Työntekijä tietokoneen ääressä. Kuvituskuva.

Apotti otettiin käyttöön Helsingin vammaispalveluissa

Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön Helsingin vammaispalveluissa viime yönä. Käyttöönotto koski noin 800 vammaispalvelujen työntekijää. Valtaosa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluista, mukaan lukien kehitysvammapoliklinikka, siirtyi Apotti-järjestelmään jo huhtikuussa.

Asiakkaille Apotin käyttöönotto saattaa aluksi näkyä tilapäisenä hitautena palveluissa.

”Uuden järjestelmän hyödyt alkavat näkyä, kun järjestelmä on otettu käyttöön. Apotti tulee parantamaan asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä yhdenmukaistamaan toimintatapoja”, kommentoi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.

Henkilöstö valmiina muutokseen

Henkilöstö on kouluttautunut uuden järjestelmän käyttöön kevään aikana. Vammaispalvelujen 133 Apotti-tukihenkilöä ovat saaneet perusteellisemman koulutuksen ja auttavat kollegoitaan uuden järjestelmän käytössä.

”Haasteisiin on valmistauduttu ja odotamme järjestelmän tuomia parannuksia päivittäiseen työhön”, sanoo vammaistyön johtaja Katja Raita.

Viimeinen käyttöönotto marraskuussa

Viimeinen Apotti-käyttöönotto Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa tapahtuu marraskuussa, jolloin Apotti-järjestelmää aletaan käyttää työikäisten sosiaalipalveluissa, lastensuojelussa sekä lapsiperheiden sosiaalipalveluissa.

Marraskuun 2021 jälkeen koko sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala käyttää yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää.