Kuva Helsingin 2020 matkailuseminaarista Pasilan Triplasta

Helsingin matkailuseminaarissa korostui turvallisuus tulevaisuuden matkailun trendinä

Koronapandemia on johtanut matkailuelinkeinon maailmanlaajuiseen romahtamiseen. Terveyskriisi on mitä suurimmassa määrin myös matkailualan kriisi. Helsingin matkailuseminaari 2020 houkuttelikin yli tuhat osallistujaa mukaan keskustelemaan matkailualan tulevaisuudesta.

Helsingin matkailuseminaari pidettiin maanantaina 26.10.2020 hybriditapahtumana sekä Sokos Hotel Triplassa, että etänä netin välityksellä. Paikan päällä hotellissa pidettiin hyvää huolta tapahtuman turvallisuudesta muun muassa turvaväleistä, hengityssuojaimien käytöstä, käsidesin saatavuudesta ja logistiikan sujuvuudesta huolehtimalla.

Seminaariin osallistui yhteensä yli tuhat matkailualan toimijaa ja siitä kiinnostunutta. Koronapandemian runtelemalla matkailualalla katsotaan nyt tulevaisuuteen: puheenvuoroissa ja keskusteluissa pohdittiin mitä matkailualan pitäisi tehdä, kun koronakriisistä tullaan lopulta joskus ulos?

Tapahtuman avasi pormestari Jan Vapaavuori, joka peräänkuulutti taistelutahtoa. Pormestari vakuutti, että Helsinki on valmis tekemään kaikkensa, jotta alan yritykset selviytyvät ja pääsevät uuteen nousuun koronapandemian jälkeen.

”Helsinki on kärsinyt koronan vaikutuksista muuta Suomea voimakkaammin. Helsingin ekosysteemistä suuri osa on rakennettu hotellien, ravintoloiden, tapahtumien, ohjelmapalveluiden ja elämysten varaan. Jokaisessa kriisissä on kuitenkin myös mahdollisuus. Helsingin ominaisuudet – turvallisuus, toimivuus, luonnonläheisyys, käveltävyys ja sopiva ilmasto – ovat todennäköisesti juuri niitä asioita, joita tulevaisuuden vapaa-ajan matkailija, business-matkailija tai tapahtumanjärjestäjä hakee koronanjälkeisessä ajassa. Nyt oleellista on, että me pystymme hyödyntämään nämä ominaispiirteet entistä paremmin. Helsingin kaupunki on sitoutunut tekemään kaikkeensa, jotta matkailuala selviää ja nousee vielä paitsi entiseen, myös uuteen, loistoon”, Vapaavuori sanoi.

Tunne on tärkein

Helsingin elinkeino-osaston matkailun erityissuunnittelija Jukka Punamäki painotti, että kilpailu tulee olemaan poikkeuksellisen kovaa, kun kriisi vihdoin loppuu ja rajat aukeavat. Tiedolla johtaminen sekä digitalisaatio ovat tärkeitä kokonaisuuksia, sillä matkailun kehittämisen ja markkinoinnin pitää perustua dataan, jotta tiedämme kenelle markkinoidaan, mitä markkinoidaan, miten markkinoidaan.

”Kestävän matkailu sekä turvallisuus tulevat korostumaan entisestään. Matkailijoille turvallisuuden tunne on elintärkeä. Vaikka turvallisuus olisikin kohdallaan, sillä ei ole merkitystä, jos matkailijasta ei tunnu turvalliselta”, Punamäki toteaa.

Helsinki Marketingin toimitusjohtajan Laura Aallon mukaan matkailijoiden katse kääntyy tulevaisuudessa lähelle. Tästä osoituksena on tänä kesänä ollut Senaatintorin ruokaterassi, joka keräsi pääasiassa helsinkiläisiä vierailijoita. Kaupunkilaiset hakevat uusia kokemuksia ja tapoja käyttää kaupunkia.

Myös Aalto pitää turvallisuutta isona matkailutrendinä tulevaisuudessa. Matkailijat välttelevät suuria kaupunkeja ja Helsinki on tässä vahvoilla: Helsingissä on vähän ihmisiä ja paljon tilaa, ja Aallon mukaan voimme kääntää tämän kilpailueduksi.

”Epävarmassa maailmassa hakeudumme turvallisten asioiden ääreen. Meillä on yksi ylivoimainen etu, joka on suomalainen luottamus yhteiskuntaan. Luotamme, että yhteisesti sovituista asioista pidetään kiinni”, Aalto sanoo.

Pyöräilymatkailun potentiaali

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka toi seminaariin ministeriön terveiset. Harakka totesi, että joukkoliikenteen tukeminen on ollut koronakriisissä erittäin tärkeää muun muassa koska harvennetut joukkoliikennepalvelut ovat tarkoittaneet sitä, että ihmiset joilla ei ole autoa eivät pystyneet helposti osallistumaan kotimaan matkailun buumiin kesällä.

Ministeri Harakka muistutti myös, että Suomi on saanut useissa kansainvälisissä vertailuissa huippuarvosanat koronaviruksen hoidossa, mikä tarkoittaa, että voimme houkutella turvallisuushakuisia matkustajia. Hän näkee myös isoa potentiaalia markkinoida Suomea hienona pyöräilymaana kansainvälisesti.

Kestävän matkustamisen paneelissa keskustelivat Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström, Visit Finlandin Regional Partnership Manager Liisa Kokkarinen, Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä sekä yrittäjä Matti Ala-Outinen. Keskustelun moderaattorina toimi Anu Syrmä, Helsinki Marketingin markkinointijohtaja.

Liikkumisen tulevaisuuden paneelissa puolestaan keskustelivat Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner, VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola, Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults, Maas Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen sekä Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Noora Lähde. Keskustelua moderoi Ulla Tapaninen Helsingin kaupungilta.

Lue Ulla Tapanisen blogikirjoitus paneelin keskustelusta tästä linkistä

Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva päätti seminaarin toteamalla, että ihmisten tarve matkustaa ja kohdata muita ihmisiä ei tule katoamaan koronakriisin päätyttyä. Turvallisuus ja toimiva yhteiskunta, puhtaus ja väljyys ovat kaikki asioita joissa Helsinki voi ottaa paikkansa kansainvälisesti. 

Matkailuseminaarin tallenne, esitykset ja materiaalit löytyvät täältä:
https://www.hel.fi/yritystenhelsinki/fi/matkailuelinkeino/tapahtumia/helsingin-matkailuseminaari/

Kuva: Leena Karppinen, Helsinki Marketing