Atlantinsillan työmaa heinäkuussa 2020.

Atlantinsilta kohoaa Jätkäsaareen aikataulussa

Jätkäsaaren kaartuva Atlantinkatu on uuden asuinalueen keskeinen kokoojakatu, jonka jatkuvuuden esteenä on ollut vanha satamalahti. Lokakuusta lähtien lahden yli on rakennettu uutta Atlantinsiltaa, joka sujuvoittaa tulevaisuudessa Jätkäsaaren liikennettä lisäämällä myös yhden uuden reitin Länsisataman terminaaliin. Noin sadan metrin mittaisen sillan rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa, ja näillä näkymin se on käyttövalmis toukokuuhun 2021 mennessä. Valmiilla sillalla kulkevat kävelijät, pyöräilijät, ajoneuvot ja raitioliikenne kaikki omilla kaistoillaan.



Sillan rakentaminen alkoi väliaikaisen työsillan tekemisellä. Sen jälkeen on tehty pohjarakentamista, pystytetty sillan pilareita sekä tehty betonirakenteita. Molemmilla puolilla siltaa maahan on laitettu yhteensä lähes 800 kappaletta tukipaaluja. Pitkien paalujen, ja niiden päällä lepäävien paalulaattojen tarkoituksena on tukea alueelle rakennettavia katuja ja estää niiden vajoamista. Tämä on tärkeää vanhalla satama-alueella, jossa kallio on vasta 30 metrin syvyydessä, ja sen päällä on runsaasti pehmeää maa-ainesta ja louhetta.



Urakoitsijana toimivalta YIT:ltä kerrotaan, että paalutusten valmistuttua kaikkein meluavimmat työvaiheet ovat työmaalla ohi, ja jäljellä onkin pääasiassa enää tavallista katurakentamista. Projektissa on vielä tehtävänä kolme selkeää kokonaisuutta: sillan kannen valaminen, Atlantinkadun Melkinlaiturin puolisen pätkän rakentaminen sekä viimeisenä Valtamerilaiturin puolella olevan kadun rakentaminen. Tällä hetkellä sillalla valmistaudutaan siltakannen valamiseen, jonka on määrä alkaa heinäkuun lopulla. Samaan aikaan alueella rakennetaan myös kunnallistekniikkaa, eli vedetään esimerkiksi viemäröintejä ja vesiputkia.



Työmaalla paiskii hommia noin 60 ammattilaista, jotta silta saadaan auki ensi keväänä. Rakennustelineiden ja tukien alta paljastuu pian upean visuaalinen silta, jonka erikoisuutena on esimerkiksi kiiltävällä, ruostumattomalla teräksellä koteloidut V-muotoiset pilarit. Lisäksi rannan tukimuureihin tulee massiiviset valkobetoniset kuorielementit, joiden aallokkoa muistuttava muotokieli viimeistelee sillan ympäristön. Kaiken kruunaa erikoisvalaistus, joka kohdistetaan sillan pilareihin, reunapalkkeihin ja kaiteisiin.

Ennen sitä rakentajat haluavat kuitenkin välittää yhden toiveen sillan valmistumista malttamattomina odottaville kulkijoille: aidoin suljetulle työmaa-alueelle ei ole ulkopuolisten sallittua mennä ennen Atlantinsillan virallista aukeamista.

Teksti ja kuvat: Elli Pukkinen