Kasern­­­torgets sommar 2021. BIld: Camilla Bloom

Helsingfors vill satsa på att utveckla den hållbara turismen

Före coronapandemin var turismen en av de snabbast växande branscherna i världen. Under normala omständigheter är turismen också av enorm betydelse för Helsingfors stad: Helsingfors är ju Finlands viktigaste turismområde för både inhemska och utländska turister. Turismen hade också en viktig roll i att stärka stadens konkurrenskraft. Samtidigt hade den också en stor betydelse för skapandet av både den internationella och nationella Helsingforsbilden.

”I och med att turismen återvänder måste vi framhäva Helsingfors styrkor såsom trygghet, samhällets funktion, hållbarhet och utrymme”, konstaterar Helsingfors nya turismchef Nina Vesterinen.

År 2018 gav turismen Helsingfors direkta turismintäkter om 1,6 miljarder euro, och de totala turismintäkterna med multiplikatoreffekter steg till cirka 2,8 miljarder euro. Turismen skapar också cirka 25 000 arbetsplatser.

Förutom att den växande turismen medför investeringar, skapar arbetsplatser och ökar skatteinkomsten livar den också upp staden och möjliggör ett bredare serviceutbud för stadens invånare. Turismen är också en av de få tillväxtbranscher som erbjuder ett betydande antal nya arbetsplatser för invandrare och ungdomar. Multiplikatoreffekterna på andra branscher är också betydande. Det uppskattas att varje turismeuro ger andra branscher 56 cent.

Helsingforsturismen har lidit av coronaviruset

Under coronapandemin har turismföretag i Helsingfors lidit mer än i övriga Finland. Cirka hälften av dem som besöker Helsingfors är internationella resenärer, och hälften är affärsresenärer. Under hela pandemin har också huvudstadsregionen utsatts för de mest omfattande och långvariga coronabegränsningarna i hela Finland.

När man igen kan börja öppna upp samhället vill Helsingfors satsa på att utveckla turismen ännu mer än förr. Målet är att Helsingfors ska växa och förnyas på ett hållbart och smart sätt. Att satsa på hållbarhet och kunskapsledning ger en klar konkurrensfördel. Man vill göra Helsingfors mer välkänt genom individuella och högklassiga turismtjänster året om, och också erbjuda högklassiga internationella evenemang, kongresser och företagsevenemang som hämtar resenärer till Helsingfors året runt.

För Helsingfors är internationalism ett värde i sig, men också ett centralt mål för näringspolitiken. En trivsam stad med högt utbildade invånare lockar utländska företag, investeringar och resenärer.

I fortsättningen utvecklar turismenheten turismen i Helsingfors

För att Helsingfors ska ledas och utvecklas ännu mer systematiskt som turistmål har en ny turismenhet grundats inom stadens näringslivsavdelning. I dess uppgifter ingår att främja turismen i staden och att utveckla dess verksamhetsmiljö på ett hållbart och smart sätt i samarbete med turismens ekosystem. Dessutom ansvarar enheten för turistinformationen och satsar på att öka det internationella samarbetet samt på att främja turismprodukter, branschens innovationer, digitalisering och kunskapsledning.

Nina Vesterinen har valts till Helsingfors nya turismchef från och med den 1 augusti 2021. Stadens turismchef leder och utvecklar framtidens turism i Helsingfors. Nina Vesterinen återvänder till sin hemstad Helsingfors från Muonio, där hon också arbetade som turismchef. Målet är att göra Helsingfors en ännu intressantare och hållbarare turismstad. Den nya turismenheten inledde sin fulla verksamhet den 1 september 2021.

Ytterligare information:

Statistik om turismen i Helsingfors finns på adressen https://visitory.io/sv/helsinki/