Helsinki-Freedom neljä kampanjaosiossa ihmisiä kaupungissa.

Helsinki Freedom -osaajahoukuttelukonsepti voitti arvostetun City Nation Place -palkinnon

Helsinki Freedom -kampanjakokonaisuus on voittanut arvostetun City Nation Place-palkinnon kilpailun viestintästrategiasarjassa. Palkinto jaettiin Lontoossa 3. marraskuuta pidetyssä City Nation Place Global -konferenssissa.

Voitto tuli City Nation Place -palkinnon sarjassa Best Communication Strategy – Economic Development. Siinä arvioitiin viestinnän suunnittelua ja vaikuttavuutta liittyen paikan olemassa olevaan brändiin ja ottaen huomioon kohderyhmän mukainen viestintä. Lisäksi kiinnitettiin erityistä huomiota uusiin tapoihin hyödyntää omia kanavia ja ostettua mediaa luovalla ja tehokkaalla tavalla.

Helsingin kanssa voitosta kisasivat Ontario, Kööpenhamina, Kuala Lumpur ja Pohjois-Carolina. City Nation Place -palkinnon jakanut tuomaristo perusteli valintaansa kuvailemalla, että Helsinki Freedom -kokonaisuus vastasi erittäin konkreettiseen haasteeseen tuoden samanaikaisesti ja johdonmukaisesti esiin kaupungin ja sen brändin perusarvoja. Erityistä kiitosta sai myös kokonaisuuden media- ja kanavastrategia.

Helsinki Freedom pyrkii kasvattamaan  tunnettuutta ja vetovoimaa

Helsinki Freedom on kansainvälisen osaajien houkuttelun markkinoinnin kokonaisuus. Sen tavoitteena on kasvattaa Helsingin kaupungin tunnettuutta ja vetovoimaa sekä helpottaa paikallisten yritysten osaajapulaa. Helsinki Freedom kertoo Helsingistä uuden ajan vapaakaupunkina, jossa jokaisella on oikeus hyvään elämään, uraan, koulutukseen, hyvinvointiin ja toimivaan arkeen sekä mahdollisuus tehdä elämästään omannäköisen.

Markkinointikokonaisuus lanseerattiin marraskuussa 2020. Se koostui neljästä kampanjaosiosta. Kampanjan keskiössä oli Instagram-minidokumenttisarja, jonka toteutti viisi tunnettua paikallista dokumenttiohjaajaa. Taktisessa kampanjaosuudessa, Helsinki Freedom, home-delivered, järjestettiin kilpailu yhteistyössä paikallisten kasvuyritysten kanssa. Home-delivered-kampanjassa yhdistyi digitaalisuus ja fyysisyys sekä inhimillinen ote. Kilpailun voittajat saivat kymmenen Helsingin vapauksia edustavaa asiaa laatikossa kuljetettuna kotiovilleen aikana, jolloin koronan takia ei ollut mahdollista kutsua heitä Helsinkiin kokemaan vapauksia paikan päällä. Näiden lisäksi kokonaisuuteen kuului kansainvälisten osaajien ja opiskelijoiden lyhyitä tarinoita hyvästä elämästä Helsingissä sekä guerilla-kampanja Instagramissa ja Facebookissa. Helsinki Freedom -sisällöt ovat nähtävissä MyHelsinki-sivustolta.

Kilpailu kansainvälisistä osaajista on kovaa ja kaupungin rooli merkittävä, kun ihmiset harkitsevat muuttoa uuteen paikkaan. Samanaikaisesti Helsingin kansainvälinen tunnettuus on kohtalaisen heikko, eikä Helsinkiä helposti mielelletä mahdollisena uutena kotipaikkana.

Helsingin tulee panostaa entistä vahvemmin kaupungin yleisen tunnettuuden kasvattamiseen sekä arvo- ja tunnepohjaiseen markkinointiin pysyäksemme mukana kansainvälisessä kilpailussa, alleviivaa Helsinki Partnersin markkinointijohtaja Anu Syrmä.

City Nation Place (CNP) on Iso-Britanniasta käsin toimiva kaupunkimarkkinoinnin ja elinvoimaisten identiteettien kehittämiseen erikoistunut organisaatio. Se tuottaa tietoa, jolla voidaan tukea kaupungin maineen kasvattamista, investointien ja osaamisen houkuttelemista ja lisätä taloudellista kilpailukykyä. Alan johtaviin tapahtumiin kuuluva CNP-konferenssi keräsi tänä vuonna paikan päälle Lontooseen yli 100 päättäjää. Lisäksi 150 kaupunkien ja maiden edustajaa osallistui konferenssiin virtuaalisesti.

Lisää aiheesta:
Helsinki Freedom/MyHelsinki

City Nation Place Awards 2021

Kuva: Helsinki Marketing