Kuva: Ilkka Ranta-aho

Bravo, millaista työtä! Nuoria tukevan Ohjaamon maine kiirii maailmalle

Kuvassa:  Latvialaiset Eva Lossane ja Lelde Kikute vaikuttuivat Ohjaamon monipuolisista palveluista.

– Millaista koordinaatiota ja yhteistyötä, bravo! Epäilen, miten tällainen onnistuisi meillä Ranskassa.

Näin kommentoi ranskalainen Christine Savantre Ohjaamo Helsingin toimintaa. Hän on tullut paikalle kansainvälisten työhallinnon edustajien kanssa ottamaan selvää, kuinka nuorten asioita hoidetaan Suomessa.

Ohjaamo Helsinki oli mukana EU-puheenjohtajuuskauden Vet for All – Skills for life -konferenssissa viime viikolla. Konferenssin yhteydessä Ohjaamossa oli tavanomaistakin kiireisempää, sillä se oli kahtena päivänä yksi konferenssin tutustumiskohteista. 

Sirkku Reponen, Ohjaamon projektipäällikkö, on hyvillään kansainvälisestä kiinnostuksesta ja ylpeä päästessään esittämään tuloksellista toimintaa. Muiden mielenkiinto on tosin kasvanut paikoitellen niin suureksi, että kaikkia halukkaita ei välttämättä ehditä ottaa vastaan.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Christine Savantre Ranskasta ja Ohjaamon projektipäällikkö Sirkku Reponen selvittivät termejä ranskaksi välillä mobiilin tulkkauspalvelun avulla.

Kansainvälisiä vierailuryhmiä käy kuukausittain, konferenssiviikolla tosin kysyntä on ollut erityisen runsasta. Skills week -tapahtuman aikaan samalle viikolle on osunut myös yli 20 hengen vietnamilaisten ryhmä sekä pienempi ruotsalaisten ryhmä.

Mikä Ohjaamon toiminnassa vierailijoita kiinnostaa?

Reponen kertoo, että vierailijat kyselevät esimerkiksi neuvontapalvelun nimettömyydestä: onko todellakin niin, että nuori saa Ohjaamosta apua epävirallisesti, ilman byrokratiaa ja ilman että kertoo nimeään ja esittää henkilöllisyystodistusta. Ohjaamolaiset vahvistavat kerta toisensa jälkeen, että näin todellakin on.

Myös rahoituksesta halutaan tietää. Ohjaamossa toimitaan kaupungin, valtion ja EU:n tukemana.

Tämänkertaisen vierailun aikana Ranskasta tullut Savantre kummastelee Ohjaamon eri ammattilaisten reiluutta, kun he jakavat auliisti osaamistaan ja sparraavat toisiaan: Miten se saadaan aikaan? Eivätkö he mustasukkaisesti pidäkään omasta tiedostaan kiinni?

Ohjaamolaiset kertovat, että koko toiminta perustuu nuorten auttamiseen. Nuori on keskiössä, hänen ympärilleen rakennetaan kulloinkin tarvittava ammattilaisten ryhmä. Kuinka koko homma edes toimisi, ellei tehtäisi tiivistä yhteistyötä ja jaettaisi osaamista?

Palvelut yhden katon alta 

Ohjaamon toimintaa esitellään kansainvälisille vieraille monipuolisesti. Suunnittelija Eija Kauniskangas aloittaa tämänkertaisen esittelyn kertomalla, kuinka Ohjaamo-toiminta on valtakunnallista ja ulottuu jo yli 60 pisteeseen ympäri Suomea aina Lappiin asti.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Suunnittelija Eija Kauniskangas on esitellyt Ohjaamon periaatteita lukuisille eri ryhmille.

Ammattilaisten kirjo eri toimipisteissä vaihtelee, mutta esimerkiksi Ohjaamo Helsingissä saa koulutus- ja uraohjauksen lisäksi vaikkapa apua asunnon hakemisessa.

Ohjaamon partnereita ovat esimerkiksi Kela, Suomen Pakolaisapu ja ruotsinkielistä neuvontaa tarjoava Luckan.

– Yhden luukun periaatteella toimivassa Ohjaamo Helsingissä on sekä yksilöllistä neuvontaa että ryhmätapaamisia. Tapahtumia on useilla eri teemoilla, ja ne voivat auttaa esimerkiksi hyvinvoinnissa ja jännityksen lieventämisessä tai sitten olla rekrytointitilaisuuksia, jolloin paikalla on useiden yritysten edustajia.

Ohjaamo Helsingissä on vuodessa yli 13 000 kävijää. Koska osa nuorista asioi nimettöminä, heidän seuraamisensa käyntien jälkeen ei onnistu. Osa käy kiittämässä myöhemmin ja kertoo esimerkiksi uudesta työ- tai opiskelupaikasta.

Myös digitaalista tukea

Ohjaamossa halutaan palautetta ja sitä tehtiin Ohjaamo-kysely, jossa selvitettiin, olivatko nuoret saaneet tarvitsemaansa apua. Vastauksia saatiin lähes 200, ja niiden tulokset olivat rohkaisevia. Nuoret olivat saaneet apua elämässä eteenpäin menoon sekä tarvitsemaansa tietoa ja tukea. Myös hyvinvointia oli tuettu.

