Helsingin kaupungintalon aula. Kuva: Sakari Röyskö

Palkanlaskennan asiakaspalvelun ruuhka purkautuu vähitellen – palkkavirheiden korjaaminen edistyy

Sarastia-palkkajärjestelmän käyttöönotossa ilmenneitä palkanmaksun ongelmia on ratkottu monin keinoin kevään ja kesän aikana. Tehtyjen tehotoimien ansioista palkkavirheiden korjaaminen on edistynyt ja asiakaspalvelun ruuhkaa on saatu purettua. 

Lisää resursseja palkanlaskentaan 

Palkanmaksun asiakaspalvelussa on aloittanut viime viikolla yhteensä 20 uutta henkilöä, ja esim. ”puuttuva palkka” -kyselyihin on vastaamassa nyt 7 lisähenkilöä. Lisäresursoinnin ansiosta asiakaspalvelun sähköpostijonoa on saatu vähennettyä reilusti ja kyselyihin vastaamisaikaa lyhennettyä. Käsittelemättömiä viestejä on tällä hetkellä 1960 kappaletta, kun viikko sitten niitä oli 4400 kappaletta. Normaalitilanteessa asiakaspalvelussa käsitellään noin 5000 sähköpostia viikossa.

Edelleen jatkuvan ongelmatilanteen vuoksi olemme hakeneet rekrytointien lisäksi vapaaehtoisia henkilöstöstä ylitöihin. Talpaan on rekrytoitu sekä sisäisin siirroin että ulkoisin rekrytoinnein yhteensä 40 henkilöä, joista 20 henkilöä asiakaspalveluun. Henkilöstön jaksamisen tukemiseksi olemme vahvistaneet esihenkilötukea ja päivittämistä ohjaamista sekä selkeyttäneet työtehtäviä. Töitä tehdään hallitulla hybridityömallilla, kertoo Talpan va. toimitusjohtaja Päivi Turpeinen. 

Virheiden korjaaminen jatkuu virheidenkorjaustiimin voimin 

Rekrytointien lisäksi toimintaa on tehostettu palvelupyyntöjen keskittämisellä (esim. verokortit, lomarahat) sekä keskitetyllä tiimityöllä. Palkkavirheitä korjataan 20 hengen virheiden korjaustiimissä. 

Puuttuvien palkkojen osalta tilanne on parempi kuin viime viikolla. Täysin puuttuvia palkkoja on nyt 141 kpl (21.7. 200 kpl) ja muita palkkavihreitä noin 5000 kpl (21.7. 4637 kpl). Kokonaan puuttuvat palkat priorisoidaan käsittelyssä ja tavoitteena on, että ne maksetaan kahden arkipäivän sisällä siitä, kun ilmoitus on tullut palkanlaskentaan. Muut virheet korjataan niin pian kuin mahdollista.

Haastava tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan syksyllä mutta on hienoa, että myös edistymistä tapahtuu. Teemme kaikkemme, että virheet saadaan korjattua mahdollisimman nopeasti, summaa Turpeinen.



Uutinen julkaistu 29.7. ja sitä on päivitetty 29.7.