Suutarinkylän peruskoulun oppilaat Julia, Nuppu ja Luukas pääsivät maalaamaan alakoulun piha-alueelle meriaiheisia hahmoja. Kuva: Ilkka Ranta-aho

Maalauksia, viherkeitaita ja turvallisia koulumatkoja – Suutarinkylän peruskoululaiset innostuivat kohentamaan lähiympäristöään

Suutarinkylän peruskoulun oppilaiden koulumatka muuttui turvallisemmaksi ja piha-alue viihtyisämmäksi uudessa pilotissa. Lisäksi oppilaat saivat inspiraatiota liikkua aiempaa enemmän.

– Poseidon on tällä, huomasitteko? Tässä maalauksessa on hienosti perspektiivi mukana.

Kuvanveistäjä ja kädentaitoaktivisti Maria Mastola esittelee Suutarinkylän alakoulun piha-asvaltin piirrosta. Asvaltti ja sitä reunustava seinämä ovat alkaneet elää, kun koulun oppilaat ovat maalanneet niitä meren inspiroimina.

Koululaisten maalausten teemana oli mustekalan puutarha, jonka Mastola heille antoi. Hän myös ohjasi alakoulun sekä parin korttelin päässä yläkoulun oppilaita oman ympäristönsä haltuunotossa maalausten avulla.

Maria Mastola ohjasi oppilaiden maalauksia Suutarinkylän ala- ja yläkoulussa. Kuva: Ilkka Ranta-aho

Oppilaat ovat olleet mukana suunnittelemassa koulualuettaan aiempaa turvallisemmaksi ja viihtyisämmäksi. Aluksi he havainnoivat, mitkä kohdat kaipaavat muutosta tai kohennusta. Sen jälkeen he ovat pohtineet, miten niitä voisi käytännössä parantaa.

Apuna suunnittelussa on ollut esimerkiksi Koulumatkani-multimediapeli.

Ideat ovat muuttuneet sittemmin todeksi. Ympäristöön on tullut muutakin kuin hienoja maalauksia. Alakouluun johtava tie, Töyrynummentie, on muutettu aiempaa turvallisemmaksi pihakaduksi. Katualue on myös aiempaa viihtyisämpi, sillä sen varrella on nyt kotimaisen parkly-yrityksen puisia moduleja istutuksineen.

Kun Kasarmintorin terassi kaupungin keskustassa suljettiin, sen katuosuutta koristaneet puiset elementit, ”luodot” pääsivät uusiokäyttöön Suutarinkylän ala- ja yläkoulun pihoille ja teiden reunoille.

Kaupungin puutarhurit ovat istuttaneet luotoihin Suutarinkylässä viherkasvien lisäksi muun muassa omenapuita.

Tarkoitus on, että oppilaat voivat jatkossa istuttaa puiden seuraksi vaikka yrttejä tai muita syötäviä kasveja.

Uutta intoa pihaleikkeihin

Suutarinkylän peruskoulun hankkeessa on haluttu kiinnittää huomiota turvallisuuden ja viihtyisyyden lisäksi myös lasten ja nuorten aktiivisen liikkumisen lisäämiseen.

Alakoululaisten välituntia seuraamalla huomaa nopeasti, että liikunnallinen tavoite on onnistunut hienosti. Luodot on otettu osaksi pihaleikkejä, sillä ne toimivat kiipeilyssä ja hyppykisoissa.

Myös uudet pyörätelineet ovat ahkerassa käytössä. Alakoulun edessä on hellyttävää havaita, kuinka myös naapurissa olevan päiväkodin lasten pieniä pyöriä lukitaan nyt rungosta uusiin telineisiin.

Alakouluikäiset viihtyvät koulun pihalla myös viikonloppuisin. Asvaltille piirretyt mustekalojen lonkerot muuttuvat tuolloin reiteiksi, joilla tasapainoillaan polkupyörien kanssa.

Koulun oppilaat Luukas, Nuppu ja Julia näyttävät mielellään, mitkä kalat, korallit ja merikasvit he ovat maalanneet.

Lukas kertoo, että krokotiiliä maalatessa vihreää maalia meni myös farkuille. No, taiteillessa tapahtuu!

Dianan mielestä lapsuuden saduissa on voimaa, mikä voi auttaa kesyttämään kaaoksen tuntua. Kuva: Ilkka Ranta-aho

Lisää arkiliikuntaa

Kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Stina Högnabba kertoo, että Suutarinkylän peruskoulu on mukana Partnership for Cities -yhteistyössä, jossa tällä kertaa lähiympäristöä on parannettu ammattilaisten sekä oppilaiden ideoiden inspiroimana.

Kantavana teemana Suutarinkylässä on ollut turvallinen ja aktiivinen koulumatka.

Oppilaiden ja koulun henkilökunnan lisäksi toimenpiteitä suunniteltaessa kuultiin vanhempia.

