Lääkärissä digitaalisesti – läppärin, tabletin tai puhelimen avulla

Vuosaaren terveysasemapalveluissa käynnistyi keväällä etälääkärikokeilu, jossa asiakas pääsee lääkärin vastaanotolle läppärin, tabletin tai puhelimen avulla. Etälääkäripalveluja tarjotaan helsinkiläisille tällä hetkellä myös Malmin terveysasemalla. Kuvassa Vuosaaren etälääkärit Tarja Suolinna ja Elisa Jokelin

Ovatko asiakkaat valmiita etävastaanottoon?

”Suurin osa asiakkaista on ollut tosi tyytyväisiä”, Elisa ja Tarja kommentoivat. He ovat tehneet keväästä asti Vuosaaren etävastaanottoja.

”Asiakkaat ovat olleet ilahtuneen yllättyneitä. Monen mielestä on kätevää, että asia hoituu tällä tavalla”, Elisa jatkaa.

”Etävastaanotot ovat tulevaisuutta. Asiakas on vastaanoton aikana usein kotona tai töissä. Osa asiakkaista on etävastaanotolla tutussa ympäristössä vapautuneempia rennompia kuin paikan päällä terveysasemalla”, Tarja sanoo. Toisaalta, jos asiakas ei ole valmis etävastaanottoon, hän saa perinteisen ajan terveysasemalle. 

Elisan ja Tarjan mielestä etävastanotto on asiakkaalle usein kätevä ja aikaa säästävä vaihtoehto, koska esimerkiksi matkustamiseen käytetty aika jää pois.

Etävastaanotolla on usein ulkoisia häiriötekijöitä vähemmän, mikä tuo tehokkuutta myös lääkärin työskentelyyn. Hoito on kuitenkin etänä yhtä laadukasta kuin perinteisellä vastanotolla.

”Vastaanottotilanne perustuu siihen, että lääkäri kuuntelee potilasta ja pystyy tarkasti määrittämään oleellisen ongelman. Etävastaanotolla päästään nopeasti keskittymään olennaiseen”, Elisa kommentoi. 

Etälääkärin vastaanotolla voidaan hoitaa esimerkiksi ylähengitystieinfektioita, silmätulehduksia, pitkäaikaissairauksien lääkityksiä ja kuukautisiin liittyviä vaivoja. Tarvittaessa asiakas saa lähetteen eteenpäin tai esimerkiksi kutsun verikokeisiin. 

Etänä voidaan Elisan ja Tarjan mielestä käsitellä pitkälti samoja asioita kuin paikan päällä terveysasemalla. Poikkeuksena ovat esimerkiksi injektiot, kuten rokotukset.

Enemmän mahdollisuuksia enemmän aikaa

Vuosaaren ylilääkäri Virpi Jolkkonen liputtaa etälääkäripalvelujen ja muun sähköisen asioinnin puolesta. Samalla hän muistuttaa, että uudet palvelut eivät heikennä palveluja, päinvastoin.


Elisa Jokelin, Tarja Suolinna ja Virpi Jolkkonen.

”Nyt meillä on enemmän vaihtoehtoja niille asiakkaille, jotka käyttävät mielellään digitaalisia palveluja ja enemmän aikaa niille, jotka eivät käytä”, Virpi kiteyttää.

”Etälääkäripalvelut tuovat myös rekrytointiin uusia mahdollisuuksia, tämä on tullut jo joidenkin hakijoiden kanssa esiin. Esimerkiksi tutkimusvapaalla tai hoitovapaalla olevat lääkärit voivat tehdä osa-aikaisesti etävastaanottoja myös kotoa käsin”, Virpi jatkaa.

”Digitaaliset palvelut ovat usein monella tapaa joustavia, sujuvia ja nopeita. Ammattilaiselle ne tarjoavat mahdollisuuden uuden oppimiseen”, Vuosaaren terveysasemapalvelujen ylilääkäri toteaa.

Terveysasemapalvelut ovat Vuosaaressa osa terveys- ja hyvinvointikeskusta, joka tarjoaa asiakkailleen laajan paletin yhteen sovitettuja sote-palveluja. Vuosaaressa toimii myös perhekeskus.

Tavoitteena on, että ensi vuonna 2020 etälääkäripalveluja otetaan käyttöön Vuosaaren ja Malmin kokemusten pohjalta myös Helsingin muilla terveysasemilla.

www.hel.fi/vuosaarensote


JAA