Projektikoordinaattori Hanne Laasonen, apulaispormestari Pia Pakarinen ja projektipäällikkö Anna Rantapero-Laine olivat Dare to learnissa kertomassa mahdollisuuksista toimia yhdessä kaupungin kanssa.

Uusia oppimisen tapoja kehitetään yhdessä yritysten kanssa

Pääkuva: Projektikoordinaattori Hanne Laasonen, apulaispormestari Pia Pakarinen ja projektipäällikkö Anna Rantapero-Laine olivat Dare to learn -oppimistapahtumassa kertomassa yrityksille mahdollisuuksista toimia yhdessä kaupungin kanssa.

Yritykset etsivät mahdollisuuksia kokeilla omia oppimiseen liittyviä innovaatioitaan oikeassa ympäristössä, kouluissa. Samaan aikaan oppimiseen tarvitaan uusia ideoita ja monipuolisuutta. Apulaispormestari Pia Pakarinen kertoo, että Helsingissä nuo kaksi asiaa halutaan yhdistää.

– Olemme Suomessa pärjänneet kansainvälisissä oppimisen vertailuissa hyvin, mutta emme voi jäädä polkemaan paikoillemme. On löydettävä uusia tapoja oppia tehokkaasti.

Pakarinen huomauttaa, että kaupunki haluaa paitsi hyötyä uusista ratkaisuista, myös toimia alustana, jolta yritykset voivat ponnistaa maailmalle.

– Olemme puhuneet paljon suomalaisesta koulutusviennistä, mutta se voisi pitää sisällään myös kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä innovaatioita.

Pakarinen avasi tiistaina Kaapelitehtaalla aamukahvitilaisuuden Dare to Network with the City of Helsinki, jossa yrityksille kerrottiin yhteistyön mahdollisuuksista.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Yhteistyö kaupungin kanssa kiinnostaa, mikä selvisi Dare to learn -oppimistilaisuuden yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa. Sali täyttyi viimeistä paikkaa myöten.

Kaupungin tilaisuudesta tuli suosittu, ja Knowledge Baseksi nimetty tila täyttyi yhteistyöstä ja verkostoitumisesta kiinnostuneista.

Kaapelitehtaan kaksipäiväisen Dare to learn -tapahtuman voi nimetä opetusalan Slushiksi, sillä paikalla on runsaasti startup-yrityksiä ja opetusalan toimijoita.

Mukana tapahtumassa on myös 6Aika-strategiaan kuuluva Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke. 6Aika-strategiassa kuusi suurinta kaupunkia kehittää avoimia ja älykkäitä palveluja yhteistyössä yritysten, tutkijoiden ja kaupunkilaisten kanssa.

Pakarinen kertoi tilaisuutta avatessaan kansainväliselle kuulijakunnalleen faktoja kaupungista. Kaupungissa esimerkiksi korostetaan elinikäistä oppimista aina leikkipuistoista alkaen. Pakarinen kertoi esimerkkinä, kuinka nuorin hänen leikkipuistossa tapaamansa lapsi oli 12 päivän ikäinen. Työväenopistoissa opiskellaan yli 90-vuotiainakin.

Opettajien toiveet haastavat yritykset

Yksi keino hyödyntää yritysten oppimisen innovaatioita ovat haasteet. Kaupunki on kerännyt opettajien näkemyksiä siitä, mihin he erityisesti haluaisivat uusia ideoita ja miten oppimista voisi tukea digitalisaation avulla. Toiveet muotoiltiin haasteiksi, joiden ensimmäinen kierros julkistettiin toukokuussa.

Projektikoordinaattori Hanne Laasonen kertoo, että opettajat kaipaavat tukea esimerkiksi arvioinnin ja palautteen kehittämiseen, oppilaiden sosio-emotionaalisten taitojen kehittämiseen sekä lukiolaisten työelämäopetukseen.

– Oppilaat pääsevät haasteita kokeiltaessa mukaan yritysten tuotekehitysprosesseihin ja oppivat, millaista vaikutusta palautteella on. Yritykset puolestaan saavat kouluista rehellistä palautetta, Laasonen kertoo.

Keväällä julkistetut haasteet ovat loppusuoralla ja yhteisen kehittämisen ratkaisut pian selvillä. Toisen kierroksen haasteet julkaistaan marraskuussa.