Nuoret kiittivät myös rentoa ilmapiiriä. Ohjaamossa asiointi ei tuntunut lainkaan virastokäynneiltä.

Työnhaun ohjaaja Anna Maria Airaksinen antaa esimerkkejä eteenpäin autetuista nuorista. Heistä yksi oli kertonut lähettäneensä neljän kuukauden aikana sata hakemusta muttei päässyt edes haastatteluun. Hänen ansioluettelonsa rakennettiin uudelleen ja uraohjaaja auttoi työnhaussa.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Työnhaun ohjaaja Anna Maria Airaksinen kertoo miten uraohjauksella autetaan nuoria eteenpäin.

Lähihoitajaksi opiskeleva raskaana ollut nuori nainen puolestaan oli jäämässä asunnottomaksi, ja hänen opintonsa junnasivat paikoillaan. Häntä auttamassa oli muun muassa sosiaalityöntekijä.

Sosiaalityöntekijä Siru Waller ja psykologi Laura Sirkiä kertovat, että asiakkaita voidaan tavata monella tavalla. Joskus ammattilaiset ovat tapaamisissa työpareina, jolloin moni asia hoituu samalla käynnillä. Ammattilaiset konsultoivat toisiaan aktiivisesti, jotta nuori löytää omat vahvuutensa.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Sosiaalityöntekijä Siru Waller ja Ohjaamosta apua saanut Anastasia Teider ovat vastanneet kansainvälisten vierailijoiden kysymyksiin yhden pisteen periaatteesta.

Joskus asiakas käy Ohjaamossa kerran tai pari, toisinaan tilanteen sitä vaatiessa asiakkuus voi kestää jopa vuoden.

– Kenet nuori tapaa Ohjaamoon tullessaan ensimmäiseksi? kysyy latvialainen Lelde Kikute.

Ohjaamolaiset kertovat neuvontapalvelun toimintaperiaatteista ja kuinka nuoren ottaa vastaan niin sanottu kapteeni, joka kuulee nuorta ensin ja ohjaa sen jälkeen sopivalle vapaana olevalle ammattilaiselle.

Nuoria tuetaan myös digitaalisesti. Projektisuunnittelija Kati Rinne kertoo vierailijoille Työrasti-verkkopalvelusta, jossa pääsee selaamaan muun muassa kaupungin avoimia työkokeilu- ja palkkatukipaikkoja sekä hakemaan niitä.

Kuva. Ilkka Ranta-aho

Digitaaliset palvelut auttavat nuoria työnhaussa. Kati Rinne kertoo Työrastista.

Sami Komppula tutustuttaa Job´d-toimintamalliin, jonka avulla nuorella on mahdollisuus saada keikkaluontoista työkokemusta esimerkiksi vanhusten seurana, yksinhuoltajien apuna tai tapahtumajärjestelyissä. Toimintamalli on Helsingin kaupungin Maahanmuuttajanuorten Helsinki-hankkeen ja Me-säätiön yhdessä kehittämä.

Ohjaamon väki tekee töitä täysillä

Yksi eteenpäin tuetuista on Anastasia Teider, joka ei lukion jälkeen tiennyt, mitä tehdä seuraavaksi. Häntä autettiin eteenpäin tutustumaan työelämään ja saamaan väliaikaisia töitä. Nyt hän tekee vakituisesti työvuoroja S-marketissa ja valmistautuu hakemaan sairaanhoitajan koulutukseen.

Teider on ollut vaikuttunut siitä, miten täysillä Ohjaamon väki paneutuu nuorten tilanteeseen ja iloitsee mukana esimerkiksi työpaikasta.

Susanna Halonen on yksi niistä nuorista, joka on sai ensimmäisen työelämäkokemuksensa Job´D:n avulla. Hän on tehnyt sovelluksen avulla lukuisia ja hyvin erilaisia työkeikkoja. Sovelluksen avulla hankittu työkokemus auttoi saamaan ensimmäisen kesätyön, sillä kun Halonen näytti sovelluksen kautta saamaansa palautetta työnantajalle, tämä oli ollut vaikuttunut.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Susanna Halosella on riittänyt työkeikkoja sen jälkeen, kun hän otti käyttöönsä Job´d-toimintamallin mobiilisovelluksen. 

Mitä mieltä vierailijat ovat tällä kertaa kuulemastaan?

Latvialainen Eva Lossane kertoo olevansa erityisen kiinnostunut suomalaisten kehittämästä digitaalisesta tuesta, sillä sellaista on tarkoitus kehittää myös Latviassa.

Lossanen kollega Lelde Kikute puolestaan oli vaikuttunut eri tahojen yhteistyöstä ja siitä, kuinka esimerkiksi kaupunki ja valtio voivat pitää yhtä nuoria tukiessaan.

Christine Savantren mielestä on erinomainen idea koota eri tahot ja eri ammattilaiset yhteen ja samaan paikkaan. Ja aidosti toimia yhdessä.

Lisätietoja

Ohjaamo Helsinki

Työrasti: Työtä ja koulutusta helsinkiläisille työnhakijoille

Job'd


Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Ilkka Ranta-aho


JAA