Espalla yksinäinen kävelijä keväässä.

Lapsille, nuorille ja perheille on tarjolla monenlaista tukea koronatilanteessa

Koronatilanne on tuonut haasteita monien perheiden arkeen. Helsingin kaupunki haluaa muistuttaa, että perheet eivät ole yksin ja että tarjolla on monenlaista tukea poikkeustilanteessakin. Tukea tarjotaan myös yhteistyössä Helsingin seurakuntien ja järjestöjen kanssa.

Tästä päivittyvästä koosteesta löytyy kaupungin, seurakuntien sekä järjestöjen tukipalveluja koronatilanteessa.

Kaupungin palvelut

Päiväkotilapset ja koululaiset

Koulunkäyntiin liittyvä puhelinneuvonta toimii suomeksi ja englanniksi numerossa 09 310 10025. Palvelua saa arkisin kello 9–18. Neuvonnassa vastataan helsinkiläisten oppilaiden ja opiskelijoiden koulunkäyntiin liittyviin kysymyksiin. Ruotsinkielistä opetusta koskeviin kysymyksiin vastataan numerossa 09 310 10027 samoina palveluaikoina.

Esi- ja perusopetuksen psykologit ja kuraattorit ovat oppilaiden sekä heidän huoltajiensa tukena koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Kuraattoriin tai psykologiin saa yhteyden puhelimitse, sähköpostilla tai Wilman kautta. Yhteystiedot löytyvät löytyvät oman koulun tai päiväkodin verkkosivuilta. Mahdollisuus yksilötapaamisiin pyritään turvaamaan kaikissa tilanteissa ja tapaamisia voidaan pitää myös etäyhteyden välityksellä. 

Oppilashuolto palvelee suomenkielisiä perusopetuksen oppilaita ja huoltajia myös verkossa: www.jelppii.fi -sivuston chat on avoinna arkipäivisin kello 10.00–16.00.

Nuoret  

Nuorisotyötä tehdään poikkeusoloissa sosiaalisen median kanavissa ja ulkona jalkautuvan nuorisotyön avulla. Nuoret voivat chatata  SekaisinChatissa ja Ärligt talat-chatissa. Alueellisten nuorisotalojen käyttäjille tarjotaan apua ja tekemistä sosiaalisessa mediassa. Pääasialliset some-kanavat ovat Instagram, Whatsapp, SnapChat ja Discord, mutta monia muitakin kanavia on käytössä. Suositun TikTok-sovelluksen avulla on järjestetty mm. tanssitunteja.  Alueelliset nuorisotalot löytyvät osoitteesta www.munstadi.fi

Toisen asteen opiskelijat

Toisen asteen opiskelijahuollon psykologit ja kuraattorit tukevat opiskelijoita oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä. Kuraattoriin tai psykologiin saa yhteyden puhelimitse tai sähköpostilla. Yhteystiedot löytyvät oman oppilaitoksen verkkosivuilta sekä osoitteesta http://www.toisenasteenyhteys.fi/fi/. Jos oman toimipaikan psykologi tai kuraattori ei ole käytettävissä, opiskelija voi vapaasti kääntyä muiden lukioiden tai Stadin Ammattiopiston opiskelijahuoltohenkilökunnan puoleen. Opiskelijahuollon toimijat järjestävät yksilökohtaiset tapaamiset opiskelijoiden kanssa tilanteen mukaan oppilaitoksen tiloissa tai muussa soveltuvassa paikassa tai turvallisen etäyhteyden välityksellä. 

Opiskeluterveydenhuolto

Opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat käytettävissä myös poikkeustilanteen aikana ja saatavilla kaikissa oppilaitoksissa. Terveydenhoitajan tavoittaa ensisijaisesti puhelimitse tai sähköisen asioinnin kautta. Lisäksi yhteydenottopyynnön voi jättää wilmassa tai sähköpostitse. Opiskeluterveydenhuollossa tuetaan kiireellisten tartuntatautiselvitysten lisäksi mielenterveyden kysymyksissä sekä raskauden ehkäisyssä ja jälkiehkäisyssä myös koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia nuoria. Opiskeluterveydenhuollon keskitetty palvelu toimii osoitteessa Mechelininkatu 46 A, 4. kerros. Soitathan ennen saapumista numeroon 050 310 5547.

Perheet

Perheiden tuen pysyvänä yhteydenottokanavana toimii kaupungin lapsiperheiden sosiaalineuvonta. Neuvontaan yhteyttä ottavien tilanteesta tehdään palvelutarpeen arviointi ja ohjataan tarpeellisiin avun ja tuen kanaviin. Jos asiakkaalle sopii, palveluja voidaan ohjata kaupungin pysyvien palvelujen lisäksi Helsingin seurakuntien ja järjestöjen palveluihin. Asiakas voi ottaa neuvontaan yhteyttä puhelimitse tai Tarvitsen apua -napilla.

