Myös helsinkiläisten potilastietoja on mahdollisesti joutunut väärin käsiin Psykoterapiakeskus Vastaamoon tapahtuneen tietomurron yhteydessä. Apua ja tukea on tarjolla tietomurron uhriksi joutuneille.
- Toimi näin, jos tietojasi on vuodettu verkkoon (Rikosuhripäivystys)
- Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelin
- Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin
- Psykoterapiakeskus Vastaamon kriisipuhelin
- Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin
Vaikka tietomurto ei ole kohdentunut Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojärjestelmiin, haluamme omalta osaltamme tarjota tukea Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaille.
Helsingissä apua saa tarvittaessa ympäri vuorokauden
- terveyspalvelujen neuvonnasta, p. 09 310 10023
- Helsingin kriisipäivystyksestä, p. 09 310 44222
Ymmärrämme hyvin, että tietovuoto aiheuttaa suurta huolta sen kohteeksi joutuneille. Jo pelkkä mahdollisuus, että omia asiakas- tai potilastietoja on joutunut väärin käsiin, saattaa ahdistaa voimakkaasti.
Asiakas- ja potilastiedot ovat aina salassapidettäviä. Luottamus on kaikissa sosiaali- ja terveyspalveluissa aina ykkösasia, joka ei saa missään olosuhteissa pettää.
Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakastieotoihin kohdistunut tietomurto on erittäin valitettava. Jos asia mietityttää, älä epäröi hakea apua ja tukea.**
Uutista on päivitetty 28.10.2020. Uutista on täsmennetty siten, että tietomurto ei kohdentunut Helsingin sosiaali— ja terveyspalvelujen tietojärjestelmiin.