Palvelukeskus Helsingin etähoidossa on asiakkaana jo yli 1000 helsinkiläistä

Helsingin etähoidossa rikkoutui 1000 asiakkaan raja

Helsinki on joutunut koronan hillitsemiseksi supistamaan muun muassa ikääntyneille suunnattuja palveluja ja monen rutiineihin kuuluneet vierailut päiväkeskuksissa ovat tilanteesta johtuen tauolla. Fyysisiä kontakteja on pyritty vähentämään ja kotihoidon palveluita on tuettu entistä enemmän etähoidolla, jossa hoitaja ottaa asiakkaaseen kuva- ja äänivälitteisen yhteyden tablet-laitteen avulla.

Helsingin etähoidossa tehdään jopa 30 000 asiakaskäyntiä kuukaudessa eli yli 1000 vierailua päivittäin. Etukäteen sovittuina ajankohtina toteutettavilla käynneillä voidaan tarkistaa esimerkiksi asiakkaan vointia ja kuulumisia sekä valvoa lääkkeenottoa ja verensokerin mittausta.

Toimintamalli etähoidolle on ollut Helsingissä jo kymmenen vuoden ajan ja palvelun piirissä on vuosien saatossa ollut yli 3000 helsinkiläisasiakasta. Volyymit ovat viimeisten viikkojen aikana olleet selvässä kasvussa. Julkisena palveluntuottajana Palvelukeskus Helsingin kaupungille tarjoama etähoitopalvelu on herättänyt kiinnostusta maailmanlaajuisesti ja viimeksi Japanin yleisradioyhtiö halusi tietää, miten fyysisiä kontakteja ikääntyneisiin voidaan nykyisessä poikkeustilanteessa kotihoidossa välttää.

—On todella tärkeää, että meillä Helsingissä on ollut olemassa käytännöt ja infra etähoitoon jo valmiina jo ennen poikkeustilannetta, sillä palvelu on varsinkin nyt osoittanut arvonsa. Pohdimme myös koko ajan uusia ratkaisuja, joilla fyysisiä kontakteja voitaisiin tällä hetkellä minimoida ikääntyneiden ja työntekijöiden suojelemiseksi. Näitä ovat esimerkiksi etähoitoratkaisuun omaisille kehitettävät liittymät, joilla he voisivat olla yhteydessä ikääntyneisiin, etäkulttuuripalveluiden tarjoaminen ja lääkeannostelijarobotti, kertoo Palvelukeskus Helsingin puhelin- ja hyvinvointipalvelujen vt. yksikönjohtaja Risto Paavola.

Monelle asiakkaalle etähoidon käynnit tuovat arkeen turvaa ja asiakkaiden on mahdollista tarvittaessa ottaa tablet-laitteen avulla helposti myös yhteys hoitajaan.

—Säännöllinen kontaktimme on odotettu ja moni kiittää yhteydenpidosta. Nyt poikkeustilanteessa soitoissa välittyy asiakkaittemme huoli eristyneisyydestä ja yksinäisyydestä sekä tarve puhua myös epidemiatilanteesta, kertoo hoivapalvelujen palvelupäällikkö Taina Nevalainen Palvelukeskus Helsingistä.

Vaikka asiakkaiden kannustaminen liikkumiseen on tilanteen vuoksi rajallisempaa, on etähoidossa käynnissä jumpparyhmiä sekä ruokailuryhmiä, joissa asiakkaat voivat nähdä toisiaan ja vaihtaa päivittäisiä kuulumisia, kukin omasta kodistaan.

Palvelun nopea kasvu on tuonut haasteita myös työvoiman saatavuuteen, sillä pula terveydenhuollon ammattilaisista on valtakunnallisesti suurta.

Olemme panostaneet aivan erityisesti rekrytointiin ja hyödyntäneet mahdollisuuksien mukaan osaamista muista toiminnoista talomme sisältä sekä kaupungin töistä vapautuvien, hoiva- tai hoitoalan koulutustaustan omaavien työpanosta. Työn merkityksellisyys on korostunut erityisesti nyt epidemian aikana, sillä voimme konkreettisesti nähdä palvelun arvon asiakkaittemme arjessa, Nevalainen summaa. 


Lisätietoja:

Palvelukeskus Helsinki,
Puhelin- ja hyvinvointipalvelut, yksikönjohtaja vs. Risto Paavola,
p. 040 586 6766, risto.paavola@hel.fi