Staran hyötyajoneuvon Kauppatorilla kuvasi Veikko Somerpuro.

Kaupunkiliikenne puhdistuu - Stara ja HSL siirtyvät uusiutuviin polttoaineisiin

Staran hyötyajoneuvot ja HSL:n tilaama bussiliikenne siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia jäte- ja tähdepohjaisia biopolttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Kyse on kansainvälisesti merkittävästä hankkeesta.

– Siirtyminen biopolttoaineisiin vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä sekä paikallisia pienhiukkas- ja typpipäästöjä. Haluamme olla hiilineutraalin liikenteen tiennäyttäjiä. Vaikutus tulee näkymään erityisesti Helsingin keskustan ilmanlaadussa, Staran yksikönjohtaja Sami Aherva kertoo.

Biosata-hanke on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean
-projektia, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön liikkuminen.

– Kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat merkittävässä asemassa Helsingin seudun liikenteen päästötavoitteissa. Hankkeella voidaan nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.

Korkealuokkaisten nestemäisten biopolttoaineiden etuna on, että ne eivät edellytä uusia ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria.

Vanhemmissa autoissa ja työkoneissa uusiutuva diesel leikkaa hiukkaspäästöjä jopa kolmanneksen. Parhaimmillaan biopolttoaineet alentavat kasvihuonekaasupäästöjä 80–90 prosenttia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.

Ajoneuvojen lukumäärän ja sovelluskohteiden perusteella BioSata on suurin koordinoidusti toteutettava kehittyneiden biopolttoaineiden hanke Euroopassa.

Laaja yhteistyökumppaneiden verkosto mahdollistaa nopean siirtymisen biopolttoaineisiin. HSL, Stara, UPM, Neste, Teboil, St1, Työ- ja elinkeinoministeriö, Öljy- ja biopolttoaineala ry ja VTT pyrkivät yhdessä mahdollisimman laajaan biopolttoaineiden käyttöön.

Lue lisää Biosata-hankkeesta lehdistötiedotteesta »

JAA