Osastonhoitaja Mirka Reinholm iloitsee siitä, että kuntalaiset ovat löytäneet Miepin

Mielenterveyttä keskustelemalla – Mieppi auttaa helsinkiläisiä

Miepissä emme puhu niinkään mielenterveyden häiriöistä tai diagnooseista. Ihmisellä on tunne avuntarpeesta, huolia tai vaikea elämäntilanne, se riittää, kuvailee osastonhoitaja Mirka Reinholm Miepin toimintaa ja asiakkaita.

Reinholm on ollut luomassa raameja kaupunkilaisten mielenterveyttä edistävälle maksuttomalle Mieppi-palvelulle, joka on toiminut puolisen vuotta. Toiminta alkoi marraskuussa Myllypuron terveysasemalla, jonka jälkeen sitä on kehitetty asteittain. Käyttöön on otettu useampia yhteydenottotapoja, jotta mahdollisimman monelle löytyisi sopiva tapa lähestyä, kun sille on tarvetta. Mieppi on keskittynyt palvelemaan Myllypuron, Kontulan ja Kivikon terveysasemien alueen asukkaita, mutta yhteydenottoja tulee ympäri Helsinkiä.

Ketään ei käännytetä pois, sanoo Reinholm.

Ihmiset ottavat yhteyttä itselleen sopivalla tavalla

Normaalioloissa Mieppiin olisi mahdollista kävellä sisään tiettyinä aikoina ilman ajanvarausta. Poikkeustilanteen takia ns. walk in -vastaanottoa ei toistaiseksi ole, ja asiakastapaamiset tapahtuvat pääosin puhelimessa ja videovälitteisinä netissä. Mieppiin voi varata ajan suoraan verkosta, mutta se vaatii vahvan tunnistautumisen, eli esimerkiksi verkkopankkitunnukset.

Asiakkaina on alaikäisiä, joilla ei välttämättä ole tunnuksia, joten he voivat ottaa yhteyttä lomakkeella, kertoo asiakastyötä tekevä sairaanhoitaja Noora Hästbacka.

Miepin palvelut on suunnattu yli 13-vuotiaille nuorille sekä aikuisille. Tällä hetkellä suurin osa asiakaskunnasta on 20–24-vuotiaita helsinkiläisiä, jotka varaavat ajan suoraan verkosta. Joillekin asiakkaille taas soittaminen tuntuu helpommalta tavalta ottaa yhteyttä.

Puhelimeen vastaa sairaanhoitaja tai psykologi

Miepissä yhteydenottoon tai yhteydenottopyyntöön vastaa sairaanhoitaja tai psykologi, jonka kanssa käydään läpi oma tilanne. Tarpeen mukaan sovitaan 1–5 tapaamista keskusteluun. Sovitut tapaamiset toteutetaan esimerkiksi kerran viikossa.

Toisille riittää se yksi keskustelu. Valtaosan kanssa kuitenkin tavataan viisi kertaa ja työstetään asioita enemmän, kertoo Hästbacka.

Hästbackan mukaan keskustelulla voidaan saada pienet asiat liikahtamaan. Varhaisessa vaiheessa saatu tuki ja apu voi lisätä itseymmärrystä ja auttaa löytämään keinoja selvitä esimerkiksi vaikeassa elämäntilanteessa. Keskeinen tavoite on inhimillinen kohtaaminen ja kuulluksi tuleminen. Keskusteluissa keskitytään niihin asioihin, joihin asiakas toivoo tukea.

Olennaisinta on halu keskustelulle

Hästbacka on ollut mukana Miepin toiminnassa alusta asti. Hän on viimeisen puolen vuoden aikana keskustellut eri ikäisten ihmisten kanssa esimerkiksi työstä, ihmissuhteista ja omasta jaksamisesta. Hästbackan mukaan moni vaatii itseltään paljon ja rasittuu yhteiskunnan kovilta tuntuvien vaatimusten takia. Elämän tasapaino saattaa kadota.
Mikä asiakkaita yhdistää?

Olennaisinta on halu keskustelulle, hän sanoo.

Miepissä toivotaan, että palveluun otetaan rohkeasti yhteyttä poikkeusaikanakin, eikä kukaan jäisi odottamaan, että koronatilanne on ohi. Koronatilanteessa eläminen saattaa myös itsessään aiheuttaa huolta.

  Huolia ja murheita on aina, mutta joillekin tämä on vaikeampaa kuin toisille, kertoo Hästbacka.

Matalan kynnyksen keskusteluapu ja walk in -vastaanotot ovat pian entistä helpommin yhtä useamman helsinkiläisen käytettävissä, sillä toinen Mieppi avataan syksyllä Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen.

Tietoa Mieppi-palvelusta

  • Mieppi – tukea mielen hyvinvointiin matalalla kynnyksellä
  • Keskustelutukea on saatavilla poikkeustilanteesta huolimatta!
  • Huom! Koronavirukseen liittyvien linjausten perusteella Miepissä suositaan toistaiseksi etävastaanottoja. Myllypuron terveysaseman walk in -vastaanottoja ei siis toistaiseksi pidetä.
  • Soita Mieppiin p. 09 310 26830 arkisin klo 8–16
  • Tutustu muihin yhteydenottokanaviin ja ajanvarauksen ohjeisiin Miepin verkkosivulla
  • Miepistä ollaan yhteydessä sähköisesti ajan varanneisiin asiakkaisiin yhteydessä vastaanottotavan sopimiseksi.