Helsinki Design Week 3-11.9.

Helsinki Design Week: PechaKucha Night och Barnens Designveckoslut

Helsinki Design Week 2020 äger rum 3–13 september. Huvudarena är nyrenoverade Olympiastadion, där en utställning är öppen för allmänheten 11–13 september.  

PechaKucha Night och Barnens Designveckoslut

På stadion ordnas huvudutställningen, PechaKucha Night och Barnens Designveckoslut. På huvudutställningen presenterar Helsinki Design Week aktualiteter och intressanta detaljer inom mode, design och arkitektur – designens friidrott. Huvudutställningens innehåll består av allt från enskilda produkter och installationer till omfattande konstparader med unga designer.

Huvudarenan ger fina ramar också för Europas största PechaKucha Night lördag kväll den 12 september. De som äntrar estraden på stadions gräsmatta är bland andra biträdande borgmästare Anni Sinnemäki, Aalto-filmens regissör Virpi Suutari, Hakolas verkställande direktör Anna-Leena Hakola och arkitekt Teemu Kurkela

Hedersgäster under veckoslutet på Olympiastadion är barnen. Det är gratis inträde till Barnens Designveckoslut, och kring Olympiastadions berömda gräsplan utlovas en skojig och interaktiv rutt, planerad av designerduon Anna van der Lei och Kristos Mavrostomos. Det är fritt inträde för familjer till barnevenemanget.  

På distans och på webben 

Coronavirusläget påverkar också designfestivalen. 

”Helsinki Design Week kan genomföras tryggt, eftersom det är fråga om en serie ansvarsfullt organiserade tillställningar av olika format, inte ett enskilt massevenemang. Vi har bearbetat programinnehållet i en mer virtuell riktning och planerat evenemang med mycket utrymme”, säger festivalens programdirektör Anni Korkman.  

Design Market, som tidigare år har lockat mer än 20 000 besökare till Kabelfabriken, ordnas i år undantagsvis på webben och i butiker i gatuplanet från torsdag till lördag 3–5 september.  

Open Screens presenterar tredimensionell animation i det öppna stadsrummet, på reklamtavlor på olika håll i Helsingfors centrum. 3D-animationen är en designform som har blivit viktig de senaste åren och som starkt påverkar visualiseringen och historieberättelsen i digitala miljöer.

Data-Driven Design Day ordnas för sjätte gången och som en digital konferens. Talarna företräder framstående inhemska organisationer, med finns bland annat Kesko, Fortum, Posti, Yle, Sanoma Media Finland, HRT och Helen.  

Engagemang i klimatarbetet  

I fjol inleddes ett intensivt innehållssamarbete med Aalto-universitet och det fortsätter med den andra utställningshelheten Designs for a Cooler Planet. Vid evenemanget behandlas nya material såsom biolim, cellulosaskum och träglitter, och där finns en multisensorisk havstångspaviljong och utställningen Fungi, som handlar om framtida möjligheter med svampar. 

På Helsingfors stadshus ordnas en Klimathögskola, där talarna erbjuder olika slags lösningar för en allt miljövänligare framtid i städerna.    

Klimathögskola den 4 september som en del av Helsinki Design Week

På Designmuseet öppnar utställningen Soil Matters, som gör jordskiktet synligt och uppmuntrar betraktaren att fundera på sin egen relation till jorden. Jordens materialitet behandlas på utställningen med designens och den konstnärliga forskningens medel.  

Läs mer:

Helsinki Design Week på finska och engelska

Bild: Helsinki Design Week

Publicerat 7.8 och updaterad 24.8, 31.8. och 3 och 11.9.