Puhelinneuvonnan numero on 09 310 15454. Numero palvelee arkisin kello 9–12. Ruotsinkielistä palvelua tarjotaan maanantaisin kello 9–12. Numerossa on takaisinsoittopalvelu.

Yhteyttä voi ottaa myös ympäri vuorokauden käytössä olevalla Tarvitsen apua -napilla Perheentuki-sivustolla, johon on koottu perheiden palveluja. Tarvitsen apua -nappi löytyy verkkosivun oikeasta alareunasta. Sosiaalialan ammattilaiset vastaavat yhteydenottoihin noin kolmen arkipäivän kuluessa.

Helsinkiläiset lasten ja nuorten perheet saavat palveluja perhekeskuksesta. Yhteyttä voi ottaa matalalla kynnyksellä ja rohkeasti. Yhdessä voidaan ratkoa esimerkiksi kasvatuspulmia, vanhemmuuden haasteita tai kuormittavaa arkea. Neuvoja ja apua saa myös teini-ikäisten asioihin. Lapsiperheiden sosiaalineuvonnan puhelinpalvelu vastaa arkisin kello 9–12 numerossa 09 3101 5454. Ruotsinkieliset työntekijät vastaavat samassa numerossa maanantaisin klo 9–12. Lapsiperheiden kotipalvelun palveluajat arkisin klo 8–13 (asiakaskäyntien muutokset klo 7–13).

Lastensuojeluun liittyvissä asioissa tai tuen tarpeen ollessa kiireellinen voi olla yhteydessä arkisin kello 8.15–16 oman alueen lastensuojelun päivystykseen ja virka-ajan ulkopuolella sosiaali- ja kriisipäivystykseen.

Chat-tukea nuorille, aikuisille ja neuvolan asiakkaille

Nuorten chatissa 16–29 -vuotiaita helsinkiläisiä nuoria palvelevat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Chatti palvelee myös Helsingissä opiskelevia ulkokuntalaisia, jotka kuuluvat opiskeluterveydenhuollon piiriin. Nuorten chatti on auki arkisin klo 12–16 ja se löytyy osoitteessa: www.hel.fi/nuoret.

Oppilashuolto palvelee perusopetuksen oppilaita ja huoltajia myös verkossa: www.jelppii.fi -sivuston chat on avoinna arkipäivisin klo 10.00-16.00.

NeRo-neuvolarobotti vastaa neuvolan asiakkaita mietityttäviin kysymyksiin kaikkina vuorokauden aikoina. Helsingin neuvolan chatissa terveydenhoitaja on paikalla arkisin klo 10-14. Chatissa voi keskustella terveydenhoitajan kanssa anonyymisti ja tarvittaessa terveydenhoitaja pyytää asiakasta tunnistautumaan. Tunnistautumisen avulla terveydenhoitaja voi palvella henkilökohtaisemmin. Neuvolan chatti ja NeRo löytyvät osoitteesta www.perheentuki.fi.

Aikuissosiaalityön sosiaalineuvonta palvelee puhelimitse arkisin kello 9–16 p. 09 310 44400 ja chatissa kello 9–16. Chat löytyy osoitteesta www.hel.fi/sosiaalineuvonta.

Vammaistyön kehitysvammapoliklinikan psykologien puhelinpalvelu perheille

Puhelinpalvelu palvelee arkisin kello 9–11 numerossa: 040 1953054. Kehitysvammapoliklinikan psykologien Covid-19 -pandemian aikainen puhelinpalvelu on tarkoitettu erityishuollon asiakkaiden perheille. Psykologien kanssa voit keskustella perheenne tilanteesta ja yhdessä miettiä keinoja perheen jaksamisen tukemiseksi.

Vammaistyön tuntituki-palvelu perheille

Toimintakeskus Tanhuassa järjestetään Tuntituki-toimintaa nuorille aikuisille ja aikuisille asiakkaille, jotka tarvitsevat lyhytkestoista hoitoparkkityyppistä toimintaa korkeintaan 2–3 tuntia viikossa. Palvelu sisältää kuljetuksen, mutta ei aterioita. Lisätietoa toiminnasta voi kysyä omalta sosiaalityöntekijältä. Tuntituki-toimintaa on mahdollista hakea myös kotiin esimerkiksi ulkoiluun lapsen kanssa tai lyhytkestoiseen hoitoapuun korkeintaan 2–3 tuntia viikossa mahdollistamaan esimerkiksi vanhemman kaupassa käynnin. Lisätietoja voi kysyä niin ikään omalta sosiaalityöntekijältä tai omaishoidon tuen sosiaaliohjaajalta.

