Havainnekuva Helsinkin päärautatieaseman uudesta pyöräily- ja jalankulkutunnelista.

Rautatieaseman pyöräily- ja jalankulkutunnelin valmistelevat työt käynnistyvät

Helsingin kaupunki rakentaa pyöräily- ja jalankulkutunnelin Helsingin päärautatieaseman ratapihan ali ratakiskojen alle. Valmistelevat työt käynnistyvät maanantaina 24.8. kello 22. Valmistuttuaan tunneli helpottaa huomattavasti kulkua asemalaitureille ja pyöräilyä aseman ympäristössä.

Hankkeen urakoitsija Destia tekee maaperätutkimuksia laiturialueella arkisin kello 22-05 noin kolmen viikon ajan. Yöaikaan työ häiritsee vähiten junaliikennettä ja junille saapuvia ihmisiä, vaikka siitä aiheutuu jonkin verran melua. Junalaiturit pysyvät avoinna, ja matkustajat ohjataan turvallisesti työmaa-alueen ohi.

Tulevaisuudessa tunnelin päät ulottuvat Töölönlahdenkadulta Kaisaniemenpuiston lounaiskulmaan. Tunneli helpottaa huomattavasti pyöräliikennettä itä-länsi-suunnassa ja vähentää pyöräliikennettä rautatieaseman edustalla. Uutta tunnelia pitkin jalankulkijat pääsevät entistä sujuvammin asemalaitureille.

Uusi tunneli on noin 220 metriä pitkä, noin 8 metriä leveä ja 3 metriä korkea. Pyöräkaista on 4 metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.

Tunnelin yhteyteen tulee Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) omistama pyöräkeskus ja pyöräpysäköinti noin 900–1000 polkupyörälle.

Tunneli rakennetaan nykyisen jalankulkutunnelin pohjoispuolelle, ja tunnelit yhdistetään yhdyskäytävällä. Varsinainen tunnelin rakentaminen alkaa tammikuussa 2021. Siihen asti tehdään valmistelevia töitä, kuten maaperätutkimuksia, työmaa-alueen aitaamista ja raidejärjestelyjä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä tunneli on keväällä 2023.

Tunnelin työnimi on Kaisatunneli. Virallisen nimen päättää Helsingin kaupungin nimistötoimikunta syksyn aikana. Töiden etenemistä voi seurata Facebook-sivulla osoitteessa https://www.facebook.com/kaisatunneli