Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Lonnan saari. (Havainnekuva: Zoan)

Helsinki tavoittelee miljoonaa virtuaalimatkailijaa vuonna 2019

Slushissa esiteltävä VR-Helsinki tähtää kestävän matkailun palvelualustaksi. Helsinki on luonut ainutlaatuisen virtuaalisen kaupunkikokemuksen yhteistyössä VR-studio Zoanin kanssa.

Virtuaalinen Helsinki on 3D-mallintamalla virtuaalitodellisuuteen tuotettu digitaalinen kaksoiskappale (“digital twin”) Helsingistä. Tavoitteena on profiloitua VR/AR-osaamisen keskittymänä sekä houkutella VR-Helsinkiin miljoona kävijää ensi vuoden aikana.

”Virtuaalinen matkustaminen on globaalisti kiinnostava ja kasvava teema. Virtuaalinen kokemus myös markkinoi kohdetta ja tarjoaa uuden elämyksellisen tavan kokea kaupunki. Virtuaalinen kaupunkikokemus tukee hyvin myös Helsingin tavoitetta olla kestävän matkailun edelläkävijäkaupunki ja vahvistaa tunnettuuttamme digitaalisia innovaatioita hyödyntävänä kaupunkina, perustelee Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto.

Urbaania elämää, designia ja luontoa

Helsinki voitti äskettäin Euroopan komission uuden European Capital of Smart Tourism -kilpailun, jossa arviointikriteereitä olivat muun muassa matkailun kestävä kehittäminen, digitalisaation hyödyntäminen matkailupalveluissa, mielenkiintoinen kulttuuriperintö ja matkailutarjonnan innovatiivisuus. VR-Helsingissä yhdistyvät samat teemat.

Slushissa esiteltävässä virtuaalisessa kaupunkikokemuksessa vierailija pääsee elämykselliselle kierrokselle Senaatintorille, Alvar Aallon kotitaloon Munkkiniemessä sekä Lonnan saareen. Kierrosta siivittävät musiikki ja vaihtuvat vuodenajat.

Sisältöjä myös palveluntarjoajilta

Monet matkailualan toimijat käyttävät VR-laseilla katseltavia 360-videoita kohteidensa markkinointiin. Virtuaalisen Helsingin toimintaperiaate on erilainen. Tietokoneella rakennetussa Helsingissä kävijä voi liikkua vapaasti ja kaupunkiin voi tuottaa erilaisia elämyksiä. Tulevaisuudessa VR-Helsinki on digitaalinen alusta, joka mahdollistaa myös palveluntarjoajien liiketoiminnan.

”Matkailija voi esimerkiksi käydä 1900-luvun alun Helsingissä tai ostaa suomalaista designia, joka tulee postissa kotiin. Ja kun virtuaalitodellisuus lähitulevaisuudessa muuttuu sosiaaliseksi, eri puolilla maailmaa asuvat ystävät voivat kohdata ja seikkailla yhdessä virtuaalisissa kohteissa", kertoo Zoanin perustaja ja toimitusjohtaja Miikka Rosendahl.

”Helsinki haluaa tarjota matkailijoille entistä vaikuttavampia elämyksiä. Virtuaalinen kaupunkikokemus tarjoaa rajattomat mahdollisuudet vierailla Helsingissä, kun matkalle voi lähteä omalta kotisohvalta. VR-Helsinkiä voidaan hyödyntää myös Helsingin myynnissä kongressi- ja tapahtumakaupunkina", sanoo Laura Aalto.

"Kuluttajat ovat myös yhä tietoisempia matkailun ilmastovaikutuksista ja haluavat tehdä vastuullisia ratkaisuja. Siksi on hyvä, että meillä on erilaisia vaihtoehtoja kokea Helsinki", Aalto jatkaa.

Virtuaalinen Helsinki tulee ensi vuonna saataville esimerkiksi VR-sisältökauppoihin ja erilaisiin tapahtumiin ja tiloihin ympäri maailmaa.

Sosiaalisessa mediassa

#HelsinkiVR #virtualhelsinki #myhelsinki #zoanvr #traveltech #virtualtourism
@zoanvr @myhelsinki


Lisätietoja

Virtual Helsinki

Video: Making of Virtual Helsinki


JAA