Detalj ur Ellen Thesleffs målning  Helsinki Harbour 1912 Bild. HAM / Hanna Kukorelli

Ellen Thesleffs banbrytande konst och djärva liv visas på HAM

År 2019 blir det 150 år sedan Ellen Thesleff (1869–1954) föddes. Utställningen Ellen Thesleff – Jag målar som en gud för fram hennes banbrytande och framåtskridande konst, men också händelser ur hennes liv med hjälp av texter, fotografier och arkivmaterial. Utställningen visar hur tidsandan och Thesleffs vidsträckta internationella livsområde återspeglas i hennes konst under olika årtionden. På utställningen visas 70 målningar och dessutom fotografier, brev, skissböcker och föremål.

Ellen Thesleff var en pojkklippt radikal som levde för sin konst. Thesleff gjorde inte på långt när alltid som man borde. Hon uppförde sig inte väluppfostrat och accepterade inte att stanna hemma. Tvärtom: hon reste och hon målade. Hon levde ett rikt och fascinerande liv, och var en föregångare under en tid då kvinnliga konstnärer hade svårt att vinna erkänsla.

Thesleff inledde sin karriär i början av 1890-talet som 20-årig konstnärsnovis och målade sina sista arbeten i slutet av 40-talet i 80-årsåldern . Hon målade i männens värld: kvinnor och landskap och i slutet av karriären till och med abstraktioner. Stilleben, djur eller moderskap intresserade henne inte nämnvärt. På landsbygden tog hon på sig herrkläder - byxor och rock -, drog ner kepsen djupare över huvudet och dök in i naturen. Thesleffs sätt att måla var och är uppseendeväckande, självständigt, egensinnigt och fritt.

Ellen Thesleff engagerade sig inte i nationella motiv eller den unga nationens identitetsbygge. Hon arbetade aktivt mad att knyta kontakter med aktörer i det europeiska konstlivet. Efter debuten som konstnär 1891 styrde hon mot Paris och inledde sin livslånga, hisnande färd mellan Europas metropoler. Thesleff var en kosmopolit vars andliga hem var Florens. Där bodde hon länge och dit längtade hon på ålderns höst. Som ett led i sin djärva och kompromisslösa konstnärliga verksamhet var hon bland de första att lansera många internationella konstriktningar, till exempel symbolismen och expressionismen, i den finska konsten. Senare på 1930-talet närmade hon sig också surrealismen.

Utställningens kurator är konst- och kulturhistorikern Hanna-Reetta Schreck. Hon har också skrivit den Thesleff-biografi som utkom 2017.

”Ellen Thesleff var en stark och självtillräcklig konstnär som utan att tveka jämförde sig med konstens maskulina mästare, såsom Leonardo da Vinci och Michelangelo, och hon upplevde också att hon överträffade deras verk – att hon arbetade som en gud”, säger Hanna-Reetta Schreck.

I HAM:s samlingar ingår centrala verk av Ellen Thesleff som för utställningen har kompletterats med betydande målningar från privata och offentliga samlingar. Det är över 20 år sedan ett så här brett urval av hennes verk har ställts ut i hennes hemstad Helsingfors. Härifrån fortsätter utställningen till Uleåborg våren 2020.

Utställningen Ellen Thesleff – Jag målar som en gud visas på  HAM Helsingfors konstmuseum 26.4.2019–26.1.2020

HAM Helsingfors konstmuseum
Tennispalatset, Södra Järnvägsgatan 8, 2:a vån.
Öppet: tis-sön 11–19, mån stängt
Inträde: 12/10 €, barn under 18 år gratis.

Mera information: amanuens Kati Nenonen, HAM Helsingfors konstmuseum

DELA