Suoraan sisältöön
A A A
Itäisessä Helsingissä on tulevaisuudessa metron ja linja-autojen lisäksi pari raideyhteyttä. Kuva: Rastilan metroasema, Laura Rautjoki.

Uudistuva Itä-Helsinki esittäytyi asukastapahtumassa

Kaksi uutta raitiotieyhteyttä muuttavat itäistä Helsinkiä lähivuosina. Myös uusia asuinalueita rakennetaan ja vanhoja esikaupunkeja täydennetään. Metroasemat kehittyvät muuttuvan ympäristön mukana.

Helsingin kaupunkisuunnittelijat kävivät kertomassa itähelsinkiläisille alueen tulevista hankkeista. Satoja asukkaita kävi tutustumassa asemakaavoihin, jututtamassa kaupungin suunnittelijoita ja kommentoimassa suunnitelmia keskiviikkona 18. huhtikuuta Uutta Itä-Helsinkiä -tapahtumassa Itäkeskuksen peruskoulussa.

Kaksi isoa raidehanketta muovaa Itä-Helsinkiä lähivuosina. Kruunusillat on raitiotieyhteys Laajasalosta Kruunuvuorenrannan ja kolmen sillan kautta päärautatieasemalle. Raide-Jokeri taas on Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava poikittainen pikaraitiolinja. Sen aikataulu tarkentuu loppuvuodesta ja rakentaminen alkaa ensi vuoden alussa. Reitin varrelle osuvat Roihupellon teollisuusalueen uudistaminen ja Karhunkaatajan asuinalueen rakentaminen.

Yksikön päällikkö Anri Lindenin mukaan Itä-Helsingissä on kymmeniä täydennysrakentamisen hankkeita käynnissä. Isoina muutoskohteina Linden mainitsi Vuosaaren keskustan uudistamisen ja Kontulan ostoskeskuksen ympäristön täydennysrakentamisen. Samalla molempien metroasemia, kuten Itäkeskuksen ja Herttoniemen asemiakin, kehitetään ja integroidaan muuttuvaan ympäristöön.

Ajankohtaiset asiat keräsivät runsaasti väkeä suunnittelijoiden ja arkkitehtien ympärille. Näitä olivat esimerkiksi Kallvikintien suunnittelu kaupunkibulevardimaiseksi kaduksi Vuosaaressa ja Laajasalon itäranta, joka on pinta-alaltaan Itä-Helsingin suurin muutoskohde tällä hetkellä. Molemmat hankkeet ovat nyt osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa (OAS). Sen aikana asukkaille ja muille osallisille tiedotetaan miksi kaava laaditaan, miten se etenee ja miten siihen voi vaikuttaa. 

Uusi Stoan aukio valmistuu ensi vuodeksi

Itäkeskuksen Stoan aukion kesäkuussa alkavasta remontista jaettiin tietoa pitkän pöydän ääressä koulun liikuntasalissa. Suurista havainnekuvista kävi ilmi millainen aukiosta tulee. Stoan johtaja Ulla Laurio kertoi talon käyttäjien ja ohikulkijoiden toivoneen talon edustalle nykyaikaista, elävää kaupunkitilaa, joka keräisi alueen asukkaat yhteen.

Aukion pintamateriaalit uusitaan ja sen reunoille rakennetaan esiintymislava ja taideseinä. Kahvilan, kioskien ja myyntikojujen ympärille tulee oleskelupöytiä ja penkkejä. ”Haluatko aukiolle grillipaikan?”, kysyttiin kävijöiltä. Tukkimiehen kirjanpito osoitti, että grillipaikan kannattajat olivat niukasti voitolla illan mittaan.

Puotinharjulainen Leena Mäkelä kiinnitti kirjoittamansa muistilapun toriaukion havainnekuvaan, niin kuin moni muukin. Hänen terveisensä alueen suunnittelijoille ja rakentajille olivat:

”Tehkää paikasta hyvän mielen aukio, jossa kaikki ihmiset ja eri uskontokunnat voivat viettää päivää sovussa. Roskiksia tarvitaan riittävästi ja hiekkalaatikko reunalle. Grillipaikkaa en halua, koska se vetää paikalle yöllisiä kaljottelijoita”.

Aurinkolahdessa asuva Seppo Pitkänen kävi jättämässä puoltoäänensä Vuosaaren satama-alueen työpaikkakeskittymälle ja metroasemalle. Niitä on kaavailtu sinne lähitulevaisuudessa.

”Toivon, että kaikkien täällä asuvien ei tarvitsisi matkustaa töihin toiselle puolelle kaupunkia, siksi Itä-Helsingissä täytyy olla alueita erikokoisille yrityksille. Jos metrolinjaa jatketaan satamaan asti, myös risteilylaivat ja niiden terminaalit sopivat Vuosaareen. Niiden nykyiset alueet, kuten Jätkäsaari, ovat melkoisia sumppuja”, hän sanoi.

Teksti: Tom Nyman

Uutta Itä-Helsinkiä -asukastapahtuman esitykset aineistopankissa.

Linkit kaava-aineistoihin täältä.

JAA