Virtuaalista päivätoimintaa vammaisille henkilöille

Helsingin Kaupungin Vammaispalvelut tarjoaa virtuaalisen päivätoiminnan palvelua. Toiminta on maksutonta ja kaikille avointa, mutta se on suunnattu erityisesti vammaispalvelun asiakkaille. Toiminta on ryhmätoimintaa, joka tarjoaa asiakkaille tietoa, sosiaalisia kontakteja ja osallistavaa tekemistä kotiin. Osallistuakseen toimintaan asiakas tarvitsee tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen sekä nettiyhteyden. Virtuaalisen päivätoiminnan ohjaajat auttavat asiakkaita, heidän läheisiään ja ryhmäkodin henkilökuntaa kaikissa tarvittavissa teknisissä säädöissä.

Virtuaalisen päivätoiminnan ryhmät toimivat arkisin kello 9.30–11 ja 12.30–14. Ryhmissä mm. keskustellaan, tanssitaan ja pelataan pelejä. Mukaan toimintaan voi ilmoittautua sähköpostilla ida.paakkunainen@hel.fi tai soittamalla 050 3968 233.

Kirkon ja järjestöjen palveluja

Helsingin seurakunnat

Helsingin seurakuntien palvelut on avointa apua ja tukea perheille, lapsille ja nuorille. Kesäsuunnitelmat ovat menneet monessa helsinkiläisessä perheessä uusiksi. Lasten ja nuorten kesän viettoon etsitään uusia ratkaisuja sekä perheissä että seurakuntien kasvatuksen ammattilaisten parissa. Helsingin seurakuntien diakoniatyöntekijät ohjaavat kysyjää palvelujen pariin. Perheneuvonta auttaa parisuhteen ja perheen ristiriidoissa. Pappien kanssa voit keskustella, kun maailmantilanne mietityttää ja kaipaat henkistä ja hengellistä tukea.

HelsinkiMissio

HelsinkiMissiolla on muun muassa palveluita lapsiperheille, perhetoimintaa lapsiperheiden vanhemmille ja nuorten tukihenkilötoimintaa.

Kirkkopalvelut

Kirkkopalveluilla on tarjolla muun muassa ruoka-apua. Hakukoneella löytyy Helsingin ruoka-avun jakelupaikat.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Vanhempainpuhelimessa voi puhua mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Keskustelua vetävät MLL:n kouluttamat päivystäjät. Yhteyttä voi ottaa nimettömänä puhelimitse, chattaamalla tai kirjoittamalla nettikirjeen. Kaikki yhteydenotot ovat luottamuksellisia, puheluita ei nauhoiteta eikä henkilöllisyyttäsi pystytä selvittämään. Puhelu on maksuton. Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277.

Lasten ja nuorten puhelin päivystää numerossa 116 111. Sinne voi soittaa: arkisin kello 14–20 ja viikonloppuna kello 17–20. Puhelin on avoinna vuoden jokaisena päivänä. Puhelu on ilmainen ja sinne voi ottaa yhteyttä nimettömästi.

Lasten ja nuorten chatissa voi jutella luottamuksellisesti ja nimettömästi vapaaehtoisen päivystäjän kanssa, ihan mistä tahansa aiheesta. Lasten ja nuorten chat on auki sunnuntaista keskiviikkoon klo 17–20. On myös mahdollista varata chat-aika.

Nuortennetin keskustelupalstalla voi jutella toisten nuorten kanssa elämän iloista ja suruista – kaikesta siitä mikä elämässä on jännittävää, kiinnostavaa tai huolestuttavaa. Keskustelut ovat turvallisia, koska jokainen keskustelun aloitus ja vastaus tarkistetaan ennen julkaisua.

Väestöliitto

Väestöliiton palvelut korona-aikana löytyvät kootusti Väestöliiton verkkosivuilta.

Hyvä kysymys -palvelusta löytyy artikkeleita, videoita, kursseja, testejä ja podcasteja vanhemmuuden ja parisuhteen tueksi.

Perhepulma-chatissa voi keskustella kahden kesken Väestöliiton asiantuntijan kanssa ilman ajanvarausta vanhemmuuden, parisuhteen tai arjen asioista. Perhepulma-chat on avoinna arkisin klo 9.30-11.30. Voit myös keskustella palvelussa koronan aiheuttamista huolista, tunteista ja arjen pulmista.

Isovanhemmat voivat keskustella mieltä askarruttavista asioista Isovanhempien puhelimessa. Keskustellessa voi halutessaan pysyä nimettömänä. Neuvonta on maksuton. Puhelu maksaa tavallisen puhelun hinnan. Soittoaika on torstaisin kello 12–13 numerossa 040 4802100.

Väestöliitto tarjoaa maksuttomia palveluja parisuhdekysymyksiin. Apua löytyy esimerkiksi parisuhdepuhelimesta. Maksuttomat parisuhdepalvelut löytyvät täältä.

Väestöliitto tarjoaa myös psykoterapeutin chattia nuorille aikuisille.

Kaikki nuorille ja nuorille aikuisille suunnatut palvelut ja tietoaineistotlöytyvät täältä.


Sivua on päivitetty 7.5.2020 klo 12.05


Lisää aiheesta:

Ajankohtaista koronaviruksesta


Kuva: Marja Väänänen.