Maailman toimivin podcast -logo.

Suoraa puhetta Helsingin digitalisaatiosta: miltä Helsingin liikenne näyttää kymmenen vuoden päästä, Jonna Pöllänen?

Millainen on Helsingin liikenteen tulevaisuusvisio? Mikä toimii pääkaupungin liikenteessä jo nyt, ja mikä voisi olla paremmin? Miltä kuulostaisi liikenneoperaattorien roaming-palvelu samaan tapaan kuin esimerkiksi puhelinoperaattorit toimivat nykyisin?

Maailman toimivimman podcastin kymmenennessä ja tällä erää viimeisessä jaksossa Helsingin kaupungin digijohtaja Mikko Rusama jututtaa MaaS Globalin liiketoiminnan kehityspäällikkö Jonna Pöllästä. Podcastin jakso on tehty näin koronaepidemian aikaan sopivasti etäyhteydellä. Keskustelussa pohditaankin, miten kaupunkilaiset liikkuvat seuraavina vuosina. Kun ihmiset oppivat koronakriisin aikaan tekemään töitä etänä ja liikkumaan vähemmän, vaikuttaako se liikkumisen tarpeisiin myös tulevaisuudessa?

Jaksossa aprikoidaan, onko Whim-palvelu liikkumisen tulevaisuus. Whimistä asiakas saa yhdeltä luukulta niin joukkoliikennepalvelut ja taksitilaukset kuin vuokra-autot ja sähköpotkulaudatkin. Palvelusta voi ostaa yksittäisiä matkoja tai kuukausipaketteja. Whimin tavoitteena on luoda liikkumisen roaming-palvelu eli sama kuukausisopimus toimisi myös esim. Tukholmassa, Lontoossa tai muissa Suomen kaupungeissa.

Mikä Helsingin liikenteessä toimii – ja mikä ei?

Podcastissa pohditaan myös sitä, mikä Helsingin liikenteessä toimii hyvin jo nyt ja missä voisimme parantaa. Helsinki on kansainvälisesti vertailtuna hyvä liikkumisen kaupunki eri vuodenaikojen meille aiheuttamista haasteista huolimatta. Myös Suomen lainsäädäntö edistää liikkumisen kokeiluja suhteellisen hyvin ja avointa dataa on saatavilla palvelutarjoajien käyttöön moneen muuhun kaupunkiin verrattuna hyvin. Avoimen datan osalta kehittämistyössä olisi silti enemmänkin mahdollisuuksia, jotta uusien liikkumisen palveluiden käytöstä tulisi entistäkin tehokkaampaa. Myös kaupungin asenne tulisi jatkossakin olla lähtökohtaisesti uusia palveluita mahdollistava ja ratkaisukeskeinen.

Miten HSL digitalisoituu?

Jakson muutossankarina on Mari Flinck, joka vastaa HSL:n asiakkuuksista ja myynnistä. Flinck kertoo, että liikenteen palveluissa on viime aikoina keskeistä ollut infopalveluiden ja lipunmyynnin digitalisoituminen. Kännykkään saa nykyään niin liput kuin reittioppaan. Flinck visioi tulevaisuuden liikennettä siten, että 10 vuoden kuluttua katutasossa tulee olemaan nykyistä enemmän tilaa kävelijöille ja pyörille. Samalla uusien liikkumisen palveluja määrä kasvaa ja liikenteen automatisaatio tulee tapahtumaan lopulta ennemmin tai myöhemmin metron automatisoinnin haasteista huolimatta.

Podcast-sarjasta ajatuksia ja näkökulmia Helsingin digitalisaatioon

Miten Helsingistä tulee maailman toimivin ja parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki? Ajatuksia tähän on tarjottu Helsingin kaupungin omassa podcast-sarjassa, joka on halunnut luonnollisesti olla podcastien sarjassa maailman toimivin.

Podcastissa Helsingin digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama on keskustellut digitalisaatiosta kymmenen mielenkiintoisen vieraan kanssa. Sarjassa on kuultu myös Helsingin kaupungin omien digitalisaation muutossankarien tarinoita. Aiemmat jaksot voit kuunnella listasta tämän uutisen lopusta ja ne löytyvät muun muassa Spotifyssä. Koko podcast-sarja löytyy tästä linkistä.

Jaksot:

Jonna Pöllänen: Miltä Helsingin liikenne näyttää 10 vuoden päästä?
Jari Sarasvuo: Uskotko Helsingin muutokseen?
Teemu Roos: Tekeekö tekoäly kaupungista paremman?
Taru Tujunen: Miten muutosralli pidetään päällä?
Henkka Hyppönen: Voiko digitaalisessa muutoksessa saada pikavoittoja?
Fatim Diarra: Pitääkö pyytää lupaa vai pyytää anteeksi? 
Tiia Rantanen: Miten kaupungin viestinnästä saisi kiinnostavampaa?
Antero Vartia: Miten löytää oikeanlainen visio? 
Lauri Ratia: Miten rakennetaan muutokseen kykenevä tiimi?
Jan Vapaavuori: Miksi digitaalisuus pakottaa kaupungin muuttumaan?

Kolahtiko vai ei? Anna podcastista risuja ja ruusuja osoitteeseen  maailmantoimivinpodcast@hel.fi.

JAA