Kaupungin digineuvojapäivät kaupungintalolla 12.12.2019

Kaupungin digineuvojat opastavat arjen haasteissa

Hyvin toimivassa kaupungissa arki sujuu. Se onnistuu, kun hyödynnetään entistä enemmän digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia. Digitalisaation myötä monella on huoli, että kaupungin palvelut heikentyvät tai muuttuvat liian vaikeiksi käyttää. Kaupungin digineuvojat tekevät työtä sen puolesta, että kaikki pysyvät mukana.

Kaupungin palveluiden on oltava kaikkien asukkaiden tavoitettavissa, myös niiden, joilla ei ole teknologista osaamista. Kaikille kaupunkilaisille on tarjolla maksutonta digineuvontaa kirjastoissa, asukastaloissa, vanhusten palvelukeskuksissa ja nuorisotaloissa.

Digineuvojina toimivat sekä kaupungin työntekijät että vapaaehtoiset digineuvojat. Voit saada apua tietoteknisiin kysymyksiin, sähköiseen asiointiin ja laitteiden käyttöön liittyen.

Oma innostus auttaa vapaaehtoista digineuvojaa

- Opastamiseen on lähdettävä ilon kautta - mitä kaikkea kivaa voisit tällä kännykällä tehdä. Ei se saa olla pakonomaista. Oppi tulee siinä sivussa, valottaa Kansalaisareenan vuoden 2019 vapaehtoiseksi neuvojaksi valitsema Lea Grönlund digiopastajan työtä.

Lea Grönlund

Kännykkäopastuksen koordinaattori Lea Grönlund, Enter ry

- Pikkuhiljaa sitten opastamisessa edetään pankkiasioiden ja muiden asioiden hoitoon. Että sen innon saisi tartutettua toisiin, että tossa on jotain! Tartuttaa innon ja uskon tekemiseen. ”Kun tuokin osaa niin minäkin”, Grönlund pohtii.

Lea Grönlund on ollut mukana neuvontatyössä jo noin 20 vuotta ja vetää Enter ry:n kännykkä- ja tablettiopastusryhmiä Kampin palvelukeskuksessa. Sen lisäksi hänellä on tietoiskuja ja luentoja. Ryhmät kokoontuvat joka viikko. Ryhmiin on ennakkoilmoittautuminen ja mukaan otetaan noin 13 opastettavaa ja saman verran vapaaehtoisia neuvojia. Jokaiselle varataan 1 ½ tunnin henkilökohtainen opastus.

Enter ry on tieto- ja viestintätekniikasta kiinnostuneiden ikäihmisten yhdistys, jonka tietokone-, tabletti- ja kännykkäopastus on avointa ja maksutonta kaikille senioreille. Opastajina toimivat Enterin vapaaehtoiset vertaisopastajat.

- Parasta ja tärkeintä tässä työssä on oma innostus. Uudet asiat kiinnostaa. On hienoa, kun ihmiset muistavat myöhemminkin ja tulevat kysymään kun tarvitsevat apua "Minulla on tämä uusi laite että mitenkä sen kanssa toimitaan?" Yhdessä voidaan asentaa vaikka pankkisovellus kännykkään ja testata miten toimii, Grönlund kertoo.

Älypuhelinten käytön opastus kasvussa

Digineuvonnassa älypuhelinten osuus on kasvanut merkittävästi, noin puolet hakee tukea puhelimen käyttöön. Tarvitaan tavallista laitetukea mutta myös entistä enemmän tietoa pilvipalveluista ja sähköisestä asioinnista.

Tietokoneopastuksissa ei enää niin paljon kysytä laitteen perushallinnasta vaan tarvitaan apua päivityksiin. Tablettiopastuksissa keskitytään tällä hetkellä entistä enemmän päivityksiin ja sähköiseen asiointiin.

Lisää aiheesta: Enter ry:n lokakuu 2019 opastusaihekysely (pdf)

Miten kaupunki tukee

Helsingin kaupunki pyrkii pitämään huolen siitä, että kaupungin palvelut ovat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia ja ettei kukaan jää niiden ulkopuolelle. Digitaalisten palveluiden tulee olla saavutettavia ja käytettäviä.

Kaupunki on tarjonnut eri tyyppistä digitukea ja opastusta asukkailleen jo parinkymmenen vuoden ajan. Alkuvaiheen ”näin käytät hiirtä” -tyyppisestä opastuksesta on siirrytty yhä enemmän siihen, että ihmisiä opastetaan alati muuttuvien mobiililaitteiden ja -palveluiden käytössä.

Kaupungin digineuvojille järjestetään säännöllistä koulutusta ja verkosto, jonka kautta on mahdollisuus tavata muita digineuvojia.

- Tällä hetkellä kaupungilla on noin 280 digiopastajaa sekä kaupungin työntekijöitä että vapaaehtoisia. Suurin osa on digineuvojista on Enter ry:n kouluttamia. Eniten digineuvontaa annetaan kirjastoissa ja palvelukeskuksissa, kertoo erityissuunnittelija Ari Tammi kaupunginkansliasta Helsingin digineuvojien koulutuspäivillä 12. joulukuuta kaupungintalolla.

- Kaikki pidetään samassa veneessä mukana. Se ei onnistu ilman digineuvojien työtä. Digitukitarve ei vanhene - aina tulee uutta, muistuttaa Tammi.

Digituki voi olla lähitukea, vertaistukea, kotidigitukea, koulutusta. Digiopastus on pääosin suomenkielistä. International House Helsinki (IHH)  ja Helsinki-Info antavat tukea useammalla kielellä.

Lisää aiheesta:

Kaupungin digineuvonta

Helsinkikanavalla videoita digineuvonnasta

Enter ry

International House Helsinki (IHH)

Helsinki-Info

Söker du handledning på svenska?

Are you looking for ICT-tutoring in English?

Kansalaisareena


JAA