Veronica Lönnqvist är en av de tre Helsingforslärare som får Svenska folkskolans vänners stipendium.

Tre Helsingforslärare får stipendium för sitt arbete med distansundervisning

Svenska folkskolans vänner belönar tre lärare vid Helsingfors stads skolor för goda modeller för distansundervisning. En av stipendiaterna är Veronica Lönnqvist vid Åshöjdens grundskola. Hon är tacksam, men säger att alla lärare förtjänar samma erkännande.

I början av april bad Svenska folkskolans vänner SFV lärare att skicka in tips och modeller för distansundervisning, för att uppmuntra till förnyelsekraft under en exceptionell tid.

Veronica Lönnqvist vid Åshöjdens grundskola skickade in sin Youtubevideo ”Tolv pedagogiska tips för lärare som undervisar och handleder på distans”. Hennes video är nu ett av tio bidrag som uppmärksammas med ett stipendium på 8 000 euro. Länk till Veronica Lönnqvists tolv tips.

”Det kändes jättebra och otroligt att bli uppmärksammad på det här sättet. Det här är ett väldigt fint initiativ”, säger Veronica Lönnqvist.

Pengarna fördelas mellan lärare och skola

3 000 euro av stipendiet går till läraren som skickat in bidraget och 5 000 euro tillfaller skolan. Tanken är att skolan ska använda pengarna för att utveckla den digitala pedagogiken.

”Vi ska troligen involvera elevkåren i vad vi ska göra med pengarna, så att eleverna också är delaktiga”, säger Veronica Lönnqvist.

Hon säger att övergången till distansundervisning för hennes del gick förvånansvärt bra, men så har hon också alltid gillat utmaningar.

”Men alla lärare har gjort ett grymt arbete och alla skulle förtjäna ett stipendium.”

Förvånad men tacksam

Totalt fick SFV in 153 bidrag av lärare som arbetar på svenska i Finland. Utöver Veronica Lönnqvist belönades två andra Helsingforslärare med stipendium – Alex Söderholm vid Staffansby lågstadieskola och Melvalan Enlund vid Grundskolan Norsen.

”Jag trodde att någon som arbetat längre skulle belönas, så det var en rolig och chockerande överraskning att jag fick ett stipendium”, säger Melvalan Enlund.

Melvalan Enlunds bidrag gick under namnet ”Upplägg för undervisningen i matematik och fysik” och hen utnyttjade bland annat One Note för att spela in undervisningsvideor.

”Överlag gick det bra att undervisa på distans, även om en del spontaniteten försvann”, säger hen.

"Tung men givande period"

Alex Söderholm vid Staffansby lågstadieskola säger att han inte heller hade förväntat sig ett stipendium.

”Men det kändes som ett bra avslut på en period av distansundervisning som varit ganska tung. Jag känner mig hemma med teknik men det är svårt när man inte ser eleverna. Så tidvis var det utmanande men också givande.”

Hans bidrag ”Upplägg för undervisningen då årskurs 5 flyttade in på Classroom” var en helhetsbeskrivning av hur hans klass jobbade på distans.

Vad Staffansby lågstadieskola ska göra för pengarna är fortfarande öppet, säger Alex Söderholm.

”Vi får vänta tills läget normaliseras. Överlag har Helsingfors välutrustade skolor.”