Helsingin kaupungin digitalisaatio-ohjelma esittäytyy 16. kesäkuuta 

Helsingin kaupungin digiohjelma on edennyt hyvin, vaikka koronapandemia on tuonut kehitystyöhön paljon uusia vaatimuksia. Kehittämisen painopiste on siirtymässä enemmän volyymipalveluihin ja kenties vielä vahvemmin johdon ja strategisten tavoitteiden edistämiseen, kun viime vuonna työn alla oli enemmän pienempiä kokeiluja. Tiistaina 16.6. klo 10-12 pidetään digidemotilaisuus, jossa kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala esittelee digikehittämishankkeitaan. Digidemoa voi seurata suorana Helsinki-kanavalta.

”Tähtäämme digikehittämisessä tuotantojulkaisuihin, joista Helsinki-profiili tulee olemaan merkittävin uudistus”, toteaa Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan digitalisaatio-ohjelman ohjelmapäällikkö
Tuomas Naakka ja jatkaa: ”Helsinki-profiilin avulla kaupunkilainen löytää itselle mielenkiintoista ja merkityksellistä tekemistä. Profiilinsa avulla kaupunkilainen saa kiinnostuksensa mukaan jatkossa tietoa niin kuvan, soten, kympin kuin kaskon ajankohtaisista uutisista.”
 
 

Digikehittäminen on kaupunkiyhteinen projekti. Nyt esiteltävä Digidemo on helmiä täynnä - monipuolinen demotilaisuus, jossa esitellään harrastamiseen, kirjastopalveluihin, museoiden palveluihin ja liikuntapalveluihin liittyviä digikehittämishankkeita.    

Tilaisuutta pääset seuraamaan tästä linkistä: Digidemo 16.6.2020 Helsinki-kanavalla.Lähetyksen aikana on käytössä viestiseinä kommentointia varten. Tilaisuus tallennetaan ja se on katsottavissa myös myöhemmin Helsinki-kanavalla.  

Digidemossa esitellään kehittämishankkeiden nykytila ja lähitulevaisuus. Viime hetken ohjelmanmuutokset ovat mahdollisia.   

Tuotantojulkaisut:  

  • Ahti, projektipäällikköMia Marttiini.  
    Ahti on merellisen Helsingin uusi ja kehittyvä mobiilipalvelu ja yritysekosysteemi. Se auttaa kaupunkilaisia ja matkailijoita löytämään merellisiä vinkkejä ja kohteita vesillä, saarissa ja rannoilla liikkumiseen ja viihtymiseen. Samalla se tarjoaa yrityksille toimintaympäristön, missä tarjota palveluksiaan. Ahti-palvelu julkaistaan juuri ennen juhannusta osoitteessa https://ahti.hel.fi. 
     
  • Osaamisen kehittäminen - etäkokouskysely, digipelit, case HAM, Heli Koistinen ja Jouni Vienola. 
    Digitalisaatio-ohjelman olennainen osa on huolehtia siitä, että digitalisaatiomuutoksen sisäiset edellytykset osaaminen, johtaminen ja kulttuuri kehittyvät. Ohjelman ensimmäisen vuoden aikana on rakennettu tiedollista ja taidollista osaamisperustaa, josta nyt esimerkkeinä etäkokouskyselyn tulokset ja pelillinen osaamistestaus. Esittelemme myös digitalisaatiomuutoksen avaintekijöistä digilähettiläämme Jouni Vienolan ja Case  HAMin kautta sitä, miten organisaatiossamme on hyödynnetty luovalla tavalla Microsoftin Forms-työkalua taideteostiedon systemaattisessa keräämisessä.   
  • Harrastuspassi, projektipäällikköSuvi Ervamaa.  
    Harrastuspassi on yläkoululaisille suunnattu valtakunnallinen mobiilisovellus, jonka tavoitteena on lisätä nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia kokeilla erilaisia harrastuksia ja löytää itselleen sopivimmat. Samalla Harrastuspassi auttaa harrastusten järjestäjiä tavoittamaan nuoret. Yritykset, järjestöt, säätiöt, yhdistykset ja kunnat voivat viedä sovellukseen maksuttomia ja maksullisia harrastuksia sekä erilaisia etuuksia, kuten maksuttomia kokeiluja. Harrastuspassissa ilmoittaminen on palveluntarjoajille maksutonta. Sovellus jalkautetaan helsinkiläisille yläkoululaisille elokuussa 2020 yhteistyössä koulujen kanssa. Lisätiedothttps://www.harrastuspassi.fi 
     
  • Palvelutarjotin, projektipäällikköPirjo Mattila.  
    Kehitämme palvelujemme löydettävyyttä kasvatuksen ja koulutuksen työntekijöille. Jatkossa opettajat ja varhaiskasvatuksen työntekijät löytävät ja voivat hyödyntää kulttuurin ja vapaa-ajan palveluja varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksessa entistä helpommin. Ensimmäinen pilotti on lasten liikennekaupunki, jonka kokemusten perusteella palvelutarjotinta laajennetaan niin että nykyinen kultus.fi -palvelu voidaan korvata ajanmukaisella digitaalisella palvelulla. 
     
