Miten hoito sujui? – Kerro mielipiteesi paikan päällä pikapalautteena

Helsinki on ottanut käyttöön uuden nopean tavan antaa asiakaspalautetta. Nyt asiakas vastaa perinteisen hymynaamapalautteen lisäksi muutamaan kysymykseen saamastaan palvelusta.

Uusia pikapalautelaitteita on tällä hetkellä terveysasemilla, hammashoitoloissa, geriatrian poliklinikkalla, apuvälinepalveluissa, Helppiseniorin asiakasohjauksessa, toimintaterapiassa ja omahoitotarvikejakelussa.

Palautteeseen vastaaminen vie noin puoli minuttia. Palauttetta antavan asiakkaan ei välttämättä tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen.

”Haluamme kerätä entistä tarkempaa tietoa siitä, kuinka asiakkaamme kokevat saamansa palvelun. Saatua palautetta hyödynnetään suoraan yksiköissä kuten terveysasemilla ja hammashoitoloissa”, kertoo erityissuunnittelija Pirkko Excell.

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaskokemustietoa hyödynnetään päivittäisessä johtamisessa. Esimerkiksi terveysasemia voidaan verrata aiempaa paremmin keskenään. Lähiesimiehet voivat katsoa asiakaskokemusdataa vaikka päivittäin.

Palaute antaa paremmat lähtökohdat ratkaista asiakkaan ongelmat sekä kohdata hänet ystävällisesti. Laadukkaat palvelut ovat yleensä myös tehokkaampia ja taloudellisempia.

Asiakkaat puolestaan saavat mahdollisuuden ilmaista oman kokemuksensa palvelusta ja näin mahdollisuuden osallistua. Palautteiden tuloksista kerrotaan asiakkaille yksiköiden ilmoitustauluilla sekä nettisivuilla.

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen yksiköissä annetaan pikapalautetta vuodessa satojatuhansia kertoja. Esimerkiksi terveysasemilla palauttetta annettiin viime vuonna 207 800 kertaa.

Pikapalautelaitteiden rinnalla kaupungin sähköinen palautekanava löytyy osoitteesta www.hel.fi/palaute. Palautetta voi antaa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palautetta voi antaa suoraan myös vastaanotoilla, palautelaatikkoon ja vastaamalla asiakaskyselyihin.

Sosiaali- ja terveystoimi kiittää kaikkia palautetta antavia asiakaitaan. Asiakkaiden näkemys on palvelujen kehittämisessä ensiarvoisen tärkeä.   

JAA