Henkilö selaa tietokoneella hel.fi-sivuja.

Helsingin kaupunki käynnistää etänä annettavan digituen

Koronaepidemian vuoksi moni palvelu on siirtynyt pelkästään verkkokäyttöiseksi. Samanaikaisesti kaupungin perinteiset digitukipaikat, kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset ja työväenopiston tilat ovat suljettuina. Digineuvonnan tarve on kuitenkin olemassa ja tilannetta helpottaakseen kaupunki aloittaa etädigitukipalvelun.

Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä sekä sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituesta tarkemmin.

Digitukea antavat kaupungin neuvontapalveluiden, kirjastojen ja työväenopiston työntekijät sekä Enter ry:n vapaaehtoiset. Tukea saa myös muilla kuin suomen ja ruotsin kielellä. Palvelu toimii arkisin kello 9–19 välillä.

Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan kolmella tavalla:

- puhelimitse Helsinki-infon numerossa 09 310 11111 (ma–to klo 9–16, pe klo 10–15)
- chatissa osoitteessa Hel.fi tai Neuvonta.hel.fi
- verkkolomakkeella osoitteessa Digituki.hel.fi

Digitukea ei ole Helsingissä aiemmin annettu näin laajasti etänä. Kokemuksia hyödynnetään digitukipalvelujen  kehittämisessä.

Etädigituen antamisessa noudatetaan Digi- ja väestötietoviraston digituen eettistä ohjeistusta.

Lisää aiheesta:

Pyydä etädigitukea

Digituki.hel.fi

Neuvontaa ja asiakaspalvelua poikkeusoloissa

Kuva: Marja Väänänen.

JAA