Mukaan ympäristöä kohentamaan saatiin kaupungin liikenne- ja maisemasuunnittelun ammattilaiset, ja yhdessä selvitettiin vaikuttavimmat keinot. Toteutusta varten tehtiin kaupungin ohjauksessa ympäristösuunnitelma.

Tarkoitus on, että lapset ja nuoret kykenisivät jatkossa liikkumaan yhä aktiivisemmin ja itsenäisemmin lähialueellaan. Liikettä päivään on mahdollista lisätä välitunneilla, kun ympäristö innostaa siihen. Koska houkuttimia päästiin keksimään itse, ne tuntuvat omilta ja innostavat myös todellisuudessa liikkumiseen.

Stina Högnabba ja Henna Hovi kertovat, että Suutarinkylässä haluttiin saada oppilaiden koulumatka turvallisemmaksi mutta samalla etsiä keinoja, kuinka heidän arkiliikkumisensa lisääntyisi. Kuva: Ilkka Ranta-aho

Turvaa kaaoksen keskellä

Miljöö on muuttunut myös yläkoulun piha-alueella. Maalausta ohjannut Mastola määritteli kaaos-teeman etukäteen ja esitteli oppilaille maalaustekniikat, muun muassa vesi-ilmapallotekniikan.

Kuvataideopettaja Hanna Salovuori kertoo, että oppilaat saivat työstää omaa suhdettaan kaaokseen annetun aiheen ja action painting -tekniikan pohjalta.

– Oppilaiden reaktioita kokeelliseen työskentelytapaan oli mielenkiintoista seurata, hän kertoo.

Maalatulla kiviaidalla erottuu turvaa tuovia asioita. Diana, yksi maalaukseen osallistuneista, näyttää oman tuotoksensa. Hän maalasi puun oksan ja sen päälle Maija Poppasen hahmon. Satuhahmo edustaa lapsuutta, mikä puolestaan edustaa turvaa.

Myös yläkoulun piha on komistunut puisilla luodoilla. Omenapuu ja suklaakirsikkapuu odottavat vielä seurakseen pienempiä oppilaiden omia istutuksia.

Pyörätelineet ovat ahkerassa käytössä myös yläkoulun puolella.

Hanna Salovuori ja Maria Mastola kertovat, että yläkoulun oppilaat pohtivat maalausten yhteydessä, millä keinoin kaaosta pystyy selättämään. Kuva: Ilkka Ranta-aho

Pilotista tukea muihinkin kouluihin?

Projektisuunnittelija Henna Hovi kaupunkiympäristön toimialalta kertoo, että Suutarinkylän peruskoulun hanke liittyy vahvasti kestävän liikkumisen ja etenkin kävelyn ja pyöräliikenteen kehittämiseen. Rahoitusta siihen on saatu myös kaupungin liikenne- ja katusuunnittelun budjetista.

Pilotista on tarkoitus koota kokemukset yhteen ja pohtia, voisiko sen aikana saatuja ideoita laajentaa muihinkin kouluihin.

Kenties muuallakin kaupungissa voitaisiin lisätä koulumatkojen turvallisuutta ja oppilaiden arkiliikkumista yhdessä suunnittelemalla ja toteuttamalla.

Taustalla kansainvälinen hanke

Suutarinkylän peruskoulu valittiin pilottikouluksi Helsingin kaupungin Partnership for Healthy Cities -yhteistyöhön. Bloomberg Philanthropies -säätiön tukemaan Partnership for Healthy Cities -verkostoon kuuluu maailmanlaajuisesti 70 kaupunkia, ja se toimii yhteistyössä Maailman terveysjärjestö WHO:n sekä terveysjärjestö Vital Strategiesin kanssa.

Verkoston kaupungit ovat sitoutuneet ehkäisemään tarttumattomia sairauksia, kuten syöpää ja diabetesta, vaikuttamalla elintapoihin ja -ympäristöihin.

Helsinki haluaa omassa hankkeessaan edistää lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia parantamalla koulumatkaturvallisuutta, kuten kouluympäristön jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita. Hanke on osa kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Partnership for Healthy Cities on maailmanlaajuinen kaupunkien yhteistyöverkosto, johon Helsinki on kutsuttu mukaan. Verkoston tavoitteena on eri kokeiluilla ehkäistä tarttumattomien tautien (kansanterveystaudit) ja tapaturmien lisääntymistä. Verkostoa rahoittaa Bloomberg Philanthropies ja toiminnassa kumppaneina ovat Maailman terveysjärjestö WHO ja Vital Strategies. 

Teksti: Kirsi Riipinen

Lue lisää: Oppilaat mukana aktiivisen ja turvallisen koulumatkaliikkumisen suunnittelussa – ympäristöpelillä kerättyjä ideoita aletaan toteuttaa kesällä