Tällainen sähkölautta puksuttaa Laajasalon ja Vartiosaaren välillä kesällä 2020. Kuva: Mente Marine oy

Vartiosaaren ja Laajasalon välille sähkölautta osallistuvan budjetoinnin mahdollistamana

Vartiosaaren ja Laajasalon välillä alkaa tiistaista 16. kesäkuuta lähtien kulkea Helsingin saariston ensimmäinen sähköllä toimiva yhteyslauttakokeilu. Lautta kulkee Reposalmella 23. elokuuta asti joka viikko tiistaista sunnuntaihin klo 10.00−20.00. Lautalle mahtuu kerralla kuusi matkustajaa, eikä lautalla ole aikataulua, vaan se toimii kutsupalveluna Callboats-mobiilisovelluksella. Eli puhelimeen tai muuhun mobiililaitteeseen ladataan sovellus, jolla lautta kutsutaan paikalle. Lauttamatkan hinta yhteen suuntaan on 7−17-vuotiailta yhden euron ja aikuisilta kaksi euroa, kun matka maksetaan sovelluksen kautta. Pankki- tai luottokortilla maksettaessa matka maksaa  7−17-vuotiailta 1,50e ja aikuisilta 2,50e.

Idea Vartiosaaren yhteysalukseen tuli Helsingin osallistuvan budjetoinnin, OmaStadin, kautta. Laajasalo-Degerö Seura ry:n ja alueen muiden toimijoiden kanssa yhteistyössä koostama ja edistämä "Vartiosaaren aurinkosähkölautta Reposalmeen" -ehdotus sai OmaStadin äänestyksessä lopulta 1626 ääntä ja päätyi siis toteutusvaiheeseen asti. Tämän kesän lauttayhteys on ensimmäinen kokeilu aiheesta. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki etsi paikkaa uudenlaisen Callboats-lautan kokeilulle, ja ajankohtainen tarve löytyi Vartiosaaresta.

"Tämä on todella kiinnostava uusi kokeilu, joka lisää kaupunkilaisten ja matkailijoiden virkistäytymismahdollisuuksia Helsingin ytimessä. Iso kiitos tästä kuuluu Helsingin osallistuvalle budjetoinnille ja alkuperäisen ehdotuksen tekijöille Vartiosaaressa ja Laajasalossa, joiden avulla ja idean perusteella tämä uusi lauttayhteys on ylipäätään mahdollista. Tällainen helsinkiläisten, kaupungin asiantuntijoiden ja yritysalan yhteiskehittelyn innovatiivinen lopputulos on jo melko historiallinenkin saavutus", iloitsee Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula.

"Lisäksi Vartiosaaren palvelut muutenkin kehittyvät tänä kesänä, sillä sinne on tulossa esimerkiksi uusi merkitty ulkoilureitti, opastauluja ja käymälöitä", Perttula jatkaa.

Katetulla katamaraanilla ulkoilemaan
Vesimatka Vartiosaaresta Laajasaloon Reposalmen poikki on noin 150 metriä. Sähköllä toimiva katettu katamaraanilautta kulkee täysillä akuilla liki koko päivän ajan, mutta lyhyitä lataustaukoja saattaa tulla myös päivällä, varsinkin jos liikenne on vilkasta.

"Sähkölautan akut ladataan pääasiassa yön aikana laiturissa. Katamaraanin katolla on myös aurinkopaneeleja, jotka etenkin aurinkoisella säällä keräävät akkuihin energiaa", kertoo Callboats-lautan ja -sovelluksen kehittäneen Mente Marine Oy:n toimitusjohtaja Peter Ostberg.

Tämän kesän ajan liikennöivä lauttayhteys on Helsingin ensimmäinen sähkölauttakokeilu, mutta Ostbergin visioissa on saada Helsingin ja pääkaupunkiseudun vesiliikenteeseen lähivuosina useita vastaavia sähköllä toimivia lauttoja, jotka liikkuisivat reiteillään jopa autonomisesti, eli ilman kuljettajaa. Tulevana kesänä Reposalmella kuitenkin seilataan sähkölautalla kapteenin johdolla.

"Meillä on neljä kipparia palkattu kesätöihin, ja he kuskaavat ulkoilijoita koko kesän ajan tiistaista sunnuntaihin aina 23. elokuuta asti, jolloin juhlitaan Vartiosaari-päivää. Maanantait on varattu lautan mahdollisiin huoltotöihin", jatkaa sähkölautan liikennöinnistä vastaavan Matson Oy:n toimitusjohtaja Matti Nieminen.

"Hienoa tuoda suomalaista tulevaisuuden kulkupeliä ja älyliikennepalvelua kokeiluun kesän laineille. Tänä kesänä opitaan, miten saaristoliikkumista voi tehdä uudella tavalla", lisää Mobility Launchpad -hankkeen projektipäällikkö Raimo Tengvall Forum Virium Helsingiltä.

Lautan lähtölaituri näkyy Reposalmentien päässä olevalta parkkipaikalta. Saaren puolella Google Maps tunnistaa laiturin nimellä Reposalmi, päälaituri >>. HSL:n Reittiopas taas tunnistaa myös Laajasalon puolen laiturin, nimellä Laajasalon saaristovenelaituri.

Helsingin kaupungin merellinen strategia antaa saariston ja ranta-alueiden tarjonnan ja vetovoiman kehittämiselle suuntaviivat vuoteen 2030 asti. Tavoitteena on parantaa merellisiä palveluja ja kohteiden saavutettavuutta, edistää merellisiä tapahtumia sekä jatkaa lähisaariston avaamista virkistyskäyttöön.

Forum Virium Helsingin koordinoima Mobility Launchpad -hanke auttaa kehittämään uutta liiketoimintaa älykkäästä liikenteestä. Hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.

Logoja yhteistyötahoista, jotka ovat mahdollistamassa sähkölauttakokeilua.