Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu nytkähti eteenpäin – rahoitusta haetaan EU:lta

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta ja rahoituksesta. Nopeat raideliikenneyhteydet helpottavat työssäkäyntiä, edistävät kestävää liikkumista sekä luovat paremmat edellytykset pärjätä kansainvälisessä kilpailussa.

Yhteensä 25 kaupunkia ja kuntaa on sitoutunut hankkeisiin. EU:lta haetaan tukea jo helmikuun lopulla päättyvässä haussa.

Osakassopimusten lopullinen hyväksyminen ja hankeyhtiöiden perustaminen edellyttävät vielä valtion, kuntien ja Finavian päätöksentekoa omissa päätöksentekoelimissään. Valtion osalta asiaa käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa maaliskuussa 2020. Kuntien osalta päätöksenteko tapahtuu helmi-huhtikuussa 2020.

Raidehankkeet hyödyttävät koko Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasemalle nopeutuvat yhteydet muualta Suomesta. Tämä parantaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuoren mukaan Suomen edellytyksiä pärjätä kovassa kansainvälisessä kilpailussa.

On hienoa, että valtio ja kaupungit ovat historiallisesti löytäneet toisensa keskeisten ratahankkeiden edistämisessä. Kaupunkien rahalliset panostukset hankkeiden suunnitteluun ovat erittäin merkittäviä. Suomi-rataan kuuluvan Lentoradan myötä niin Helsingistä kuin muualta Suomesta nopeutuvat yhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle olisivat kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa erinomaisen tervetulleita, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Hinta-arvio Suomi-radalle 5,75 miljardia ja Turun tunnin junalle 2,76 miljardia

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa. Suomen valtion osuus 51 prosenttia eli 78,90 miljoonaa euroa. Helsingin kaupunki osuus olisi 22,20 miljoonaa euroa. Radan rakennuskustannuksiksi on arvioitu 4,6-5,75 miljardia euroa. Neuvotteluissa on nyt sovittu suunnittelusta rakentamisvalmiuteen saakka. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluita.

Turun tunnin junan suunnittelun kustannukset on arvioitu noin reiluun 75 miljoonaan euroon, josta Espoo-Salo-oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa ja Salo-Turku-kaksoisraiteen noin 15 miljoonaa euroa.

Suomen valtion osuus olisi 51 prosenttia eli 39,45 miljoonaa euroa. Helsingin kaupunki osallistuisi hankkeeseen 5,80 miljoonalla eurolla, kun esimerkiksi Turun kaupungin osuus olisi 10,25 miljoonaa euroa ja Espoon kaupungin 10,25 miljoonaa euroa

Alustava arvio rakennuskustannuksiksi nykyhinnoin Turun tunnin junalle on noin 2,76 miljardia euroa. Neuvotteluissa on sovittu suunnittelusta rakentamisvalmiuteen saakka.

Lisää aiheesta
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote


JAA