Anni Sinnemäki ja Minna Perttula pääsivät todistamaan, kuinka kiitollisia kaupunkilaiset ovat uudesta lauttayhteydestä.

Laajasalosta tuli merellisten keksintöjen testauspaikka

Pääkuva: Apulaispormestari Anni Sinnemäki ja merellisen strategian projektipäällikkö Minna Perttula pääsivät todistamaan, kuinka kiitollisia kaupunkilaiset ovat uudesta lauttayhteydestä.

Koronakevät nosti lähimatkailun ennennäkemättömän tärkeäksi. Helsingissä on haettu kaupungin strategian mukaisesti keinoja hyödyntää kestävästi upeaa rantaviivaa ja saaristokohteita jo ennen poikkeusaikaa.

Laajasalo on hyvä esimerkki siitä, kuinka merellisten kohteiden saavutettavuutta kehitettiin eteenpäin myös pandemia-aikana.

– Laajasalosta on tullut tänä kesänä todellinen merellisen innovatiivisuuden hotspot, paikka, jossa on päästy kokeilemaan aivan uusia juttuja, iloitsee merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula.

Hän ihasteli yhdessä apulaispormestari Anni Sinnemäen kanssa Laajasalon rantoja ja niiden uusia kestävään kehitykseen pohjaavia aktiviteetteja elokuun loppupuolella ennen kesäkauden päättymistä.

Osittain aurinkosähköllä kulkenut lauttaliikenne Laajasalon Reposalmen ja Vartiosaaren rannalta loppui tältä kesältä viikonvaihteessa, mutta Perttula ja Sinnemäki ehtivät kyytiin vielä ennen sitä.

Laajasalolaiset ovat muiden Vartiosaareen matkanneiden tavoin kiitelleet ahkerasti lauttayhteyttä. 

Tämä tuli jälleen todistetuksi, sillä joukko saaresta palanneita kesäpäivän viettäjiä tunnisti apulaispormestarin ja kiitti vuolaasti uudesta merellisestä yhteydestä. 

Callboats-lauttaliikennöinti Laajasalon Reposalmen ja Vartiosaaren välillä on ollut vilkasta koko kesän.
Callboats-lauttaliikennöinti Laajasalon Reposalmen ja Vartiosaaren välillä on ollut vilkasta koko kesän. 

Laajasalolaiset aktiivisia ja avarakatseisia

Perttula muistuttaa, että laajasalolaiset voivat kiittää lauttayhteydestä omaa aktiivisuuttaan. Sähköllä kulkeva yhteys toteutettiin osittain OmaStadin avulla. Kaupunginosan asukkaat olivat toivoneet Vartiosaaren yhteyttä osallistuvan budjetin avulla toteutettavaksi.

Projektipäällikkö Raimo Tengvall Forum Virium Helsingistä kertoo, että sähkölauttayhteyttä vauhditti myös tavoite saada avattua Vartiosaarta laajemmin ulkoilukäyttöön.

– Lisäksi Forum Virium auttaa älykkään liikenteen testaamisessa ja kustansi sähkölautan tarvitseman infran, Tengvall kertoo.
Forum Virium Helsinki on kaupunkikonserniin kuuluva yhtiö, joka kehittää uusia digitaalisia palveluja yhdessä yritysten, Helsingin kaupungin, julkisten toimijoiden sekä kaupunkilaisten kanssa.

Raimo Tegnvall kertoo, että  Forum Viriumin Mobility Launchpad -hanke oli mukana Laajasalon lauttakokeilussa.

Raimo Tegnvall kertoo, että Forum Viriumin Mobility Launchpad -hanke oli mukana Laajasalon lauttakokeilussa.

Callboats-lautan ja sen mobiilisovelluksen liikennöintiä edustava Matti Nieminen oli ottanut yhteyttä Forum Viriumiin selvittääkseen, olisiko Helsingissä mahdollista kokeilla kutsukyyti-palvelua sähköveneellä.

Nieminen on kesän kokeilusta erittäin hyvillään. Kokeilu on onnistunut niin hyvin, että sähkölauttaliikennettä jatkettaneen tai siitä saatetaan tehdä jopa pysyvä osa Helsingin vesiliikennettä.

