ASDAMA Hel Suvilahti.

Helsingin uusi nähtävyys poltetaan – yksinäisyys, pelko, turhautuminen ja tuska käsitellään kollektiivisesti

Tuska Art & Designin käynnistämä yhteisöllistävä taideprojekti kutsuu ihmiset käsittelemään tunteitaan taiteen ja käsitöiden kautta. ASDAMA HEL -monumentti rakentuu Suvilahteen ihmisten sinne viemistä esineistä ja poltetaan lopulta roviona pimeiden ajatusten kollektiivisen käsittelemisen merkiksi. Ihmiset eivät voi kokoontua, mutta ajatukset, ideat ja esineet voivat. 

Lähes kuukauden ajan rakentuvaan monumenttiin innostetaan osallistumaan videoilla, jotka ohjeistavat kotona tehtäviin pieniin taide- ja käsityöprojekteihin. Teos avautui Suvilahdessa 30. huhtikuuta, ja samalla julkaistiin videosarjan ensimmäinen osa Tuskan Facebook-sivuilla.

Omat projektinsa saa vaivihkaa viedä Suvilahteen osaksi monumenttia, jonka rakentumista seurataan myös verkossa. Projektiin voi yhtä lailla osallistua tekemällä käsitöitä vain omaksi ilokseen tai liittymällä keskusteluun aiheen tiimoilta sosiaalisessa mediassa #asdamahel-tunnisteella. Tunniste #asdamahel-instagramissa

Teos poltetaan toukokuun loppupuolella kaikessa hiljaisuudessa kaupunkilaisten vielä nukkuessa. Installaation polttaminen on kunnianosoitus elämän herkkyydelle ja asioiden hetkelliselle luonteelle. 

Kestävän kehityksen kolminaisuus projektin ajurina

Pelkkien luonnollisten, puhtaiden ja polttokelpoisten materiaalien käyttäminen vaatii yleisöltä kekseliäisyyttä, mutta ympäristöystävällisyys on teoksen toteuttamisen elinehto. Taloudellinen kynnys osallistua projektiin on tehty niin matalaksi kuin mahdollista: videoilla käytetyt materiaalit ovat edullisia ja niitä löytynee valmiina monesta kodista tai jokamiehenoikeudella lähimetsästä. Teoksen keskiössä ovat sosiaalinen vaikuttavuus ja vastuullisuus, minkä projektissa mukana oleva Helsingin kaupunki kokee erityisen tärkeäksi. 

“Tämä kevät on ollut poikkeuksellisen raskasta aikaa, ja toimettomuus, yksinäisyys ja pelko tulevasta leimaavat monen arkea. ASDAMA HEL tarjoaa helsinkiläisille mielekästä tekemistä, yhteisöllisyyttä ja toivoa. Olemme projektissa ilolla mukana! Poikkeustilanne vaatii tapahtumajärjestäjiltä kestäviä ajattelu- ja toimintamalleja, joiden osalta Tuska-organisaatio näyttää tässä hienoa esimerkkiä”, Helsingin markkinointiyksikön päällikkö Sanna Forsström sanoo.

Lisää aiheesta
Tuskan uutinen