Perinteinen betonirakenteinen pysäköintitalo Kruunuvuorenrannassa

Parkkitalot valjastetaan pian hiilitalkoisiin – yhteishankkeessa suunnitteilla puurakenteinen pysäköintirakennus

Maaliskuussa käynnistyy hanke, jonka tarkoituksena on kehittää suomalaiset normit täyttävä puusta rakennettava parkkitalo. Puun käyttö pysäköintitaloissa voisi pienentää rakentamisen hiilijalanjälkeä ja kasvattaa hiilivarastoja.

Tällä hetkellä Suomessa ei ole vielä yhtään yli kaksikerroksista puurakenteista pysäköintilaitosta, sillä niiden rakentaminen ei ole tähän asti ollut mahdollista paloturvallisuusnormien vuoksi. Hanke aikoo osoittaa, että puurakenteisen pysäköintitalon voi rakentaa paloturvallisesti ilman levysuojauksia.

Hankkeen parkkitalot suunnitellaan Helsingin Kuninkaantammeen sekä Vantaan Kivistöön. Näillä uusilla asuinalueilla on painotettu puurakentamista ja muita ympäristöystävällisiä rakennusratkaisuja.

Parkkitaloihin on tulossa myös muun muassa viherkatot hulevesien imeyttämiseksi sekä aurinkopaneeleita sähköntuotantoon.

Puun oltava houkutteleva vaihtoehto

Suunniteltavien parkkitalojen tulee sisältää niin paljon puuta kuin mahdollista. Rakennuksissa käytettävä puu sitoo ilmakehästä hiiltä, mikä tarkoittaa, että hiili ei päädy maatumisen tai polttamisen seurauksena takaisin ilmakehään.

Pysäköintitalojen hiilikädenjäljen toivotaan näin olevan positiivinen, eli että ne sitovat enemmän hiiltä kuin niiden rakentamisen seurauksena pääsee ilmakehään. Hiilikädenjälki auttaa alentamaan hiilijalanjälkeä.

”Puisen pysäköintitalon tulee olla kustannuksiltaan kilpailukykyinen betoniseen tai teräsrakenteiseen verrattuna, jotta se on houkutteleva vaihtoehto rakennuttajille. Helsinkiin on tulossa lähiaikoina runsaasti maanpäällisiä pysäköintitaloja, jotka puusta toteutettuina pienentäisivät rakentamisen hiilijalanjälkeä tehokkaasti”, toteaa suunnitteluinsinööri Anu Turunen.

Tarvittaessa siirrettävissä uuteen käyttöön

Tärkeää hankkeessa on myös kiertotalous. Parkkitalot suunnitellaan siten, että ne ovat tarvittaessa siirrettävissä ja muunnettavissa muuhun käyttöön.

”Rakennus pitää voida toteuttaa vaiheittain ja rakennuksen osia tarvittaessa purkaa, kasata, korvata uusilla ja käyttää uudelleen. Tavoitteena on selvittää, millaiset puutuotteet sopivat parhaiten tämän kaltaisiin rakenteisiin ja mitkä ovat parhaat materiaalit huomioiden myös ylläpito ja kierrätettävyys”, Turunen sanoo.

Hanke saa rahoitusta ympäristöministeriön puuohjelmasta. Muut kumppanit ovat Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, Versowood Oy, Finnpark Oy, YIT Suomi Oy sekä Arkta Reponen Oy.

Hanke lähtee liikkeelle keväällä suunnittelijoiden kilpailutuksella ja tulokset julkistetaan loppuvuodesta. Hankkeen tuotteena syntyvät kahden puisen pysäköintitalon rakennuslupatasoiset pääpiirustukset sekä laskelmat kustannuksista ja hiilijalanjäljestä. Lisäksi tehdään Suomessa kaikkialla käytettävissä olevat tyyppisuunnitelmat. Pysäköintitalojen rakentamisesta ja materiaalivalinnasta päätetään erikseen sekä Helsingissä että Vantaalla eivätkä toteutusvaiheet sisälly kehittämishankkeeseen.

Lisätietoja hankkeesta antaa suunnitteluinsinööri Anu Turunen, anu.turunen@hel.fi, +358 40 661 6849

Kuva: Perinteinen betonirakenteinen pysäköintitalo Kruunuvuorenrannassa, Lauri Rotko