Erjastiina Heikkinen Koskelan monipuolisessa palvelukeskuksessa

Ikääntynyt, muista nauttia riittävästi nestettä kesähelteellä

Erityisesti ikääntyneiden riittävä nesteytys on kesällä erittäin tärkeää. Nestehukan oireet voivat iskeä yllättävän nopeasti.

Ikääntymiseen liittyvät muutokset haastavat nestetasapainon ylläpitämisen. Iän myötä janon tunne vaimenee ja kehon lämmönsäätelyjärjestelmän ja munuaisten toiminta heikkenee. Riittävään nesteen saantiin tulee etenkin kesäaikaan kiinnittää erityistä huomioita.

– Kun keho on kuivempi ja nestepitoisuus on pienempi, kuivuminen tapahtuu helpommin ja nopeammin. Vaikutukset ovat myös hankalammat. Kuivumisen oireina saattaa ilmetä muun muassa huimausta, suun kuivumista, sekavuutta, virtsaamisen vähentymistä, alaraajojen turvotusta, huonoa oloa, päänsärkyä ja ummetusta, ravitsemusterapeutti Erjastiina Heikkinen kertoo.

Paljonko on riittävästi nestettä?

Ikääntyneiden nesteen tarve on suurempi kuin nuorilla. Riittävä nestemäärä on noin 1,5–2 litraa vuorokaudessa.

– Kaikkea nestettä ei tarvitse juoda, vaan myös ruoan kautta saatu neste lasketaan päivittäiseen kiintiöön. Etenkin kesällä erilaiset keitot, vellit, hedelmät, marjat ja kasvikset ovat hyviä ruokavaihtoehtoja, sillä ne sisältävät paljon nestettä. Voi olla, että nestemäiset ruoat maistuvatkin kuumalla vähän paremmin, jos ruokahalu on huono, Heikkinen toteaa.

Mistä tietää juoneensa tarpeeksi?

Muisti tekee helposti tepposia, etenkin jos nestetasapaino ei ole kunnossa. Siksi omaa tai läheisen juomisen määrää kannattaa seurata.

– Esimerkiksi kannuun voi laittaa vettä ja katsoa siitä, onko päivän aikana tullut juotua riittävästi, Erjastiina vinkkaa.

Omaa yleisvointi kertoo myös paljon. Jos olo on väsynyt ja nuupahtanut, juominen on todennäköisesti jäänyt liian vähälle.

– Jos kukka saa riittävästi nestettä, se on pystyssä ja elävä. Jos se nuukahtaa, niin sille pitää antaa äkkiä vettä. Sama juttu meillä ihmisillä, ravitsemusterapeutti toteaa.

Miten toimia, jos nestevajaus yllättää?

Jos nestevajaus on päässyt yllättämään, ensiapuna on juominen.

– Pitää juoda heti mitä vain maistuu. Kesähelteellä kivennäisvedet ovat hyviä, sillä ne pitävät yllä kehon neste- ja suolatasapainoa. Myös urheilujuomia voi juoda, vaikkei niin urheilisikaan. Huoneen viilentäminen, tuuletus ja kevyet vaatteet helpottavat oloa ja parantavat yleistilaa.

– Kesällä ei tarvitse juoda vain vettä. On ihan ok nauttia muitakin juomia, kuten mehua tai marjakeittoa, jos päivät ovat kuumia ja ruoka ei maistu, Erjastiina muistuttaa.

Miten huolehtia riittävästä juomisesta?

Jos juominen meinaa unohtua, Erjastiinalla on antaa hyviä vinkkejä.

– Juomista voi tehdä kauniita. Välillä jopa kivan näköinen juomapullo saattaa houkutella hörppäämään.

Juomista kannattaa jaksottaa tasaisesti päivän varrelle. Vesi- tai mehukannu kannattaa pitää jatkuvasti näkyvillä. Juomisen voi myös liittää johonkin säännölliseen tekemiseen.

– Juomisen voi liittää esimerkiksi vessakäynteihin. Aina kun käy vessassa, käy juomassa lasillisen vettä. Tekeminen voi olla mitä vain, mutta kun se on säännöllistä, se auttaa muistamaan. Juomista voi myös kokeilla aikatauluttaa esimerkiksi piirtämällä juomakellon jääkaapin oveen tai asettamalla puhelimeen hälytyksiä, Erjastiina vinkkaa.

Myös yhteiset kahvihetket voivat toimia muistutuksena juomisesta.

– Kun toinen näkee, että minäkin juon, niin se muistuttaa siitä, mitä lasille voi tehdä. Yleensä ihmiset keksivät luovia juttuja. He tietävät, mikä omaiseen tai ystävään parhaiten puree. Kannattaa pysähtyä miettimään, mistä juomista toinen tykkää ja mikä houkuttelee parhaiten. Jos on hirmu huolissaan omaisen juomisesta, voi pitää juomislistaa jääkaapin ovessa ja kirjata siihen juodut lasit. Tämä toki edellyttää sitä, että on läsnä.

– Usein auttaa, että keskustellaan riittävän nesteen saannin merkityksestä. Vaikka ei ole jano, on silti hyvä juoda, Erjastiina selventää. 

Toimivatko kahvi ja alkoholi nesteinä?

– Kofeiini poistaa nestettä, mutta jos on tottunut kahvinjuoja, se ei vaikuta niin paljoa. Jos kahvilla alkaa kuitata aterioita, sitten on hyvä tarkastella sen käyttöä, Erjastiina toteaa.

Alkoholin ravitsemisterapeutti suosittelee jättämään kokonaan pois etenkin kuumina kesäpäivinä.

– Alkoholi vaikuttaa ikääntyneisiin voimakkaammin. Jos kroppa on jo valmiiksi kuiva, seuraukset voivat olla todella ikävät.



JAA