Hammarskjöldintielle on rakennettu erilliset pyörä- ja kävelytiet.

Olympiastadionin ympäristössä kuljetaan pian entistä paremmilla pyörä- ja kävelyteillä

Syyskuussa alkaneet Olympiastadionin ympäristön kävely- ja pyöräteiden parannustyöt valmistuvat kesäkuun loppuun mennessä. Enää jäljellä ovat viimeiset asfaltoinnit, vihertyöt, liikennemerkkien asennukset, tiemerkinnät ja siivous. Uudistuksia on tehty Olympiastadionin etukentällä ja pohjoisella raitilla sekä Tahkontiellä ja Hammarskjöldintiellä.

Vilkkaalle Hammarskjöldintielle on rakennettu erilliset pyörä- ja kävelytiet, jotka selkeyttävät alueella liikkumista. Pyöräliikennettä palvelee jatkossa punaisella asfaltilla päällystetty, kaksisuuntainen pyörätie, joka vastaa tasoltaan baanaa. Jalankulkijoille on puolestaan tehty reunakivellä erotettu, korotettu jalkakäytävä.

Uutuutta hohtavien reittien varrelle istutetaan kaupunkilaisten iloksi parikymmentä puuta ja viisisataa pensasta. Metsämäntyjen, siperianlehtikuusten, metsätammen ja puistolehmuksen kasvua voi kohta seurata matkalla Olympiastadionille.

Jotain vanhaa ja tuttuakin on säästetty: 50-luvulla suunnitellut, perinteikkäät kuparipatavalaisimet ovat käyneet entisöitävänä ja palanneet paikoilleen valaisemaan stadionin ympäristöä.

Vaikka rakentamisen aikana työmaalla on tullut vastaan ennakoimattomia haasteita, rakennusurakka on edennyt kokonaisaikataulussa. Siitä on työnjohtaja Tommi Kivisen mukaan kiittäminen kaikkia osapuolia. ”Projektissa on ollut mukana hyviä työntekijöitä, hyvä suunnittelija ja hyvä rakennuttaja. Ylimääräisiä aikatauluviivästyksiä ei ole tullut, kun yhteistyö on osapuolten välillä sujunut.”

Erityistä kiitosta Tommilta saavat työntekijät. ”Työntekijät ovat alusta lähtien olleet sitoutuneita ja halunneet tehdä työtä laadusta ja turvallisuudesta tinkimättä. Huolellisuus on tärkeää, sillä Hammarskjöldintie on pidetty koko ajan auki liikkujille. Kukaan ei ole täällä vain töissä, vaan kaikki haluavat täydellä sydämellä tehdä parempaa Helsinkiä.”

Myös sääolosuhteet ovat olleet työmaan eduksi. ”Kun puhutaan maarakentamisesta, on lauha talvi töiden kannalta helpompi. Tänä vuonna talvea ei ollut käytännössä ollenkaan, joten pääsimme aloittamaan työt Olympiastadionin edessä olevalla suoralla jo helmikuun alussa.”, Tommi kertoo.

Teksti ja kuvat: katutöiden kirjeenvaihtaja Elli Pukkinen