Telakkakatu kesäkuun lopussa ennen liikenteen avautumista.

Telakkakatu avautuu liikenteelle

Telakkakatu, Hietalahdenranta sekä Eiranranta aukeavat tänään ajoneuvoliikenteelle. Telakkakadulla näytti jo viime viikolla varsin valmiilta: jäljellä olivat enää pintarakennetyöt, kuten viimeiset kivityöt, asfaltoinnit, vihertyöt ja ajoratamaalaukset. Myös liikennemerkkejä – pysyviä ja tilapäisiä – asennettiin lisää viime päivien aikana.

Paremmin palveleva Telakkakatu

Telakkakadulla muutos aiempaan on huikea. Kivituhkapintaisen, ajorataa paljon alempana sijainneen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien tilalle on tullut ajoradan tasoon korotetut, erilliset väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Vanha muuri sekä antiikkiset metallikaiteet ovat saaneet katuremontin myötä väistyä, mutta samalla ne ovat saaneet uuden elämän: muurin graniittikivet päätyivät Suomenlinnaan ja kaiteet Kaivopuistoon. 

Samalla, kun Telakkakadun molemmat kaistat avautuvat autoliikenteelle, suljetaan läpiajoliikenne Punavuorenkadulla Perämiehenkadun ja Pursimiehenkadulla väliltä ja Munkkisaarenkadulla kiinteistöjen 2-14 kohdalta. Punavuorenkadun kupeessa tehdään uutta jalkakäytävää ja pyörätietä, kun taas Munkkisaarenkadulla siirretään vanhoja vesiputkia ja uusitaan päällysteitä. Molemmilla kaduilla säilyy kuitenkin kulku kiinteistöihin.

Alueella rakennetaan yhtä aikaa myös uutta raitiolinjaa Hernesaareen. Vaikka loput kiskotyöt saadaan valmiiksi jo elokuun aikana, saadaan ratikoita kuitenkin vielä odottaa loppuvuoteen 2021, jotta muut tarvittavat rakenteet, kuten ajolangat, saadaan valmiiksi. Niiden valmistumiseen puolestaan vaikuttavat Telakkakadun varressa olevan talotyömaan eteneminen. Talonrakennustyömaa vaikuttaa myös Telakkakadun jalkakäytävien valmistumiseen: työmaan kohdalla jalankulkijoiden reitti kulkee ajoliikenteen avauduttuakin vain toisella puolella katua.

Telakkakadun remontin yhteydessä uusiksi laitettiin myös Rantakallion puiston koira-aitaus. Koirapuiston uudistuksen taustalla on uusien vaatimusten lisäksi käyttäjiltä saatu palaute, jonka avulla puisto päivitettiin aiempaa toimivammaksi ja turvallisemmaksi.

Maanalaisia yllätyksiä ja nopeita ratkaisuja

Työmaalla on riittänyt myös kosolti haasteita. Urakka sijoittuu hyvin vanhalle katualueelle, jonka pinnan alta voi löytyä mitä tahansa. Esimerkiksi Punavuoren perinteikkäästä Merikorttelin tehdasrakennuksesta paljastui maan alta yksi kokonainen kerros lisää ikkunoineen ja ovineen. Pahimmillaan maanalaiset yllätykset voivat tuoda jopa kuukausien viiveen – näin kävi esimerkiksi Speranskintien risteysalueella, jossa muun muassa kaukolämpöputket ja muut rakenteet täytyi sijoitella ja rakentaa täysin uudelleen.

Rakennustöiden valvoja Antti-Juhani Lehtinen vertaakin kadun alla tehtävää työtä leikkaukseen. ”Erityisesti risteysalueilla vaaditaan kirurgin tarkkuutta, kun liikenne on auki ja kadun alla on paljon vanhaa tekniikkaa. Työskentelylle on todella vähän tilaa.”

Työmaalla on kuitenkin saatu muutosten aiheuttamat viiveet otettua kiinni. Tästä on Antti-Juhanin mukaan kiittäminen onnistunutta yhteistyötä eri toimijoiden välillä. ”Kaikki osapuolet ovat olleet hienosti mukana ja valmiina reagoimaan muutoksiin nopeasti. Olemme tavanneet montun reunalla ja suunnitelleet yhdessä, miten hankalista kohdista päästään eteenpäin.”


Kuva ja teksti: Elli Pukkinen