall det redan erbjuds boenderådgivning i ditt bostadsområde eller om du redan är kund hos tjänster för personer i arbetsför ålder, familjetjänster eller seniortjänster, ska du i första hand kontakta din egen kontaktarbetare.

Enhetens servicenummer:                   

09 310 347 56 / 040 682 2013

09 310 233 54 / 040 526 4396

09 310 347 43 / 040 677 2749

Boenderådgivningens chatt (på finska): hel.fi/asumisneuvonta

Vi hörs!

Helsingfors stads boenderådgivning och stöd för boendet har inlett ett gemensamt projekt för att minska och förhindra bostadslösheten (Stadin asunnottomuuden vähentämisen ja ehkäisemisen hanke, SAVE). Projektet finansieras av Helsingfors stad och social- och hälsovårdsministeriet.

Bild: Helsingfors Social— och hälsovårdssektorn