Niemistä hymyilyttää hänen kertoessaan, että oikeastaan ainoa arvostelu on tullut matkan kestosta: se on kuulemma liian lyhyt – ihmiset istuisivat mielellään pidempäänkin hiljaisen lautan kyydissä.

Yhteensä Vartiosaareen vietiin lautalla noin 7 200 henkilöä, joista lipun maksaneita oli 5 500. Lisäksi Reposalmen yli kuljetettiin satoja koiria. 

Matti Nieminen on hyvillään siitä, että uudenlaisen kutsukyytisähköveneen liikennöintiä päästiin testaamaan Laajasalossa.

Matti Nieminen on hyvillään siitä, että uudenlaisen kutsukyytisähköveneen liikennöintiä päästiin testaamaan Laajasalossa.

Ekomökkejä upealle paikalle

Laajasalon rannoilla tapahtuu muutakin. Vartin pyörämatkan päässä kaupunginosan upeaa rantaa esittelee Tuomas Autio, energia- ja vesiomavaraisia ekomökkejä kehittävän Majamajan toimitusjohtaja.

Tuomas Autio esitteli ekomökkiä ja sen edestä avautuvaa maisemaa kaupungin edustajille. (Kuva: Ilkka Ranta-aho)

Tuomas Autio esitteli ekomökkiä ja sen edestä avautuvaa maisemaa apulaispormestari Anni Sinnemäelle.  

Ensimmäinen ekomökki on viimeistelyä vaille valmis, ja sitä pääsee varaamaan kuluvan syksyn aikana.

Autio kertoo, että poikkeuksellinen koronakevät tiesi etenkin tuotantoon omat mutkansa. Hän on hyvillään, että erikoisesta tilanteesta huolimatta nyt ollaan näin pitkällä. Aihe on entistäkin ajankohtaisempi, ja omavaraisen mökin pilottikäyttö voidaan pian aloittaa.

Hän lähettää erityiskiitokset Helsingin kaupungille, erityisesti kaava-asioita hoitaneille.

– Etenkin Laajasalon kaavatiimin kanssa asioiminen on ollut todella asiantuntevaa.

Majamajan ekomökit rakennetaan ympäröivää maisemaa ja maastoa rikkomatta. Hän vertaa niiden toimintaa kännyköihin: Nokia irrotti aikoinaan viestinnän verkoista, ja Majamaja tekee tämän mökeille. Ne eivät tarvitse sähkö-, vesi- tai viemäriverkostoa vaan hyödyntävät esimerkiksi aurinkoa ja sadevettä. Majamaja-konseptin suunnittelija on arkkitehti Pekka Littow.

Ensimmäisen mökin naapurustoon on tarkoitus saada neljä mökkiä lisää. 

Merellisyyden kehittäminen jatkuu

Sinnemäki kertoo olevansa hyvillään, että Helsingin merellisyyden kehittäminen jatkui aktiivisena myös poikkeuskuukausina.

Uudet lauttayhteydet ja mahdollisuudet yöpyä lähellä ovat pandemian takia erittäin tervetulleita.

– Merestä on tullut meille entistäkin tärkeämpi. Meri tuo tunteen siitä, että maailma ei sittenkään sulkeudu eikä pääty tähän, Sinnemäki pohtii.

Merellistä strategiaa laadittaessa ei arvattu, kuinka suureen arvoon lähirannat ja saaret nousevat, ja kuinka nopeasti.

Sinnemäki muistuttaa, ettei merellinen kehittäminen jää tähän. Työ on pitkäjänteistä, ja asioita viedään jatkuvasti eteenpäin, oli sitten kyse rantareitin ja sen tapahtumien kehittämisestä tai yhteistyöstä merellisten kohteiden yrittäjien kanssa

Myös Perttula korostaa vuoropuhelua yrittäjien kanssa.

– Rannoille ja saariin saadaan kaupunkilaisten ja matkailijoiden toivomia palveluja ainoastaan yhteistyössä yritysten kanssa.

Hän huomauttaa, että Laajasalossa hyvänä vauhdittajana olivat lisäksi nimenomaan alueen asukkaat.

Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Ilkka Ranta-aho

Lue lisää

Aurinkosähkölautan ideasta kutsuvenekokeiluksi

Hel.fi/Saaristossa

My Helsinki – Merellinen Helsinki

Palvelukartta.fi/merihelsinki

Helsingin merellinen strategia