Oppilaiden innostuminen keskeistä

Aamiaistilaisuudessa kuultiin Exove Designin kommentti siitä, millaista yhteistyö kaupungin kanssa on ollut. Yritys on ollut mukana kehittämässä Helsingin kaupunginmuseon historiallisen pienoismallin pelillistämistä lisätyn todellisuuden avulla.
Exove Designin applikaatio ohjaa tablettitietokoneen käyttäjää reiteille, joita pitkin kulkemalla opitaan paitsi menneisyyttä, voidaan seurata myös kaupungin kasvua ja päästään pohtimaan, mitä tulevaisuudessa voisi olla.

Pekka Antti-Poika ja Aki-Ville Pöykiö kertovat, että sovellusta kehitettäessä oli äärimmäisen tärkeää ratkaista, miten oppilaat saadaan innostumaan ja seuraamaan sovellusta. Sovellusta kehitetään edelleen, ja yritys seuraa nyt, voisiko se lähteä mukaan myös marraskuussa julkistettaviin uusiin haasteisiin.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Exove Designin Pekka Antti-Poika ja Aki-Ville Pöykiö kertoivat yhteistyön kaupungin kanssa sujuneen hyvin.

Tilaisuuteen osallistunut Amy Zhang kiinnostui Exove Designin ratkaisuista ja jatkoi keskusteluja Antti-Pojan ja Pöykiön kanssa. Zhang edistää suomalaisten ja kiinalaisten yhteistyötä CASTF:ssä (The Chinese Association of Science and Technology in Finland).

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Suomalaisten koulutus ja sen uudet ratkaisut kiinnostavat kansainvälisesti. Tilaisuuteen osallistui myös Amy Zhang.

Nopeat kokeilut alkamassa kouluissa

Nopeissa kokeiluissa kaupungin ja yritysten väliselle kokeilutoiminnalle ollaan kehittämässä selkeä malli, tavoitteet ja rakenne. Projektipäällikkö Anna Rantapero-Laine huomauttaa, että startupien aikakäsitys on erilainen kuin ison kaupunkiorganisaation.

– Olemme valmistautuneet ja tehneet paljon työtä, jotta yhteiskehittämisestä voidaan tehdä sopimus nopeasti ja että prosessit saadaan toimimaan joustavasti.

Rantapero-Laine muistuttaa kaupungin elinkeinopoliittisen strategian tavoitteesta kehittää Helsingistä Euroopan johtava kokeilualusta vuoteen 2025 mennessä. Opetusalalla kokeilualustaa kehitetään Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeessa.

Rantapero-Laine kertoo, että hankkeen toiminta on uraauurtavaa myös kansainvälisesti.

Yritykset on jo ehditty kutsua esimerkiksi Kalasataman edelläkävijäkouluun, jossa uusia ratkaisuja kehitetään yhdessä kaupungin innovaatioyksikön, Forum Viriumin, kanssa. Nopeiden kokeilujen ensimmäistä kierrosta ollaan nyt aloittamassa.

Yritykset löysivät toisensa

Aamukahvitilaisuus oli yrityksille hyvä mahdollisuus verkostoitumiseen. Tätä käytettiin hyväksi, ja käyntikortteja vaihdettiin ahkerasti.

Käyttäjäsuunnittelua tekevän Et Mayn Piritta Hannonen ja visuaalisia sähköisiä ratkaisuja tekevän Visuonin Jarmo Tanskanen olivat mielissään tilaisuudesta: heidän yrityksensä löysivät toisensa ja kenties mahdollisuuksia yhteisille hankkeille.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Et Mayn Piritta Hannonen ja Visuonin Jarmo Tanskanen olivat tilaisuudessa verkostoitumassa ja kuulemassa yhteistyöstä koulujen kanssa.

Et May ja Visuon voisivat yhdistää uusissa ratkaisuissaan yhä paremmin käyttäjäkokemuksen ja digitaaliset käyttöliittymät.
Hannosen mielestä kaupunki on edelläkävijänä tehnyt työtä käyttäjänäkökulman huomioon ottamisessa.

– Kun käyttäjät otetaan rohkeasti mukaan heti alusta asti, säästetään kaikkien aikaa.

Tanskasen mielestä kaupunki ymmärtää pelillistämisen mahdollisuudet. Oppimisessa tämä on erityisen tärkeää, ja kouluissa pelit kiinnostavat kuin luonnostaan.


Lisätietoa
oppimisenuusiaika.fi


Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Ilkka Ranta-aho


JAA