Staran katupesuauto pesee katua hiekannoston aikaan. Kuva: Veikko Somerpuro.

Konenäkö ja tekoäly sujuvoittavat töitä yleisillä alueilla

Helsinki pyrkii edelläkävijäksi kuvatiedon ja tekoälyn soveltamisessa kaupungin kunnossapidon ja hoidon töissä. Stara testaa pilottikokeiluna katujen kuvaamisen ja konenäön mahdollisuuksia yleisillä alueilla. Tavoitteena on työn ja päätöksenteon tehostaminen ajantasaisen tiedon ja tekoälyn avulla.

Nyt ajoneuvoihin kiinnitetyt kännykkäkamerat keräävät tietoa arkisten ajojen ohessa. Videokuva siirtyy sovelluksen kautta pilvipalveluun ja tekoälyn analysoitavaksi. Tekoäly oppii tunnistamaan muun muassa liikennemerkit, kaistamerkinnät sekä kadun vauriot, kuopat ja halkeamat.

Uutta on kuvaamisen laajuus ja jatkuvuus. Katuja kuvataan säännöllisesti eri vuodenaikoina ja vaihtelevissa keliolosuhteissa. Kuvauksia keskitetään myös hiekannoston yhteyteen, jolloin saadaan kuvattua pestyä ja tyhjää katutilaa. Näin uusi materiaali vertautuu vanhaan ja esimerkiksi liikennemerkkien muutokset erottuvat aineistosta.

Kuvamateriaalista hyötyvät myös yleisten alueiden suunnittelijat ja asiantuntijat, jotka eivät jalkaudu päivittäisessä työssään kaupungille.

- Konenäön avulla saadaan lähitulevaisuudessa helposti ja nopeasti tietoa, jonka keräämiseen maastossa kuluisi paljon työaikaa. Tiemerkinnät saattavat myös olla esimerkiksi lumen peitossa, mutta tuoreesta materiaalista ne voi kuitenkin tarkistaa. Kaikkia konenäön mahdollisuuksia ei osata vielä edes hahmottaa, sanoo kehityspäällikkö Virpi Vertainen Kaupunkiympäristön toimialalta.

Kaupunki voi hyödyntää katutilan kuvamateriaalia laajemminkin työnsä kehittämisessä, kuten virheelliseen pysäköintiin tai vahinkoihin liittyvissä selvityksissä. Nämä ovat esimerkkejä tapauksista, joissa kuvamateriaali auttaa asioiden selvittelyssä jälkikäteen.  

Taustalla on Staran, Kaupunkiympäristön toimialan ja Postin yhteisprojekti, jossa hyödynnetään Vaisalan kehittämää teknologiaa. Staran työnjohtajien ohella myös Postin työntekijät ovat kuvanneet yleisiä alueita. Pilotti kestää vuoden 2019 loppuun.


JAA