Ta kontroll över världen med maker-verksamhet

Vet du vad maker-verksamhet är, och vad det har att göra med inlärning i skolan? Inom maker-kulturen (”värkkääminen” på finska) kombineras hantverk, innovation och utnyttjandet av teknologi. Elever skapar, testar, uppfinner, lär sig och delar med sig. Genom maker-verksamhet kan elever genomföra projekt som intresserar dem och som låter dem uttrycka sig själva, t.ex. genom att designa ett eget bordsspel, designa brädan och printa ut spelfigurerna, tärningarna och övriga verktyg med en 3D-printer.

Teknologi och kreativ problemlösning - och framfört allt attityd

Inom maker-kulturen får man utnyttja modern teknologi: utöver 3D-printers används t.ex. vinylskärare, mikrokontrollers och green screen -filmningsteknik. Men framför allt handlar det om tänkesätt och attityder. Man har en idé eller en utmaning och söker en lösning på den genom att testa och göra. Samarbete, att dela idéer och lekfullhet är alla väsentliga.

”Genom maker-verksamhet uppnås målet att främja samarbetsförmåga ytterst väl. Också nya uppfinningar har uppstått. Eleverna har bland annat kommit på en bergvärmepump som utnyttjades i framtidens stad som eleverna tillsammans byggt upp”, berättar Anne Salovesi som är lärare vid Jätkäsaaren peruskoulu i Helsingfors.

I vissa av Helsingfors skolor har man också hållit på med maker-verksamhet på rasterna. Heljä Manninen, lärare vid Puistopolun peruskoulu berättar att maker-verksamhet på raster väckte intresse bland eleverna, och lockade till sig jämna antal flickor och pojkar.

Man kan skapa i ett vanligt klassrum eller i ett makerspace-utrymme

Man kan skapa sina egna projekt i ett vanligt klassrum, och för att genomföra projekten krävs inte nödvändigtvis dyra apparater eller skilda makerspace-utrymmen. Ett modifierbart utrymme som stärker känslan av gemenskapsanda underlättar dock genomförandet av olika projekt. Möjligheten att utnyttja den senaste teknologin motiverar eleverna och främjar inlärningen av framtidsfärdigheter.

I Helsingfors har man stärkt maker-kulturen genom att låta bygga makerspace-utrymmen i sex skolor, tillsammans med elever och lärare. Utrymmena byggdes genom att utnyttja gamla möbler, och olika verktyg för maker-verksamhet togs i bruk under projektutbildarnas handledning.

Stöd för maker-verksamhet från handboken

Erfarenheter av maker-kultur i Helsingfors skolor presenteras i den nya handboken Ta kontroll över världen med maker-verksamhet - glädje och innovation i lärandet. Denna gratis handbok ger information om maker-kulturen och idéer om hur man kunde genomföra olika maker-projekt i skolor. Genom den får man också hjälp i planeringen av maker-utrymmen som stöder gemenskapsandan.

Handboken Ta kontroll över världen med maker-verksamhet


Handboken har skapats inom projektet Ta kontroll över världen med maker-verksamhet - glädje och innovation i lärandet som finansierats av Utbildningsstyrelsen, i vilket man planerade och genomförde makerspace-utrymmen i sex grundskolor i Helsingfors, och övade på olika arbetsmetoder för maker-verksamhet tillsammans med lärarna och eleverna.

DELA