Suoraan sisältöön
Etusivu
A A A
Helsinki valittiin WTCF-verkoston vuoden 2019 vuosikokouksen isäntäkaupungiksi. Kuvassa vasemmalta Helsinki Marketingin Kaari Artemjeff ja Laura Aalto, Helsingin apulaispormestari Pia Pakarinen ja Helsinki Marketingin Wei Zhou.

Helsinki merkittävän matkailukokouksen isännäksi sekä kiinalaisen suuryrityksen kumppaniksi

Helsinki on valittu World Tourism Cities Federation (WTCF) -verkoston vuoden 2019 vuosikokouksen isäntäkaupungiksi. Valinta julkistettiin verkoston tämän vuoden vuosikokouksessa Los Angelesissa 19. syyskuuta 2017. Samalla julkistettiin, että kiinalainen suuryritys Tencent on valinnut Helsingin uuden mobiilisovelluksensa kumppanikaupungiksi.

Vuonna 2012 Pekingissä perustetun WTCF:n tavoitteena on tarjota alusta kansainväliselle matkailuyhteistyölle ja matkailun kestävälle kehittämiselle. Helsinki liittyi osaksi WTCF-verkostoa vuonna 2014. Peking ja Helsinki ovat olleet ystävyyskaupunkeja vuodesta 2006.

”Jäsenyys on osoittautunut hyödylliseksi erityisesti liiketoimintayhteyksien kannalta, sillä se on avannut Helsingille uusia yhteistyömahdollisuuksia Kiinassa. Kaupunkien merkitys kasvaa jatkuvasti myös matkailun toimialalla ja siksi Helsingille on tärkeää olla mukana myös kaupunkienvälisessä verkostossa”, Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto kertoo.

Laajaa medianäkyvyyttä saavan vuosikokouksen sijoittuminen Helsinkiin on samalla erinomainen näkyvyysmahdollisuus Kiinassa. Kokous tuo Helsinkiin lukuisan joukon korkean tason virkamiehiä ja matkailualan keskeisiä toimijoita.

”WTCF-verkoston vuosikokouksen saaminen osoittaa, että Helsingin maine osaavana ja luotettavana kongressi-isäntänä ja vetovoimaisena kohteena on vahva. On hienoa huomata, että Helsingin saavutettavuutta, hyvää infrastruktuuria, kaupunkiympäristöä sekä toimivuutta arvostetaan ja se tunnetaan kansainvälisesti”, toteaa Helsingin apulaispormestari Pia Pakarinen, joka oli yksi pääpuhujista verkoston Los Angelesin vuosikokouksessa.

Helsinki valittiin Kiinan suosituimman sosiaalisen median kumppanikaupungiksi

Juuri julkistetun sopimuksen mukaan kiinalainen suuryritys Tencent on valinnut Helsingin uuden mobiilisovelluksensa kumppanikaupungiksi. Lähes miljardille WeChat-käyttäjälle tarjottava uusi minisovellus on hyödyllinen muun muassa matkailijoille.

Helsingin kohteita ja tapahtumia esitellään sovelluksessa kuvin, tekstein, videoin ja interaktiivisin kartoin. Käyttäjät pystyvät tekemään palvelussa myös matkasuunnitelman. Minisovelluksen lisäksi Helsinki tulee yhteistyön tiimoilta näkymään myös muissa Tencentin palveluissa.

Helsingin ja Tencentin yhteistyö kasvattaa Helsingin tunnettuutta ja vetovoimaa kiinalaisten matkailijoiden keskuudessa. WeChat-palvelua käyttää tällä hetkellä jo yli 960 miljoonaa ihmistä.

”Kumppanuus kiinalaisen suuryrityksen kanssa on kunnianosoitus helsinkiläiselle matkailulle ja toimivalle kaupungillemme. Olemme ainutlaatuinen kokeiluympäristö uudelle sovellukselle. Sovelluksen kautta jaettava informaatio on suuri mahdollisuus helsinkiläisille yrityksille”, iloitsee apulaispormestari Pia Pakarinen.

Kiinalaisten matkailijoiden määrä Helsingissä voimakkaassa kasvussa

Kiinalaismatkailijoiden rekisteröidyt yöpymiset Helsingin majoitusliikkeissä ovat yli kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana.

Vuonna 2016 kiinalaisten (ml. Hongkong) rekisteröityjä yöpymisiä Helsingissä oli lähes 105 000. Vuoden 2017 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana mannerkiinalaisten yöpymiset kasvoivat 43,6 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Kiinalaisten matkailijoiden määrän kasvua on tukenut Finnairin vahva Aasian strategia, jonka myötä lentoyhteydet Helsingin ja Kiinan välillä ovat erinomaiset.


Lisätietoa

World Tourism Cities Federation
Tencent



JAA