Matkailijoita Suomenlinnassa. Kuva: Suomenlinnan hoitokunta / Super Otus

Matkailualan yrittäjille ilmaista digikoulutusta

Pääkaupunkiseudun matkailuyrittäjillä oli koronapandemian takia katastrofikesä. Kassat ovat tyhjillään, ja nyt taistellaan olemassaolosta.

Toisaalta nyt kannattaa hoitaa kuntoon ne asiat, joihin aika ei ole aiemmin riittänyt – kuten hankkia digitaalista osaamista.

DigiTähti-hanke tarjoaa apua matkailu- ja ravintola-alan mikro- ja pk-yrityksille uusien digitaalisten työtapojen käyttöönotossa.

Helsingin kaupungin matkailun erityissuunnittelijalla Jukka Punamäellä on parinkymmen vuoden kokemus matkailualalta, ja hän on tehnyt töitä muun muassa mikro- ja pienyrittäjien kanssa. Hän on ollut myös perustamassa DigiTähti-hanketta.

– Minulla on vahva tuntuma, että matkailusektorilla on suuri tarve kehittää digitaalisuutta. Tosi monen matkailuyrityksen taustalla on elämäntapayrittäjä, joka on lähtenyt oman intohimonsa perään ja perustanut esimerkiksi melontayrityksen tai bed and breakfast -majoituspaikan.

Yrityksellä voi olla vaikka kuinka laadukkaita palveluja, mutta jos se ei onnistu kertomaan niistä vahvasti digitaalisesti, ei niitä tiedetä ja tunneta.

Myös muut taustajärjestelmät kirjanpidosta alkaen saattavat olla elämäntapayrittäjällä digitalisoimatta.

Ruutuvihkoyrittäjänä ei enää pärjätä

DigiTähti-hankkeen ilmaiseen koulutukseen voivat hakea mukaan muutkin kuin varsinaiset matkailu- ja ravintola-alan pienet yritykset. Apua tarjotaan myös esimerkiksi tori- ja hallikauppiaille sekä kivijalkaliikkeille, jotka eivät ole ehtineet kehittää digitaalista osaamistaan.

– Matkailualalla on todettu yleisesti, että jos digiloikka on vielä ottamatta, koronapandemian jälkeisessä maailmassa ei enää ruutuvihkoyrittäjänä pärjää, Punamäki huomauttaa.

Hän muistuttaa, että tietoa yrittäjien palveluista eivät tarvitse vain kansainväliset matkailijat vaan myös pääkaupunkiseudun asukkaat. Hekin haluavat kokea uutta, ja moni keksi viime keväänä lähimatkailun vaivattomuuden.

On erittäin tärkeää, että paikalliset asukkaat ja jatkossa myös matkailijat löytävät palvelut helposti ja että niitä on helppo ostaa.

– Markkinoinnin on oltava monikanavaista ja levittävä samanaikaisesti laajalle. Rajapintoja hyödyntämällä saa yhden viestin leviämään vaikka 50 eri paikassa.

Googlen työkaluja ja asiakasuskollisuutta

Hanketta varten on selvitetty, millaista koulutusta matkailualan yritykset erityisesti kaipaavat. Toiveita on tullut muun muassa tietoa Googlen työkaluista, verkkokaupan perustamisesta sekä sosiaalisen median ja datan tehokkaasta hyödyntämisestä.


Koulutuksen webinaareissa ja työpajoissa käsitellään myös esimerkiksi asiakasuskollisuutta, sähköistä laskutusta sekä asiakas- ja markkinointirekisterejä.

Vaikka koulutus tapahtuu suureksi osaksi etänä, yrittäjille tarjoutuu mahdollisuuksia myös verkostoitumiseen.

Yrittäjien toive: Markkinointia tehostettava

– Ainakin automaattista myyntiä pitäisi tehostaa. Ja helsinkiläisille pitäisi saada leviämään nykyistä paremmin tietoa meistä.
Näin pohtii Jouko Väärälä kävelykierroksia järjestävästä Green Cap Tours -yrityksestä.

Yritys järjestää teemakävelyjä, yksityisten ryhmien sekä yleisiä kävelykierroksia, joiden aikana kerrotaan tarinoita Helsingistä.

Väärälä kertoo, että bisneksestä hävisi kevään aikana 95 prosenttia. Joitakin kävelykierroksia sentään pystyttiin järjestämään, kiitos aktiivisten helsinkiläisten. Normaalisti asiakkaina on paljon kansainvälisiä matkailijoita.

Väärälä kertoo, että liiketoimintaa on ollut tarkoitus kehittää jo aiemmin, mutta siihen ei ole ollut aikaa. Nyt kun olisi aikaa, ei ole rahaa.

– Nettisivut kuitenkin saimme vastikään uusittua.

Bisnes hävisi alta myös The Travel Experience -yritykseltä. Se räätälöi kannustematka-, kokous ja tapahtumapalveluja yrityksille ja ulkomaalaisille matkanjärjestäjille Suomeen ja Suomen lähialueille.

Yritys on järjestänyt asiakkailleen muun muassa jäänmurtajaristeilyjä.

Millaista digitaalista tukea yritys nyt tarvitsisi?

– Me etsimme esimerkiksi uusia keinoja markkinointiin, kertoo Merja Hart.

Yrityksen liikevaihto suli alta heti maaliskuussa, ja Hart arvelee tilanteen jatkuvan. 99 prosenttia asiakkaista on kansainvälisiä.

– Meillä on joitakin varauksia ensi vuodelle, mutta usein niissä on koronaklausuuli mukana, toisin sanoen varauksia voidaan siirtää, jos koronatilanne on päällä.

Hart toivoo, että jatkossa yrityksellä olisi verkkokauppa, jonka näkyvyys on optimoitu ja että yritys voisi hyödyntää rajapintoja. Ja tietenkin sitä, että koronasta selvittäisiin mahdollisimman pian.

DigiTähti-hankkeen tavoitteena on saada vähintään sata yritystä mukaan. Kiinnostus on ollut suurta mutta mukaan mahtuu vielä. Koulutus jakautuu vuoden ajalle, ja yritys voi valita itseään eniten kiinnostavia sisältöjä.

Koulutus rahoitetaan Uudenmaan liiton koronakriisirahoituksesta sekä Helsingin lisäksi Hangon, Lohjan, Porvoon ja Raaseporin rahoitusosuuksilla.

Hankkeen toteutuksesta vastaa TIEKE tiiviissä yhteistyössä kuntien matkailuelinkeinon kanssa. Hanke päättyy elokuussa 2021.

Lisää tietoa hankkeesta ja ilmoittautuminen

Teksti: Kirsi Riipinen