  • Nuorten.helsinki, projektipäällikköJuha Huhta.  
    Tavoitteena on, että nuoret ja heidän huoltajansa löytävät helposti nuorten omiin tarpeisiin vastaavaa mielenkiintoista tekemistä verkossa. Nuorten Helsinki-sivustolle kootaan kaikki kaupungin nuorille suunnatut palvelut, kuten harrastusmahdollisuudet, terveydenhoito, koulutus ja niin edelleen. 
  • Kurssi- ja tapahtumasuunnittelu, projektipäällikköRomeo Pulli:  
    Tavoitteena on uusia henkilökunnan työkalut kurssi- ja tapahtumasuunnitteluun liittyen. Työkalujen uusiminen on osa kulttuuri- ja liikuntapalveluiden nykyisten järjestelmien korvaamista. Samalla niille palveluille, joilla ei ole vielä käytössään digitaalisia työkaluja kurssi- ja tapahtumasuunnitteluun luodaan uudet työkalut. Tavoitteena on lisäksi lisätä datan käyttöä kurssi- ja tapahtumatarjonnan suunnittelussa ja lisätä prosessien automaatioastetta. 
     
  • Liikunta.Helsinki, projektipäällikkö Päivi Jalava  
    Keväällä 2020 osallistetaan lukuisia kaupunkilaisia ja kaupungin työntekijöitä miettimään mitä uudet liikunnan verkkosivut pitävät sisällään. Tavoitteena on, että uudet sivut palvelevat eri-ikäisiä kaupunkilaisia entistä paremmin, jokainen löytää itselleen helposti mielekästä liikuntaa ja liikkumista.  
     
  • Mitä tarkoittaa Helsinki Design System?  
    Helsinki Design Systemin tavoitteena on tarjota kaupunkilaisille ja muille käyttäjille parempi käyttäjäkokemus. Se tekee digipalvelujen suunnittelusta ja rakentamisesta kustannustehokkaampaa ja auttaa kehittämään palveluita kaupunkiyhteisen visuaalisen ilmeen ja käytettävyyden mukaisesti. Helsinki Design System tarjoaa käyttöliittymäsuunnittelulle ja ohjelmistokehitykselle yhteisen uudelleenkäytettävän komponenttikirjaston, joka voidaan ottaa käyttöön palveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa. Vuonna 2020 Kuva, Kanslia ja Kasko kehittivät ns. minimiversion Helsinki Design Systemistä. Kuvan digiohjelman uudet digipalvelut hyödyntävät jo HDS:ää. Vuonna 2020 Design Systemiä kehitetään niin että eri digitaaliset palvelut löytävät sieltä tarvitsemansa käyttöliittymäelementit. Tämä nopeuttaa kehitystyötä, vähentää päällekkäistä työtä ja säästää kustannuksia sekä auttaa verkkopalveluita varmistamaan saavutettavuuden.  https://hds.hel.fi  
  • Kulttuurin kummilapset, palvelun UX-suunnittelija Anniina Hautala.  
    Vuodesta 2020 alkaen jokaisella Helsingissä syntyvällä lapsella on ollut kummina kulttuuritoimija, jonka kautta lapsi perheineen saa kokea kulttuuri- ja taide-elämyksiä. Kulttuurin kummilapset -hanke edistää lapsiperheiden hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta. Perheet kutsutaan mukaan toimintaan neuvoloissa heti lapsen synnyttyä ja kummius jatkuu, kunnes lapsi aloittaa koulun. Kummilapsien ja perheiden rekisteriä ylläpidetään digitaalisella alustalla ja kummiperheet löytävät heille tarjotun kulttuuri- ja taide-elämyksen Kulttuurin kummilapset -sivustolta. Ensimmäiset kummilapset ovat jo löytäneet uudistetun verkkopalvelun:https://kummilapset.hel.fi/fi/home  

Lisäksi: 

  •   Helmet.fi-uudistus
  • Tiedolla johtamisen PoC, projektipäällikköJouni Juntumaa  
  • Liikunnan IoT-kokeilut
  • Helsinki-profiili - mitä tarkoittaa käyttäjälle ja palveluille 

Kaupunginlaajuinen asiakasprofiili, jonka avulla  kaupungin eri palvelut ovat käytettävissä saumattomasti yhdellä kirjautumisella sekä käyttäjätilillä ilman perustietojen syöttämistä useaan eri palveluun.Asiakkaat voivat tarkastella miten asiakastietoja käytetään sekä hallita lupia omien tietojensa käyttöön.  Asiakkaat sekä yhteisöt voivat myös valtuuttaa edustajia kaupungin palveluiden käyttöönProfiili mahdollistaa proaktiiviset ja kohdennetut palvelut.   

Lue lisää kulttuurin ja vapaa-ajan digiohjelmasta täältä:  http://helmi.hel.fi/kuva/strategia_ja_talous/digitaalinen%20Kuva/Sivut/default.aspx