Senatstorgets sommar.

Resultat från Senatstorgets sommar: 400 000 besökare, 250 arbetsplatser, över 2 000 Instagram-inlägg

Senatstorgets sommar avslutades i slutet av augusti, och nu har terrassexperimentets resultat sammanställts. Under två månader lyckades terrassexperimentet bjuda cirka 400 000 besökare på somriga smakupplevelser och en trygg mötesplats, men samtidigt sysselsatte det också direkt cirka 250 personer inom olika branscher.

– Experimentet med Senatstorgets sommarterrass är ett lyckat exempel på ett nytt sätt att använda stadsrummet, försökskultur och stadens roll i att skapa nätverk. Det är också ett budskap om att vi inte lamslås, utan gör nya saker, tillsammans, säger Helsingfors stads borgmästare Jan Vapaavuori.

Experimentet utgjorde den vitamininjektion man önskat för såväl stadsbor och inrikesturister som för företag och stadscentrumets livlighet.

– Det var fantastiskt att se hur människor hittade Senatstorget och också Helsingforsborna förälskade sig i sin hemstads huvudskvär på nytt, säger handelsplatsdirektören för Torgkvarteren Peggy Bauer glatt. Bauer hade ansvar för de praktiska arrangemangen kring Senatstorgets sommar.

Positiv respons

I Senatstorgets sommar deltog totalt 16 aktörer i restaurangbranschen, och enligt responsenkäten verkar de alla mycket nöjda med sommarens resultat.

”Senatstorget hade en stor positiv inverkan på vår affärsverksamhet, och denna framgång gör det möjligt för affärsverksamheten att fortsätta också i framtiden. Under sommaren sysselsatte Skiffer&Seksico tacobar cirka 10 personer. I annat fall hade vi bara kunnat anställa ett par av dem. Den direkta kundresponsen har varit överväldigande positiv. Det är tydligt att folk har trivts på torget och saknat den här typen av verksamhet i staden.”
(Responsenkät för företagarna som deltog i Senatstorgets sommar, Tuukka Iivonen / Skiffer x Seksico Tacos)

Småbutiksinnehavarna och restaurangägarna i Torgkvarteren bredvid Senatstorget upplever också nästan utan undantag att de haft åtminstone en del nytta av verksamheten på Senatstorgets terrass.

”Jag tror sommarterrassen räddade den här sommaren. Den hämtade mycket folk till den här ändan av Alexandersgatan. Eftersom terrassen också lyftes fram av riksomfattande medier (t.ex. i nyheterna) kom också besökare från andra delar av landet till området kring Senatstorget och hittade Torgkvarteren, en del för första gången.”
(Responsenkät för aktörerna i Torgkvarteren, Heli Rönkkö / LUMI Supermarket)

För många av terrassens kunder verkar Senatstorgets sommar ha varit en av sommarens höjdpunkter, till och med en slags ersättning för en utlandsresa. Besökarna berömde särskilt genomförandet, säkerheten, stämningen och det mångsidiga restaurangutbudet.

”Det bästa stället i Helsingfors den här sommaren.”
”Tack och jag hoppas ni gör om det nästa sommar Helsingfors stad!! Det här var absolut en av sommarens höjdpunkter då resorna inte blev av. Och när de utländska turisterna återvänder till Helsingfors skulle det här säkert förtjusa dem också.”
”Ett alldeles underbart genomförande. Gemenskapen och känslofullheten är lugnande. Tack för handtvättställena, de är helt bäst.
”Stämningen är som i Sydeuropa!”

(Kommentarer från Torgkvarterens Facebooksida)

Senatstorget var också ett slags fenomen på social medier under den gångna sommaren, ett slags must see-ställe dit alla ville gå för en smakbit – och ett foto för sociala medier. Under juli och augusti skapades över 2 000 Instagram-inlägg med #senaatintorinkesä #senaatintorinjättiterassi och @senaatintorinjättiterassi.

Fortsättningen är ännu öppen

Många har uttryckt en önskan om att terrassverksamheten på Senatstorget ska fortsätta, men inga beslut har ännu fattats.

– Vare sig vi har en pandemi eller inte kunde ju terrasskonceptet bra genomföras också under kommande somrar – och varför inte också på andra ställen än på Senatstorget. Det har också kommit många önskemål om att det skulle finnas liv på Senatstorget också under andra årstider, säger Peggy Bauer.

– Det är säkert att människor vill fortsätta att leva fulla liv, känna och uppleva nya saker och njuta av olika slags erfarenheter – ansvarsfullt och tryggt, sammanfattar borgmästare Vapaavuori.

*****

Senatstorgets sommar i tal

1.7–30.8.2020
16 restaurangaktörer
4 pop up-ställen
830 kundplatser (480 till en början)
16 toaletter
12 handtvättställen

400 000 besökare
direkt sysselsättning för cirka 250 personer
0 ordningsstörningar
159 581 sålda matportioner
272 168 sålda portioner vin, öl och starka alkoholdrycker
247 110 fyllda glas
137 760 returnerade glasflaskor
över 2 000 Instagram-inlägg med #senaatintorinkesä #senaatintorinjättiterassi och @senaatintorinjättiterassi

över 3 000 växter och blommor
78 000 liter mull från Kekkilä
cirka 15 km måsnät
cirka 100 liter handsprit (i samarbete med det förebyggande missbruksarbetets Pakka-verksamhet)

TOP 5 restauranger
1. Skiffer x Seksico Tacos
2. Via Tribunali
3. Bites Burgers
4. Muru & Pastis
5. Bar Runar

TOP 5 portioner
1. Skiffer x Seksico Tacos: Mixplate
2. Bites Burgers: Green Standard-vegeburgare
3. Bites Burgers: Standard-hamburgare
4. Muru & Pastis: Kantarellrisotto
5. Via Tribunali: Pizza Margherita

TOP 5 vin & drinker
1. Bar Runar: Jordgubbs-rabarbercocktail
2. Son Of A Punch: Lucky to be alive-cocktail
3. Bricco: House Wine Red
4. Dogs and Bubbles by Valkoinen Sali: Champagne
5. Dogs and Bubbles by Valkoinen Sali: Prosecco

Foto: Camilla Bloom, Torgkvarteren