Robottibussi. Kuva: Forum Virium

Helsinki maailman aktiivisimpia robottibussien testikaupunkeja

Helsinki on testannut robottibusseja määrätietoisesti jo vuodesta 2016. Kokeilut ovat kehittyneet ja laajentuneet vuosi vuodelta. Tänä vuonna itseajavan bussin kyytiin pääsee Kalasatamassa sekä ennätyspitkällä 2,5 km reitillä Vuosaaressa. Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali 2035 mennessä ja liikkumisella sekä liikenteellä on tärkeä rooli tavoitteen toteutumisessa.

Ruuhkaiset kadut täynnä henkilöautoja ovat haaste, jonka kanssa kasvavat kaupungit maailmalla kamppailevat. Myös Helsinki etsii keinoja vähentää liikenneruuhkia sekä autojen aiheuttamia päästöjä ja ilmastovaikutuksia. Keskeinen keino vaikuttaa tähän on joukkoliikenteeseen panostaminen, mutta sen osuus liikenteestä on viime vuosina pysynyt samana. Itseajavat robottibussit voivat kuitenkin tulevaisuudessa kasvattaa joukkoliikenteen suosiota. Siksi Helsinki onkin testannut niitä jo usean vuoden ajan.

“Tavoitteena on kokeilujen avulla oppia teknologisen kehityksen varhaisessakin vaiheessa robottibusseista mahdollisimman paljon, esimerkiksi miten kaupunkilaiset ottavat ne vastaan, miten ne toimivat osana joukkoliikennettä sekä mitä uutta ne voivat tarjota kaupunkilaisten liikkumiseen”, kertoo projektipäällikkö Jari Honkonen Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingistä.

Robottibussit voivat mullistaa joukkoliikenteen

Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali 2035 mennessä ja liikkumisella sekä liikenteellä on tärkeä rooli tavoitteen toteutumisessa. Siksi Helsinki kokeilee aktiivisesti uusia liikkumisen muotoja, joista robottibussit ovat keskeisiä. Tarjoamalla kaupunkilaisille päästöttömän liikkumisvaihtoehdon, robottibussit tukevat Helsingin hiilineutraalisuustavoitteita.

“Jos robottibussien teknologia kehittyy odotusten mukaisesti, ne voivat kehittää joukkoliikennettä entistä kustannustehokkaammaksi ja parantaa sen palvelutasoa: laajentaa sen ulottumista alueille, joihin linjat eivät nykyisin yllä sekä tihentää joukkoliikenteen vuorovälejä ja tuoda liikennevälineet helpommin saavutettaviksi”, Jari Honkonen kertoo.

Testattavaa robottibusseissa vielä riittää, joten myös kokeilut niiden parissa jatkuvat vielä pitkään. Älykkäitä ja ilmastoystävällisiä liikkumismuotoja edistämällä Helsinki edistää tavoitettaan tulla maailman toimivimmaksi älykaupungiksi.

Lisää aiheesta:

Forum Viriumin uutinen


JAA