Gacha-robottibussi. Kuva: Justus Hirvi, Bonzu & Muji

Maailman ensimmäinen jokasään robottibussi Gacha ajoi neitsytmatkansa Helsingissä

Ensimmäinen säällä kuin säällä kulkeva robottibussi Gacha julkistettiin tänään Helsingissä. Ilman kuljettajaa liikkuva bussi on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen Mujin yhteistyön tulos. Bussin voi nähdä liikkuvan Espoossa jo huhtikuussa.
 
Gacha ajoi neitsytmatkansa tänään Helsingissä Kansalaistorilla keskustakirjasto Oodin edustalla. Robottibussi alkaa kyyditsemään ihmisiä Espoossa jo huhtikuussa. Gacha tullaan näkemään myöhemmin tänä vuonna myös Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Vantaalla. Sensible 4 kaavailee, että Gacha-busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla jo vuonna 2020. Yrityksen tavoitteena on, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä. Sensible 4 etsii tällä hetkellä uusia kumppaneita sekä edelläkävijäkaupunkeja yhteistyöhön.

Gacha on autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n ja tunnetun lifestyle-brändi Mujin yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi. Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas Mujin ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty. 

Yhdistelmä huipputeknologiaa ja kaunista muotoilua

Gacha sai alkunsa, kun robottibussien kanssa työskennellyt Sensible 4:n tiimi huomasi, etteivät autonomiset bussit kulje edes kevyessä tihkusateessa, saatika tyypillisessä suomalaisessa talvisäässä.
 
“Useimmat robottiautot pystyvät ajamaan vain ideaaleissa sääolosuhteissa ja hyvin merkityillä teillä. Sensible 4 on tehnyt lukuisia testejä Suomen Lapissa vaikeissa sääolosuhteissa ja niiden ansiosta olemme kehittäneet tämän ainutlaatuisen bussin”, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.
 
Gacha ei muistuta muotoilultaan perinteistä linja-autoa. Siinä ei tarvita erillistä tilaa kuljettajalle ja penkkirivien sijaan kymmenen istuinta on aseteltu bussin seinustoille jättäen lisätilaa matkustajille. Erityisen Gachasta tekee se, että siinä ei ole perinteistä etu- ja takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan molempiin suuntiin. Bussin kiertää kauttaaltaan ohut led-näyttö, jossa yhdistyvät opasteet sekä bussin ajovalot. Idea Gachan nimeen on tullut japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa leluautomaateista saatavaa lelukoteloa. Sen muotokieleen perustuu myös Gahcan design.

Sensible 4:n ja Mujin yhteistyö todistaa pääkaupunkiseudun maineen kansainvälisesti houkuttelevana liiketoimintaympäristönä.

”Pääkaupunkiseutu on globaali edelläkävijä älykkäiden liikkumisratkaisujen kehittämisessä. Tähän on useita syitä.  Yksi niistä on uusille kokeiluille suotuisa lainsäädäntö, joka ei ainoastaan salli autonomisten ajoneuvojen käytön julkisilla teillä, vaan myös kannustaa kuljetuspalvelujen digitalisointiin. Lisäksi viimekesäinen sääntelyn purkaminen helpottaa uusien liikennepalvelujen pääsyä markkinoille. Pääkaupunkiseudulla on myös useita testisalustoja, jotka mahdollistavat uusien älykkäiden liikkumisratkaisujen kehittämisen, ja kaupungista löytyy maailman ensimmäinen ”liikkuminen palveluna” -ekosysteemi (”Mobility as a Service, MaaS), kertoo Marja-Liisa Niinikoski, Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja.

Helsinki Business Hubilla (HBH) on ollut oleellinen rooli Mujin ja Sensible 4:n yhteistyön syntymisessä. Helsinki Business Hub on pääkaupunkiseudun kaupunkien ja Uudenmaan liiton omistama yhtiö, jonka tehtävänä on edistää ulkomaisten yritysten sijoittumista pääkaupunkiseudulle sekä edistää suomalaisten ja ulkomaalaisten yritysten välistä kansainvälistä liiketoimintaa.

Lisätietoa

Gacha Muji

Helsinki Business Hub